Het CBRB riep daarbij de Nederlandse en Europese mededingingsautoriteiten op zorg te dragen voor gelijke machtsverhoudingen tussen vervoerders en opdrachtgevers in de tankvaart en zo te voorkomen dat lage vervoersprijzen de veiligheid van de sector in gevaar brengen. ‘Dwing een MKB-sector niet in versnippering, terwijl het aantal opdrachtgevers maar zeer beperkt is’, zei directeur Ton Roos. De bond heeft zich in dit verband gestoord aan het verbod van de NMa om adviesprijzen te mogen geven. De vrachtprijzen staan momenteel te vaak onder druk. ‘Het zijn de zwakste vervoerders die in problemen zitten, maar de prijserosie aan de onderkant heeft een negatieve uitwerking op de rest van de markt.’ Wie nu een nieuw contract moet afsluiten zit daardoor in een ongemakkelijke positie.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?