Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Minder zeeschepen in Rotterdam

ROTTERDAM

Opnieuw kwamen er minder zeeschepen naar Rotterdam. Havenbedrijf Rotterdam telde er 29.475. Dat zijn er 200 minder dan in 2017 en is een voortzetting van de langjarige trend. De schepen worden namelijk steeds groter, waardoor het overslagvolume toch gestaag blijft groeien.

1 / 1
De RPA 16 liep in mei op de keien tijdens een proefvaart op de Oude Maas. (Foto Rob de Graaf)

De RPA 16 liep in mei op de keien tijdens een proefvaart op de Oude Maas. (Foto Rob de Graaf)

  • Morsing Bow Jubail ontsiert veiligheidsstatistiek Havenbedrijf 


Door Bart Oosterveld

Rotterdam gaat er prat op dat het aantal ongelukken in vergelijking met 2017 is gedaald. Dat aantal nam af van 129 naar 118 op een kleine miljoen scheepvaartbewegingen (zee- en binnenvaart samen). Er waren vijf 'ernstige ongelukken' te betreuren. Dat zijn er net zoveel als in 2012, 2013, 2014 en 2015, maar vier meer dan in 2016 en 2017.
 
Het grootste incident was de enorme oliemorsing van de onder Noorse vlag varende tanker Bow Jubail. Als gevolg van een manoeuvreerfout raakte in juni een van de enkelwandige bunkers in het achterschip lek en stroomde 217 ton lauwwarme stookolie het water van de 3e Petroleumhaven in. Verdere grote ongevallen waren de aanvaring van een sloep door een watertaxi (12 personen te water) en een vlet die bijna klem tussen wal en schip kwam te zitten. Ook een van de dienstvaartuigen van het Havenbedrijf was bij een incident betrokken. Tijdens een proefvaart van de RPA 16 op de Oude Maas viel de voortstuwing uit en liep het schip op de keien.

Cybersecurity
Dan was er nog de zware storm op 18 februari. Trots wijst het Havenbedrijf erop dat, terwijl Schiphol en de spoorwegen plat lagen, de haven van Rotterdam gewoon open bleef. Er waren die dag slechts drie schepen die losbraken en die incidenten bleven zonder schade. Er waren ook verder geen scheepsongevallen die dag.
 
Behalve aan de veiligheid op het water probeert de Port of Rotterdam ook mee te werken aan een zo hoog mogelijke graad van cybersecurity in de haven. Het risico op verstoring bestaat zeker. Het Havenbedrijf wijst op de installatie van ransomware op de computers van Maersk in 2017, waardoor grote delen van de bedrijfsvoering ontregeld raakten. In 2018 waren er aanvallen op de computersystemen van de havens van Barcelona en San Diego en een rederij waarvan de naam niet bekend is gemaakt.

Spoofing
Naast deze bekende technieken is er recent een nieuwe vorm van cybercriminaliteit bijgekomen: spoofing. Daarbij proberen hackers met behulp van nagemaakte websites data te stelen. ‘Ze zijn zo goed nagemaakt, met logo's en al, dat ook ik erg goed moest kijken om te zien dat het om valse sites gaat. Bedriegelijk echt’, zegt havenmeester René de Vries. In de strijd tegen cybercriminelen is er juni vorig jaar een Cybermeldpunt ingesteld (010-2521005) dat 24/7 bereikbaar is. Er geldt zelfs een meldplicht voor bedrijven met een Havenbeveiligingscertificaat (ISPS). Om mogelijke reputatieschade te voorkomen worden de meldingen vertrouwelijk behandeld.
Sinds de opening van het meldpunt in juni 2018 zijn ‘diverse meldingen van IT-verstoringen ontvangen’, zegt het Havenbedrijf. Het ging met name om reguliere IT-verstoringen met effect op de ontvangst of vertrek van een schip of het laden of lossen van goederen.

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • L.A. Verburg

    Briljante foto bij dit stukje, toch zeker gezien de eerste zin van het artikel: "Rotterdam gaat er prat op dat het aantal ongelukken is gedaald" :)

Lees ook