Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Rotterdam wil kennis en inzicht van jachtschippers opkrikken

ROTTERDAM

De haven van Rotterdam gaat dit jaar veel aandacht besteden aan de veiligheid rond de recreatievaart. Want hoewel jachten maar een zeer klein deel van het verkeer uitmaken, waren ze wel betrokken bij 12% van de ongevallen, zo blijkt uit de cijfers.

Havenbedrijf Rotterdam wil de veiligheid vooral bevorderen via overleg en voorlichting aan de jachtschippers. Maar als het nodig is worden zeker boetes uitgeschreven, zei havenmeester René de Vries tijdens de presentatie van de nautische jaarcijfers op 8 januari.
 
De Vries denkt dat het meestal geen onwil is, maar gebrek aan kennis en inzicht, dat recreatievaarders gevaarlijke manoeuvres op het water maken. Het gaat dan bijvoorbeeld om het tegen de regels in verkeerde wal houden, tussen de overige scheepvaart midden op het water varen of bijvoorbeeld met te grote snelheid een haven of nevenvaarwater in- of uitvaren. Hij wil de schippers daarop aanspreken en hen wijzen op het gevaar. Er kan ook meteen een boete volgen. De Vries noemt als voorbeeld met een speedboot op hoge snelheid varen zonder een reddingsvest te dragen of een speedbootkapitein die daarbij in zijn boot staat.

Ongevallen
Overigens lijkt de pleziervaarder niet in alle gevallen schuld te hebben aan de 14 ongevallen met pleziervaartuigen die het Havenbedrijf heeft genoteerd. Het zwaarste ongeval was de overvaring van een sloep door een watertaxi. Dat gebeurde in mei op de Nieuwe Maas. De 12 passagiers kwamen in het water terecht en konden gelukkig worden gered. Ook het zinken van een groot historisch zeiljacht en sleepboot in juli bij de Botlekbrug wordt bij het aantal ongevallen met recreatievaart geteld. Maar het ging hier om een sleepboot die tijdens het transport naar een werf mee de diepte in werd getrokken toen het houten jacht dat werd geduwd niet waterdicht bleek.
 
Bij de minder ernstige ongevallen met jachten ging het in veel gevallen om het vastvaren op een krib. Havenmeester De Vries zegt dat gebrek aan kennis van de verkeersituatie vaak de oorzaak is. Als andere oorzaken van de minder ernstige voorvallen noemt hij gevaarlijk vaargedrag, de technische staat van het vaartuig of het niet uitluisteren van de marifoon.

Voorlichting
Over dit soort zaken wil Port of Rotterdam in gesprek met de jachtschippers. Al enkele jaren zijn er excursies naar de centrale verkeerspost, waarbij vertegenwoordigers van watersportverenigingen worden uitgenodigd. Ze kunnen dan bijvoorbeeld met eigen ogen zien hoe goed of slecht jachten op de walradars van de havendienst overkomen. Op verzoek komt de Havendienst ook langs bij bijvoorbeeld een watersportvereniging. ‘Nodig ons maar uit voor een voorlichtingsbijeenkomst, dan maken we een afspraak’, zegt De Vries enthousiast. Verder wordt er een handhavingsplan opgesteld waarmee de Zeehavenpolitie tijdens het vaarseizoen op specifieke overtredingen gaat letten. ‘Maar’, zegt de havenmeester, ‘boetes geven is niet het doel.’

Watertaxi
De positie van de recreatievaart is het afgelopen jaar ook weer beoordeeld via het Nautical Risk Assesment. De uitkomst: het risico is significant vanwege de kwetsbaarheid van de watersporter en zijn vaartuig. Dat geldt overigens ook voor de watertaxi's. Zij zorgen voor een substantieel deel van het verkeer in de haven. Via detectielijnen op de radar werd geteld dat er in 2018 maar liefst 400.000 ritjes werden gevaren. Ook met de Watertaxi Rotterdam is daarom regelmatig overleg.
Op de vraag of De Vries niet liever zou zien dat de pleziervaart helemaal uit de haven geweerd zou worden, houdt hij zich tactisch op de vlakte. ‘Als ik dat al zou willen dan heb ik daar de bevoegdheid niet toe.’ (BO)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook