Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Zware Kees: Mensonterend

Met een zucht leg ik de krant opzij. Er zijn van die dagen dat ik denk, laat de rest van het nieuws maar even voor wat het is. Want neem dit artikel: ‘De boerderij waar niemand wil wonen.’ Het gaat over een boerderij, middenin het dorp Linne, vlakbij Roermond, waar ruim 50 Roemenen werden aangetroffen, werkzaam in de aspergeteelt. Maar op een mensonterende manier. De huisvestiging was smerig, onveilig en overvol. Verder werden veel te lange dagen gemaakt, natuurlijk tegen een belachelijk laag loon.

1 / 1
Ook op grote cruiseschepen worden mensen uitgebuit.

Ook op grote cruiseschepen worden mensen uitgebuit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Zware Kees)

Reacties (5)
  • J.Teunisse

    Containerschip vaart al twee maanden rond met dode kapitein aan boord
    Daar wil ik dit nog aan toevoegen. Respectloos gedrag. Wat mijn betoog ng maals onderstreept

  • J.Teunisse

    Tja, wat op zee gebeurt, een paar jaar terug een meerdelige docu van de BBC over de situatie . Dat is niet alleen de bekende Filipijnse zeeman, ook de Laotiaanse , Cambodjaanse, etc. die onder erbarmelijke omstandigheden op Chinese fabrieks schepen wereld wijd visbestanden uit zee halen. Schepen die van onbekende eigenaren onder niet bestaande vlagregister , of onder de vaart van vlag veranderen. Bemanningen die onder Corana tijd nu ruim 2 jaar ononderbroken op het schip zitten. Bemanningen die een pion op de bordspel als gebruiksvoorwerp ondergeschikt zijn aan politieke spelletjes. Ik noem hier China , dat vorig jaar een ban over Australische kolen uitsprak. Dus een 30 tal zeeschepen buitengaats op de rede . Begin Mei kon een Indiaas zeeschip na 11 !!!! maanden lossen. Bemanning al die tijd opgesloten, niet aan de wal. Of wat van zeeschepen die door de eigenaar worden opgegeven. ? De regel op / van de zee is ( ik denk dat Zware Kees dat bevestigd) : als je van boord stapt , vervallen je recht op openstaand gage/ loon. Voor ons onbegrijpelijk, want sociaal vang net, maar voor 80 % van de zeevarende naties gaat dat niet op. Ik herinner aan de Stad Basel in Antwerpen 5e havendok. Bemanning ging uit eindelijk met lege handen , via een door ITF en diverse andere betaalde tickets naar huis. Geen voedsel, geen brandstof, dus geen energie. Of een kapitein die al 3 jaar op een geabandonneerd schip in een haven in Georgië wacht op zijn geld. Menig gebeuren tart ons voorstellingsvermogen.

  • David Twigt

    Goed dat hier aandacht voor is. Maar er is nog veel te weinig aandacht voor. We weten allemaal dat er misstanden zijn maar ze zijn voor een groot deel onzichtbaar. Daar moeten we wat aan doen. Als men echt wil dat mensen kiezen voor de (binnen)vaart dan moet dat werk aantrekkelijk worden/blijven. En dat kan best als iedereen maar wil, want daar hangt wel een prijskaartje aan. Autonoom varen als oplossing is een heel cynische manier om te laten merken dat men eigenlijk niets wil verbeteren aan de gang van zaken.

  • Seuter

    Ook in de binnenvaart zijn er die met 1 schipper + 1 Filippijn aan boord van maandagmorgen vroeg tot zaterdag diep in de middag dag en nacht ploeteren. Echter vaart de schipper week op/week af, maar de matroos moet een maand of negen achter elkaar zo werken. Inclusief ’s nachts bij allerlei weersomstandigheden midden op open water bij een zandzuiger laden. Met mogelijk de schipper in de stuurhut en de matroos aan dek. Slavernij anno 2021.

  • j.hagens

    U slaat de spijker op ze kop, deze Mensen worden door sommige rederijen belachelijk behandeld, waarom is er niet 1 CAO voor iedere varende, wat heb ik er mee te doen dat die een reuze salaris hebt t.o.v. het Land waar hij of zij vandaan komt, de mensen werken hier ze behoren een salaris te hebben naar waarde van hun arbeid.
    Wat als het personeel te duur is , waar ga je dan op bezuinigen, autonoom varen op een roestbak, en goedkope Loodsen die aan de Mens op de wal orders doorgeeft.
    De Wereld is verrot wij gooien Bio in de Diesel en aan de andere kant van de Wereld sterven ze van de Honger.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook