Vakbonden schroeven looneis op

De werkgevers in de binnenvaart lijken vooral zichzelf in de vingers te snijden in het slepende conflict over de cao Binnenvaart. De vakbonden verhoogden hun looneis voor dit jaar inmiddels met een procent naar drie procent. ‘Hadden we gewoon het concept van vorig jaar afgesloten, dan waren we goedkoper uit geweest’, zei voorzitter Johan Groenewold zaterdag op de jaarvergadering van de vereniging van sleep- en duwbooteigenaren Rijn & IJssel.

Vakbonden schroeven looneis op

Rijn & IJssel -voorzitter Groenewold kwalificeerde de opstelling van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) als onwenselijk en onbegrijpelijk. Vorige week werd bekend dat het CBRB de huidige cao niet wil verlengen. Vakbonden, Kantoor Binnenvaart  en Rijn & IJssel waren voor verlenging. Groenewold verwacht nu wildwestpraktijken, imagoschade en een oplopend personeelstekort. ‘Hoewel het CBRB formeel zegt een nieuwe cao te willen, kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat een aantal leden liefst helemaal geen cao wil. Dat is kwalijk, want alle werkgevers en werknemers willen meewerken aan een gemoderniseerde cao. Bovendien biedt de bestaande cao al veel, zo niet alle mogelijke flexibiliteit die men verlangt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vakbonden schroeven looneis op | Schuttevaer.nl

Vakbonden schroeven looneis op

De werkgevers in de binnenvaart lijken vooral zichzelf in de vingers te snijden in het slepende conflict over de cao Binnenvaart. De vakbonden verhoogden hun looneis voor dit jaar inmiddels met een procent naar drie procent. ‘Hadden we gewoon het concept van vorig jaar afgesloten, dan waren we goedkoper uit geweest’, zei voorzitter Johan Groenewold zaterdag op de jaarvergadering van de vereniging van sleep- en duwbooteigenaren Rijn & IJssel.

Vakbonden schroeven looneis op

Rijn & IJssel -voorzitter Groenewold kwalificeerde de opstelling van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) als onwenselijk en onbegrijpelijk. Vorige week werd bekend dat het CBRB de huidige cao niet wil verlengen. Vakbonden, Kantoor Binnenvaart  en Rijn & IJssel waren voor verlenging. Groenewold verwacht nu wildwestpraktijken, imagoschade en een oplopend personeelstekort. ‘Hoewel het CBRB formeel zegt een nieuwe cao te willen, kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat een aantal leden liefst helemaal geen cao wil. Dat is kwalijk, want alle werkgevers en werknemers willen meewerken aan een gemoderniseerde cao. Bovendien biedt de bestaande cao al veel, zo niet alle mogelijke flexibiliteit die men verlangt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer