Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Aan de Reis: Olieprijzen stijgen sterk

ROTTERDAM

Met de naderende lente bloeit de hoop op meer reizen op, na een winterse pauze. Toch blijkt het deze week nog rustig te zijn op de vaarwegen.

Cas werd van Stein naar Antwerpen vervoerd voor 3,15 euro per ton. Kalksteen ging van Antwerpen naar Gent voor 3,35 euro per ton en van Doornik naar Delft voor 5,15 euro per ton.

Peterson

Van 17 tot en met 22 februari loste de Qing Quan Shan bij Peterson Amsterdam. De Santa Carolina lag er van 18 tot en met 23 februari. Op 23 februari werden de AP Revelin en de Pola Anastasia verwacht. De KN Fortune en Nord Columbia worden op 2 maart verwacht.

In Rotterdam wordt op 27 februari de Verity verwacht. Een dag later komt de Meteor aan bij Europoort. De Couga komt op 5 maart in Rotterdam aan en op dezelfde dag de Crimson Queen in de Europoort. Op 6 maart komt ook de HSL Nassau daar aan.

EMO

Tot en met 22 februari loste de Rex Oldendorff kolen. Van 21 tot en met 23 februari loste de Capricorn Trader kolen. De Aquanavigator loste van 22 tot en met 24 februari kolen. Erts werd van 23 tot en met 25 februari gelost door de Cihan. De Maria D lost van 24 tot en met 26 februari kolen. Van 26 februari tot en met 3 maart lost de Berge Grossglockner erts. Van 26 tot en met 28 februari lost de Robert Oldendorff kolen.

Waterstanden

De Pegel van Pfelling daalt deze week van 4,23 meter naar 4,12 meter. Bij de Pegel van Maxau is de waterstand gedaald naar 5,20 meter. Ook Mannheim was gedaald naar 3,30 meter.

Bij Kaub daalt de waterstand van 2,81 meter naar 2,48 meter. De Pegel van Koblenz zakt snel van 2,97 meter naar 2,57 meter.

De Pegel van Keulen daalt deze week van 4,06 meter naar 3,54 meter. Duisburg-Ruhrort zakt van 5,23 meter naar 4,66 meter.

PJK-Rijnvrachttarieven per 22 februari 2021 © PJK International b.v. / www.insights-global.com

Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton en voor Bazel in Zwfr/ton

Euro/pmton Gasolie benzine
Duisburg 5,75 6,30
Dortmund 6,75 7,30
Keulen 7,75 8,30
Frankfurt 10,25 11,05
Karlsruhe 10,75 11,55
Straatsburg 11,25 12,05
Bazel in Zwfr 12,50 14,00
Bazel in € 11,46 12,84

De oliemarkt begon de afgelopen week nog met sterk met hogere prijzen door het zeer koude weer in delen van de VS.  In Texas was de temperatuur ruim 30 graden onder wat normaal is voor deze tijd van het jaar. Die koudegolf leidde tot problemen in de olie- en gastoevoer, elektriciteitsvoorzieningen en de productie bij raffinaderijen. De staat is veelal zelfvoorzienend, maar is ook een hub voor de productie van ruwe olie en olieproducten voor de rest van de VS. Het tijdelijk sluiten van raffinaderijen leidde ertoe dat importeurs naar andere markten keken voor de producttoevoer, waaronder de ARA. Dat leidde ertoe dat handelaren momenteel massaal product exporteren naar de VS. Ook diesel wordt momenteel meer vervoerd. De olieprijzen stegen tot $ 65 per vat voor Brent crude. Maar deze week lijken de grootste winterproblemen voorbij en de oliebedrijven in Texas hervatten hun productie, ook al is de supply chain mogelijk nog wel enkele weken verstoord. Handelaren in Europa slaan echter hun slag nu de vraag van de eindverbruiker hier nog altijd tegenvalt door de voortdurende lockdowns.

Rijn en ARA

Op de Rijn is het ook een stuk kalmer geworden. Er is geen noodzaak tot het vullen van de tanks door de lage vraag en gestegen temperaturen. De gasoliemarkt staat momenteel sterker in backwardation, wat ertoe leidt dat handelaren de tanks eerst leegverkopen voordat men weer (goedkoper) product gaat inkopen. Ook de relatief hoge waterstanden, die intussen flink zijn teruggelopen na de hoogwaterperiode van begin deze maand, zorgen voor weinig druk onder handelaren. Er zijn genoeg schepen beschikbaar in de markt. Gelukkig lijkt de vraag naar benzine(componenten) in onder meer de ARA-regio weer te stijgen nu er meer benzine wordt geëxporteerd. Dit kan steun geven in de markt, maar tot vertragingen en/of hogere vrachttarieven heeft dat nog niet geleid. (Robin van den Bovenkamp)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook