‘Betalen voor afval roept emotie op’

Betalen voor afval langs de rijksvaarwegen. Veel schippers doen het met frisse tegenzin. De meeste schippers hebben al een huis aan de wal en op de snelweg hoef je toch ook niet te betalen voor afval, zijn veelgehoorde argumenten. Coördinator van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV, internationaal ook wel CDNI genoemd) Hylke Steensma van Rijkswaterstaat snapt de emoties. ‘In het verdrag is afgesproken dat de vervuiler betaalt.’ (Geen abonnee en u wilt dit artikel toch lezen? Klik dan hier.)

Hylke Steensma: ‘Schippers kunnen ook zelf afspraken maken over hun afval.’ (Foto’s RWS)
Hylke Steensma: ‘Schippers kunnen ook zelf afspraken maken over hun afval.’ (Foto’s RWS)

‘Dit is onderdeel van een breder SAV en streeft naar gelijke regels voor alle schippers in Noord-West Europa.’

Coördinator van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV, internationaal ook wel CDNI genoemd) Hylke Steensma van Rijkswaterstaat
Coördinator van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV, internationaal ook wel CDNI genoemd) Hylke Steensma van Rijkswaterstaat

Het SAV geldt namelijk ook in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland. Deze landen maakten afspraken over scheepsafval om het milieu te beschermen, de veiligheid te verhogen en uniforme regels te maken. Zo wordt geregeld hoe schippers afval moeten afgeven, hoe het wordt ingezameld en hoe schippers of verladers moeten betalen voor de verwerking ervan. In Nederland voert Rijkswaterstaat het verdrag voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit.

Eerst maar eens dat hardnekkige misverstand van tafel: schippers zijn niet verplicht hun afval in een van 35 containers langs de rijksvaarwegen te gooien. ‘Het is een mogelijkheid die Rijkswaterstaat via de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) biedt’, zegt Steensma. ‘Schippers kunnen ook andere afspraken maken met een terminal of een overslagbedrijf bijvoorbeeld. Net als een winkelier kan kiezen wie zijn afval ophaalt, kan een schipper dat ook.’ Belangrijk verschil is dat winkeliers veelal niet meer bij hun winkel wonen en schippers wel op hun schip. En daar zit soms emotie op, zo valt regelmatig te lezen op Facebook of in de comments op Schuttevaer.nl. ‘Schippers halen aan ook een huis aan de wal te hebben. Voor hun huis aan de wal betalen ze via de gemeente voor hun huisvuil. Dat voelt soms dubbel. Zeker omdat er in het verleden geen betaling voor afval aan boord nodig was’, erkent Steensma. ‘De regels zijn door het SAV nu eenmaal anders geworden’.

Inzamelpunten

Bij bijna alle sluizen, kades of havens die Rijkswaterstaat in beheer heeft stonden tot een paar jaar geleden afvalcontainers. ‘Eigenlijk konden schippers tot 2013 bijna overal hun afval kwijt. Toen het afvalverdrag in werking trad, met het principe de vervuiler betaalt, is het aantal inzamelpunten verminderd. De afvalcontainers bevinden zich op strategische plekken, niet op een watertje achteraf waar nooit een schip komt. Die plekken zijn in overleg met de binnenvaartbranche gekozen.’ Op de website van de SAB (www.sabni.nl), kan een schipper het netwerk bekijken en is zichtbaar hoe vol een container is. Schippers kunnen met een abonnement hun afval kwijt in de 35 containers langs rijksvaarwegen.

Het Scheepsafvalstoffenverdrag behelst nog twee soorten afvalstromen naast het bedrijfsafval.

Olie-en vethoudende afvalstoffen

Dit is het afval dat te maken heeft met brandstof. ‘Denk aan afgewerkte olie en vet, maar ook bijvoorbeeld poetsdoeken en filters.’ Deze stroom wordt via een verwijderingsbijdrage geïnd door het SAB. Per 1.000 liter bunkerolie betalen schippers 8,50 euro. Deze regeling geldt in de deelnemende Europese landen. Het maakt dus niet uit in welk land er wordt gebunkerd of waar het olie- en vethoudend afval wordt afgegeven.

Afval van de lading

Dit gaat om alles wat vrijkomt bij het laden, lossen en reinigen van het schip. Dat kan bijvoorbeeld kolengruis zijn maar ook de restdampen die ontgast moeten worden. Het SAV schrijft voor wie verantwoordelijk is voor het regelen van de schoonmaak en de bijbehorende kosten.

Dit artikel wordt u aangeboden door Rijkswaterstaat.

Lees ook de vorige artikelen van Rijkswaterstaat:

Schipperen tussen rol handhaver en hulpverlener

Vijf vragen aan… adviseur vaarwegmarkering Henk

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Het is natuurlijk een heel dom idee van mij omdat het veel te simpel is …… gewoon iedere burger (vanaf geboorte tot dood) een vast bedrag per maand laten betalen en daarvan de afgifte van huisvuil laten betalen. Weg met alle aparte regeltjes die iedere gemeente zelf verzint …. speciale zakken kopen, pasjes voor ondergrondse containers, abonnement voor afgifte van een paar zakken, enz ….. Het systeem is dan wel zo eerlijk. Het overgrote gedeelte van de schippers betalen thuis ook voor hun afval, of ze er nu zijn of niet, en een mens kan maar op één locatie tegelijk afval maken. Ook is dan de beroepsdiscrimatie verdwenen. Wij moeten een abbo afsluiten maar een vrachtwagenchauffeur kan wel zijn afval langs de snelweg weggooien. Maar helaas is mijn idee natuurlijk veel te simpel 🙁

    Geplaatst door: leoverburg op
  • Waar blijft de uitleg waarom op de rijksweg het vuil zonder kosten afgegeven kan worden?

    Geplaatst door: tineb op
  • @Seuter, ik ga mee in uw redenering als ik al mijn aankopen bij bakker, slager, supermarkt, slijter, kortom ALLE uitgave voor mijn HUISHOUDEN ( huisvuil weet u nog) mag aftrekken en de btw terug vorderen.
    Mij lukt dat niet, dus heb ik huisvuil.

    G.M. Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • @daisy -> Tja, huisvuil of bedrijfsafval. Maar een schipper (en ondernemer in het algemeen) wil wel van twee walletjes eten. Het afval zou huisvuil zijn, maar als het voedsel/materiaal ingekocht wordt is ineens alles voor de zaak. Eten is kantinekosten voor het personeel, de koelkast is zakelijk, de extra laptop voor de schoolgaande kinderen is zakelijk, de tv is zakelijk, allemaal voor belastingaftrek en btw-teruggave. En als er dan zakelijk afval is, is het ineens huisvuil….???
    Als men een privé laptop (of koelkast of wat dan ook) zakelijk boekt en hij gaat na anderhalf jaar kapot, claimt men 2 jaar garantie te hebben, volgens de…. juist, consumentenwet. Maar zakelijk gekocht valt hij niet onder de consumentenwet.
    Altijd van twee kanten het beste willen hebben is niet eerlijk.

    Geplaatst door: Seuter op
  • Een schip is een bedrijf, het bedrijfsleven aan de wal betaald ook voor hun afval en het is zeer kortzichtig om te zeggen ik betaal thuis ook al want de werknemers bij een bedrijf betalen thuis ook. Neem aanders je troep mee naar huis en gooi het daar bij je betaalde afval maar de boel overboord gooien is gewoon crimineel gedrag in deze tijd en ik hoop dan ook dat bepaalde diensten meelezen en de namen noteren.

    Geplaatst door: Frans Tichelaar op
  • Geachte heer Steensma,

    U schrijft dat u de emotie snapt, maar ik vermoed dat u helemaal niet snapt wat er speelt. Hoe verklaart u dat u namens de Nederlandse staat de bepalingen van het CDNI verdrag achteloos en straffeloos overtreed. Laat ik u eens meenemen naar artikel 7 lid 1 van het VERDRAG
    INZAKE DE VERZAMELING, AFGIFTE EN INNAME VAN AFVAL
    IN DE RIJN- EN BINNENVAART:

    Artikel 7
    Financiering van de inname en verwijdering van overig scheepsbedrijfsafval

    (1) In havens, bij overslaginstallaties alsmede bij ligplaatsen en sluizen worden voor de
    inname en verwijdering van huisvuil geen aparte heffingen geheven.

    Daarnaast is verderop in de Uitvoeringsregeling volgende te lezen:

    Artikel 8.02
    Verplichtingen van de Verdragsluitende Staten

    (1) De Verdragsluitende Staten zijn verplicht ontvangstinrichtingen voor huisvuil ter
    beschikking te stellen of ter beschikking te laten stellen:

    a) bij de overslaginstallaties of in havens,
    b) aan de aanlegplaatsen voor passagiersschepen voor de daar aanleggende
    passagiersschepen,
    c) bij bepaalde ligplaatsen en sluizen voor de doorgaande scheepvaart.

    Ik heb er persoonlijk geen moeite mee om voor mijn huishoudelijk afval te betalen. Maar dan moeten de kosten niet exorbitant hoog zijn in vergelijk met een huis aan de wal en moet deze bijdrage gelden voor de het gehele verdragsluitende gebied. Heb geen zin om voor dezelfde vuilniszak in elk verdragsluitende gebied opnieuw te moeten betalen.

    Tot die tijd: open de containers en houd u aan het verdrag!

    Geplaatst door: nosceorbis op
  • Toen het gratis afgeven van huisvuil werd opgeheven, heeft Erik van Toor er als toenmalige directeur van BLN er enorm veel tijd in gestoken om dit alles in goede banen te leiden voor de schippers.
    Het heeft niet mogen baten, Erik zei hier toen over dat hij zeer onbeschoft te woord werd gestaan door de topambtenaren en dat er totaal geen begrip was voor de schippers dan alleen dat ze een betaal abonnement moesten aanschaffen of hun afval op een andere manier zien kwijt te raken.
    Ik ben daar toen zeer boos over geweest en heb gezegd dat ik het dan op mijn manier ging doen want RWS heeft zelf deze suggestie gedaan dus, tot op de dag van vandaag gooi ik mijn afval wat zinkt en verteerd, overboord. Dat komt RWS vanzelf weer tegen als ze gaan baggeren. De lege flessen en plastic gaan naar de wal want dat is gratis.

    Geplaatst door: DirkSteenstra op
  • Toen

    Geplaatst door: DirkSteenstra op
  • Pasma….er is geen noodzaak. Neem het dan mee naar huis oid.

    Geplaatst door: M.L. Kroezen op
  • Stond er in dat cdni verdrag ook niet dat huisvuil NIET belast mocht worden??
    Daarom heet huisvuil tegenwoordig “bedrijfsafval” in de binnenvaart?

    Geplaatst door: daisy op
  • Wat wel bijzonder is, zodra je met je plezierboot klein vaaarwater op gaat, dat alles daar goed geregeld is. Voldoende mogelijkheden om huisvuil weg te gooien. En daar hoef je dan niets voor te betalen.

    Geplaatst door: rienkabrahamse op
  • Het SAV geldt namelijk ook in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland.

    Ja lekker bijdehand maar in geen 1 van die landen moet er betaald worden voor je vuilnis . Alleen in Nederland moet dat. Belachelijk is het. En het geeft een hoop meer milieuvervuiling. Zelf ben ik geen persoon die zijn vuinis overboord gooit maar het komt vaker voor . Is dat het allemaal waard ??

    Geplaatst door: auroraspits op
  • Meneer Pasma,
    Dat is wel het domste wat je kunt doen je afval overboord gooien.

    Geplaatst door: J. Zwaan op

Reageer

‘Betalen voor afval roept emotie op’ | Schuttevaer.nl

‘Betalen voor afval roept emotie op’

Betalen voor afval langs de rijksvaarwegen. Veel schippers doen het met frisse tegenzin. De meeste schippers hebben al een huis aan de wal en op de snelweg hoef je toch ook niet te betalen voor afval, zijn veelgehoorde argumenten. Coördinator van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV, internationaal ook wel CDNI genoemd) Hylke Steensma van Rijkswaterstaat snapt de emoties. ‘In het verdrag is afgesproken dat de vervuiler betaalt.’ (Geen abonnee en u wilt dit artikel toch lezen? Klik dan hier.)

Hylke Steensma: ‘Schippers kunnen ook zelf afspraken maken over hun afval.’ (Foto’s RWS)
Hylke Steensma: ‘Schippers kunnen ook zelf afspraken maken over hun afval.’ (Foto’s RWS)

‘Dit is onderdeel van een breder SAV en streeft naar gelijke regels voor alle schippers in Noord-West Europa.’

Coördinator van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV, internationaal ook wel CDNI genoemd) Hylke Steensma van Rijkswaterstaat
Coördinator van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV, internationaal ook wel CDNI genoemd) Hylke Steensma van Rijkswaterstaat

Het SAV geldt namelijk ook in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland. Deze landen maakten afspraken over scheepsafval om het milieu te beschermen, de veiligheid te verhogen en uniforme regels te maken. Zo wordt geregeld hoe schippers afval moeten afgeven, hoe het wordt ingezameld en hoe schippers of verladers moeten betalen voor de verwerking ervan. In Nederland voert Rijkswaterstaat het verdrag voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit.

Eerst maar eens dat hardnekkige misverstand van tafel: schippers zijn niet verplicht hun afval in een van 35 containers langs de rijksvaarwegen te gooien. ‘Het is een mogelijkheid die Rijkswaterstaat via de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) biedt’, zegt Steensma. ‘Schippers kunnen ook andere afspraken maken met een terminal of een overslagbedrijf bijvoorbeeld. Net als een winkelier kan kiezen wie zijn afval ophaalt, kan een schipper dat ook.’ Belangrijk verschil is dat winkeliers veelal niet meer bij hun winkel wonen en schippers wel op hun schip. En daar zit soms emotie op, zo valt regelmatig te lezen op Facebook of in de comments op Schuttevaer.nl. ‘Schippers halen aan ook een huis aan de wal te hebben. Voor hun huis aan de wal betalen ze via de gemeente voor hun huisvuil. Dat voelt soms dubbel. Zeker omdat er in het verleden geen betaling voor afval aan boord nodig was’, erkent Steensma. ‘De regels zijn door het SAV nu eenmaal anders geworden’.

Inzamelpunten

Bij bijna alle sluizen, kades of havens die Rijkswaterstaat in beheer heeft stonden tot een paar jaar geleden afvalcontainers. ‘Eigenlijk konden schippers tot 2013 bijna overal hun afval kwijt. Toen het afvalverdrag in werking trad, met het principe de vervuiler betaalt, is het aantal inzamelpunten verminderd. De afvalcontainers bevinden zich op strategische plekken, niet op een watertje achteraf waar nooit een schip komt. Die plekken zijn in overleg met de binnenvaartbranche gekozen.’ Op de website van de SAB (www.sabni.nl), kan een schipper het netwerk bekijken en is zichtbaar hoe vol een container is. Schippers kunnen met een abonnement hun afval kwijt in de 35 containers langs rijksvaarwegen.

Het Scheepsafvalstoffenverdrag behelst nog twee soorten afvalstromen naast het bedrijfsafval.

Olie-en vethoudende afvalstoffen

Dit is het afval dat te maken heeft met brandstof. ‘Denk aan afgewerkte olie en vet, maar ook bijvoorbeeld poetsdoeken en filters.’ Deze stroom wordt via een verwijderingsbijdrage geïnd door het SAB. Per 1.000 liter bunkerolie betalen schippers 8,50 euro. Deze regeling geldt in de deelnemende Europese landen. Het maakt dus niet uit in welk land er wordt gebunkerd of waar het olie- en vethoudend afval wordt afgegeven.

Afval van de lading

Dit gaat om alles wat vrijkomt bij het laden, lossen en reinigen van het schip. Dat kan bijvoorbeeld kolengruis zijn maar ook de restdampen die ontgast moeten worden. Het SAV schrijft voor wie verantwoordelijk is voor het regelen van de schoonmaak en de bijbehorende kosten.

Dit artikel wordt u aangeboden door Rijkswaterstaat.

Lees ook de vorige artikelen van Rijkswaterstaat:

Schipperen tussen rol handhaver en hulpverlener

Vijf vragen aan… adviseur vaarwegmarkering Henk

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Het is natuurlijk een heel dom idee van mij omdat het veel te simpel is …… gewoon iedere burger (vanaf geboorte tot dood) een vast bedrag per maand laten betalen en daarvan de afgifte van huisvuil laten betalen. Weg met alle aparte regeltjes die iedere gemeente zelf verzint …. speciale zakken kopen, pasjes voor ondergrondse containers, abonnement voor afgifte van een paar zakken, enz ….. Het systeem is dan wel zo eerlijk. Het overgrote gedeelte van de schippers betalen thuis ook voor hun afval, of ze er nu zijn of niet, en een mens kan maar op één locatie tegelijk afval maken. Ook is dan de beroepsdiscrimatie verdwenen. Wij moeten een abbo afsluiten maar een vrachtwagenchauffeur kan wel zijn afval langs de snelweg weggooien. Maar helaas is mijn idee natuurlijk veel te simpel 🙁

    Geplaatst door: leoverburg op
  • Waar blijft de uitleg waarom op de rijksweg het vuil zonder kosten afgegeven kan worden?

    Geplaatst door: tineb op
  • @Seuter, ik ga mee in uw redenering als ik al mijn aankopen bij bakker, slager, supermarkt, slijter, kortom ALLE uitgave voor mijn HUISHOUDEN ( huisvuil weet u nog) mag aftrekken en de btw terug vorderen.
    Mij lukt dat niet, dus heb ik huisvuil.

    G.M. Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • @daisy -> Tja, huisvuil of bedrijfsafval. Maar een schipper (en ondernemer in het algemeen) wil wel van twee walletjes eten. Het afval zou huisvuil zijn, maar als het voedsel/materiaal ingekocht wordt is ineens alles voor de zaak. Eten is kantinekosten voor het personeel, de koelkast is zakelijk, de extra laptop voor de schoolgaande kinderen is zakelijk, de tv is zakelijk, allemaal voor belastingaftrek en btw-teruggave. En als er dan zakelijk afval is, is het ineens huisvuil….???
    Als men een privé laptop (of koelkast of wat dan ook) zakelijk boekt en hij gaat na anderhalf jaar kapot, claimt men 2 jaar garantie te hebben, volgens de…. juist, consumentenwet. Maar zakelijk gekocht valt hij niet onder de consumentenwet.
    Altijd van twee kanten het beste willen hebben is niet eerlijk.

    Geplaatst door: Seuter op
  • Een schip is een bedrijf, het bedrijfsleven aan de wal betaald ook voor hun afval en het is zeer kortzichtig om te zeggen ik betaal thuis ook al want de werknemers bij een bedrijf betalen thuis ook. Neem aanders je troep mee naar huis en gooi het daar bij je betaalde afval maar de boel overboord gooien is gewoon crimineel gedrag in deze tijd en ik hoop dan ook dat bepaalde diensten meelezen en de namen noteren.

    Geplaatst door: Frans Tichelaar op
  • Geachte heer Steensma,

    U schrijft dat u de emotie snapt, maar ik vermoed dat u helemaal niet snapt wat er speelt. Hoe verklaart u dat u namens de Nederlandse staat de bepalingen van het CDNI verdrag achteloos en straffeloos overtreed. Laat ik u eens meenemen naar artikel 7 lid 1 van het VERDRAG
    INZAKE DE VERZAMELING, AFGIFTE EN INNAME VAN AFVAL
    IN DE RIJN- EN BINNENVAART:

    Artikel 7
    Financiering van de inname en verwijdering van overig scheepsbedrijfsafval

    (1) In havens, bij overslaginstallaties alsmede bij ligplaatsen en sluizen worden voor de
    inname en verwijdering van huisvuil geen aparte heffingen geheven.

    Daarnaast is verderop in de Uitvoeringsregeling volgende te lezen:

    Artikel 8.02
    Verplichtingen van de Verdragsluitende Staten

    (1) De Verdragsluitende Staten zijn verplicht ontvangstinrichtingen voor huisvuil ter
    beschikking te stellen of ter beschikking te laten stellen:

    a) bij de overslaginstallaties of in havens,
    b) aan de aanlegplaatsen voor passagiersschepen voor de daar aanleggende
    passagiersschepen,
    c) bij bepaalde ligplaatsen en sluizen voor de doorgaande scheepvaart.

    Ik heb er persoonlijk geen moeite mee om voor mijn huishoudelijk afval te betalen. Maar dan moeten de kosten niet exorbitant hoog zijn in vergelijk met een huis aan de wal en moet deze bijdrage gelden voor de het gehele verdragsluitende gebied. Heb geen zin om voor dezelfde vuilniszak in elk verdragsluitende gebied opnieuw te moeten betalen.

    Tot die tijd: open de containers en houd u aan het verdrag!

    Geplaatst door: nosceorbis op
  • Toen het gratis afgeven van huisvuil werd opgeheven, heeft Erik van Toor er als toenmalige directeur van BLN er enorm veel tijd in gestoken om dit alles in goede banen te leiden voor de schippers.
    Het heeft niet mogen baten, Erik zei hier toen over dat hij zeer onbeschoft te woord werd gestaan door de topambtenaren en dat er totaal geen begrip was voor de schippers dan alleen dat ze een betaal abonnement moesten aanschaffen of hun afval op een andere manier zien kwijt te raken.
    Ik ben daar toen zeer boos over geweest en heb gezegd dat ik het dan op mijn manier ging doen want RWS heeft zelf deze suggestie gedaan dus, tot op de dag van vandaag gooi ik mijn afval wat zinkt en verteerd, overboord. Dat komt RWS vanzelf weer tegen als ze gaan baggeren. De lege flessen en plastic gaan naar de wal want dat is gratis.

    Geplaatst door: DirkSteenstra op
  • Toen

    Geplaatst door: DirkSteenstra op
  • Pasma….er is geen noodzaak. Neem het dan mee naar huis oid.

    Geplaatst door: M.L. Kroezen op
  • Stond er in dat cdni verdrag ook niet dat huisvuil NIET belast mocht worden??
    Daarom heet huisvuil tegenwoordig “bedrijfsafval” in de binnenvaart?

    Geplaatst door: daisy op
  • Wat wel bijzonder is, zodra je met je plezierboot klein vaaarwater op gaat, dat alles daar goed geregeld is. Voldoende mogelijkheden om huisvuil weg te gooien. En daar hoef je dan niets voor te betalen.

    Geplaatst door: rienkabrahamse op
  • Het SAV geldt namelijk ook in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland.

    Ja lekker bijdehand maar in geen 1 van die landen moet er betaald worden voor je vuilnis . Alleen in Nederland moet dat. Belachelijk is het. En het geeft een hoop meer milieuvervuiling. Zelf ben ik geen persoon die zijn vuinis overboord gooit maar het komt vaker voor . Is dat het allemaal waard ??

    Geplaatst door: auroraspits op
  • Meneer Pasma,
    Dat is wel het domste wat je kunt doen je afval overboord gooien.

    Geplaatst door: J. Zwaan op

Reageer