Geveilde tankers brengen weinig op

FEBRUARI 2007
De drie door incasso- en taxatiebureau De Meerman in Veghel geveilde enkelwandige tankers en een enkelwandig tankkoppelverband, zijn ver onder de prijs verkocht. Het mts Montego (107 x 10 meter, 2600 ton) bracht 260.000 euro op, de NordWest (105 x 8,97 meter, 2195 ton) 215.000 euro, de Ilona 180.000 euro, de Mars 1 rond 50.000 euro en de Mars 2 rond 160.000 euro. Dat is 500.000 tot 700.000 euro minder dan de gemiddelde boekwaarde. De meeste geveilde schepen komen opnieuw in de vaart.

In Antwerpen is intussen de openbare verkoop aangekondigd van de volgende enkelwandige tanker, de Omega (109,70 x 9,50 meter, 2492 ton). Deze in 1971 gebouwde tanker wordt 3 maart geveild op verzoek van Ace Insurance en enkele andere schuldeisers. Het schip wordt geveild door het Antwerpse deurwaarderskantoor Briers & Dujardin . De Omega is uitgerust met een ABC hoofdmotor en te zien op het Albertkanaal bij Schoten, tussen de Hoogmolenbrug en het Kempisch Kanaal.
Een van de kopers van de bij De Meerman  geveilde tankers is Bart Bruinsma, wiens schepen worden bevracht door Bruinsma en Freriks Transport  (BFT) in Zwijndrecht. Bruinsma kocht de Montego en knapt haar in eigen beheer op. ‘Eigenlijk was ik niet eens van plan naar de veiling te gaan’, zegt Bruinsma. ‘Ik werd de ochtend voor de veiling gebeld om toch vooral te komen en ging op het laatste moment. Toen ik binnenkwam werd de Montego geveild. Ik zag dat de prijzen erg ver daalden en besloot alsnog mee te bieden.’
Marc Freriks van BFT schat dat er nog een kleine 100.000 euro bijkomt voor het opknappen van de woning, het plaatsen van een grotere bunkertank en het nalopen van de verschillende systemen. ‘De Montego is verder goed in orde. De tanker heeft halverwege de jaren tachtig nog een nieuw midden-voorschip gekregen.’
De twee GM hoofdmotoren zijn een goed jaar geleden bij De Haas in Maassluis gereviseerd. ‘En die zijn van het onverwoestbare type’, zegt Bruinsma, die er vanuit gaat dat hij de komende vijf jaar nog goed met de tanker kan varen. ‘Maar misschien verkoop ik hem wel waneer alles is opgeknapt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

Geveilde tankers brengen weinig op | Schuttevaer.nl

Geveilde tankers brengen weinig op

FEBRUARI 2007
De drie door incasso- en taxatiebureau De Meerman in Veghel geveilde enkelwandige tankers en een enkelwandig tankkoppelverband, zijn ver onder de prijs verkocht. Het mts Montego (107 x 10 meter, 2600 ton) bracht 260.000 euro op, de NordWest (105 x 8,97 meter, 2195 ton) 215.000 euro, de Ilona 180.000 euro, de Mars 1 rond 50.000 euro en de Mars 2 rond 160.000 euro. Dat is 500.000 tot 700.000 euro minder dan de gemiddelde boekwaarde. De meeste geveilde schepen komen opnieuw in de vaart.

In Antwerpen is intussen de openbare verkoop aangekondigd van de volgende enkelwandige tanker, de Omega (109,70 x 9,50 meter, 2492 ton). Deze in 1971 gebouwde tanker wordt 3 maart geveild op verzoek van Ace Insurance en enkele andere schuldeisers. Het schip wordt geveild door het Antwerpse deurwaarderskantoor Briers & Dujardin . De Omega is uitgerust met een ABC hoofdmotor en te zien op het Albertkanaal bij Schoten, tussen de Hoogmolenbrug en het Kempisch Kanaal.
Een van de kopers van de bij De Meerman  geveilde tankers is Bart Bruinsma, wiens schepen worden bevracht door Bruinsma en Freriks Transport  (BFT) in Zwijndrecht. Bruinsma kocht de Montego en knapt haar in eigen beheer op. ‘Eigenlijk was ik niet eens van plan naar de veiling te gaan’, zegt Bruinsma. ‘Ik werd de ochtend voor de veiling gebeld om toch vooral te komen en ging op het laatste moment. Toen ik binnenkwam werd de Montego geveild. Ik zag dat de prijzen erg ver daalden en besloot alsnog mee te bieden.’
Marc Freriks van BFT schat dat er nog een kleine 100.000 euro bijkomt voor het opknappen van de woning, het plaatsen van een grotere bunkertank en het nalopen van de verschillende systemen. ‘De Montego is verder goed in orde. De tanker heeft halverwege de jaren tachtig nog een nieuw midden-voorschip gekregen.’
De twee GM hoofdmotoren zijn een goed jaar geleden bij De Haas in Maassluis gereviseerd. ‘En die zijn van het onverwoestbare type’, zegt Bruinsma, die er vanuit gaat dat hij de komende vijf jaar nog goed met de tanker kan varen. ‘Maar misschien verkoop ik hem wel waneer alles is opgeknapt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer