Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Opinie: Schipper dient brugopeningen zoveel mogelijk te voorkomen

Ray-sur-SaƓne (Fr.)

De schadeclaim die de Diademar zegt aan te spannen tegen Rijkswaterstaat vanwege het niet willen openen van de Giessenbrug legt een navrant feit bloot: namelijk de onwil van sommige schippers om hun bijdrage te leveren aan het voorkomen van brugopeningen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Hein Danser

    Maar we praten over een brughoogte van bijna 5,50 m, dat is in mijn ogen GEEN lage brug. En dan heel de snelweg af te sluiten?? Maar-ja in Groningen wordt de Eelwerderbrug ook regelmatig gedraaid voor schepen, die in mijn ogen er gewoon onderdoor kunnen. Met gestreken beugels en masten??

  • J.C Hagens

    Meneer Le Cessie, de Gemeente Amsterdam is voornemens een brug over het IJ op de kop van Zuid te bouwen naar Amsterdam Noord.
    Natuurlijk ziet de Scheepvaart en enkele bewoners liever een Tunnel.
    Als de Brug er komt en af is komt men tot de conclusie dat een open brug filevorming voor de voetgangers en Fietsers betekent, dus geen brugbediening tijdens de Spits, zoals bij de Kostverlorenvaart route.
    Zodoende de link tussen deze Brug en de plannen van Gemeente Amsterdam.

  • A. le Cessie

    Mijnheer Hagens, die brug ligt in Rotterdam en niet in Amsterdam!

  • H. A. van Laak

    Je kunt ook ook het via een sluis het schip onder de brug door brengen. Maar of de investering tegen gemak van enkele schipper opwegen. Slaat wel een onredelijk kosten voor een enkele regelmatiger gebruiker. De tijd winst zie ik dan ook niet. Een tunnel voor weggebruiker is het zelfde verhaal hier.

  • A. le Cessie

    Ik vaar regelmatig dit traject. Ik ben tevreden over de brugbediening. Je kunt met een
    kruiplijn zo van Den Haag naar Rotterdam varen. Persoonlijk vind ik het niet nodig
    als je hoger als 5,40 meter bent te draaien. Het vaargebied van ons soort schepen komt in Duitsland en Frankrijk honderden vaste bruggen tegen van 5 meter of lager.
    Beetje ballasten en overal veilig onderdoor. Een schip van 800 ton met een kruiplijn boven de 6 meter? Moet daar dan de hele snelweg voor afgesloten worden?

  • J.C Hagens

    Als deze brug in een belangrijk verkeersader ligt, en daardoor economische schade berokkent aan het verkeer dat moedwillig stil wordt gezet door RWS, wordt het de hoogste tijd dat er voor tunnels wordt gekozen.
    Met dit verhaal van Dhr. Kouwenberg, moet het een makkie zijn om de Gemeente Amsterdam te overtuigen voor een tunnel te kiezen en niet voor een brug .
    Overal waar Water en Wegen elkaar kruisen zal er een oplossing moeten worden gekozen, kennelijk dacht men in de tijd dat deze brug werd gebouwd er anders over dan nu.
    Denk persoonlijk ook niet dat het de eigenaren van de Diademar het om het geld te doen is, maar meer om het feit dat de schippers en de vaarwegbeheerder er niet uitkomen.
    Misschien een leuk item voor de Rijdende Rechter.

  • J Bos

    Mooi verhaal in de theorie, maar praktisch onzinnig.
    Lekker om telkens als genoemde brug gepasseerd dient te worden ballast te moeten zetten. Met name in de winterdag word je daar niet blij van.
    Maar dan moet je volgens dhr. Kouwenberg gewoon je vrouw voorop laten staan kleumen, of allerlei andere investeringen te gaan doen, omdat Rijkswaterstaat inderdaad zijn spullen niet op orde heeft. Typisch zijlijn verhaal.


Lees ook