Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Ondergang kleine binnenvaart is self-fulfilling prophecy’

ROTTERDAM

In de binnenvaart is met teleurstelling gereageerd op de voorspelling van de Rabobank, dat kleine schepen onder invloed van de vergroening uit de markt zullen verdwijnen. ‘Het is een self-fulfilling prophecy’, zegt Sunniva Fluitsma van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV). Robin Vermeeren van BLN-Schuttevaer noemt het onzin dat kleine schepen niet meer financierbaar zijn. (Geen abonnee, kijk hier naar het interview met Marco van Beek van de Rabobank)

1 / 1
De spits Liane van Frans en Liane Rennings was in 2018 het eerste droge-ladingschip met een EU Stage V-motor.

De spits Liane van Frans en Liane Rennings was in 2018 het eerste droge-ladingschip met een EU Stage V-motor.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • elzinga

    Vergroenen ? De meesten hebben geen idee wat t inhoud. Momenteel varen er zoveel windmolen tenders heen en weer op Gasolie dat we nog tot 3021 moeten compenseren om alleen die vervuiling al te niet te doen.

  • RabobankS

    Bijzonder, ik lees in hetzelfde artikel dat de Rabobank geen kleine schepen financiert (ASV) EN een ondernemer (Robin Vermeeren) die aangeeft dat dit geen probleem is. Toch gek dat die twee werelden ‘naast elkaar bestaan.
    Rabobank financiert ‘kleine’ schepen als de businesscas klopt, niet meer, niet minder.

  • jeremyvanputten

    Ik zie allemaal mooie initiatieven voorbij komen die hoofdzakelijk zitten op de voortstuwing. Volgens zou de binnenvaart het ook over een andere boeg moeten gooien. Hoe lang gaat een schip mee? Hoe lang gaat een scheepsmotor mee? Hoeveel valt nog te besparen met beperken van congestie? Duurzaamheid zit niet alleen in de uitstoot. Hoe lang gaan vrachtauto’s mee en bijbehorend de motoren? Naar mijn mening zou je door daar meer de nadruk op te leggen, en voordeel als binnenvaart kunnen proberen te halen.

  • kavenga

    Als wij stoppen met goederen uit verre landen te halen die we hier ook kunnen produceren, dan hebben wij de grote schepen minder nodig. Dan produceren wij ook minder veel voor andere landen. Ik snap niet waarom ik geen stage 5 motor betalen kunnen moet de ccr motoren heb ik ook betaald. En mijn 78 kwh accu ook en de omvormers. De meeste grote schepen kunnen niet een nachtje liggen zonder uitstoot op accu’s. Een elektramotor met genoeg vermogen voor mijn schip kost rond 15000€ maar waar kun ik over nacht de accu’s weer opladen self loodzuuraccu’s voor een dagje varen kosten zo rond 60000€. De gewicht lijkt dan op dat gewicht van mijn oude SKL met toebehoren spullen. Waarom zal dat onbetaalbaar zijn. De Problemen zijn waar krijg ik genoeg opladvermogen vandaan an iedere ligplaats. En gaat de klant ok de duurder stroom betalen of wil hij liever de goedkoopste gasolie, tot nu was ik nog nooit gevraagd voor schoonheid en mooi uiterlijk.

  • j.hagens

    Dit is een waardevoller artikel dan dat flut artikel van die Rabo Man.
    Dat Schepen onder de 86,00 Mtr. niet kunnen vergroenen is onjuist, de motoren die daar worden gebruikt staan ook in Vrachtwagens, desnoods plaats je 2 motoren op 1 koppeling.
    Ik heb een CCR 2 motor, dit was de uitvinding van de eeuw, met de motor van 1956 was mij achterdek en auto schoner dan met de CCR 2 motor.
    En wanneer gaat de overheid is zeggen welk systeem wanneer goed is, deze geven geen zekerheid, waarom geen subsidie meer op straalbuizen, deze geven meer rendement, dus minder uitstoot.
    Het wordt eens tijd dat de verlader betaalt naargelang de inspanning die wordt geleverd.
    Er zou een pot moeten komen die gevuld wordt door de verladers van een X aantal procenten op de vracht om verduurzaming mogelijk te maken, zonder aanziens des persoons, dit in de hele keten dus zowel voor Vrachtwagens als Treinen en de luchtvaart.
    Overigens gaat het niet alleen in Nederland mis, in andere Landen is het niet beter,
    we moeten ook verder kijken dan onze neus lang is, we kunnen hier wel vergroenen maar zolang andere Landen dit niet doen blijft het een rommel, we moeten stoppen om goederen uit verre landen te halen die we hier ook kunnen produceren.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook