Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

DP World bouwt ‘magazijn’ voor containers in Dubai

Port Jebel Ali

Terminalexploitant DP World wil nog voor de Dubai Expo Show in 2020 een geheel nieuw geautomatiseerd opslagsysteem voor containers hebben gebouwd in Port Jebel Ali. Daarin kunnen containers 11 hoog worden gestapeld in rekken.

1 / 1
Artist’s impression van het geautomatiseerde container-opslagsysteem dat DP World gaat bouwen in Port Jebel Ali in Dubai. (Illustratie DP World)

Artist’s impression van het geautomatiseerde container-opslagsysteem dat DP World gaat bouwen in Port Jebel Ali in Dubai. (Illustratie DP World)

  • ‘Drie keer zoveel teu per hectare en 30% sneller’
  • ‘Plannen voor systeem voor 50.000 containers’

Door Willem de Niet
Het systeem is ontwikkeld door DP World in samenwerking met het Duitse SMS Engineering . Een van de belangrijke voordelen is dat elke container zijn eigen ‘compartiment’ heeft, zodat elke container altijd bereikbaar is en geen andere containers meer hoeven te worden verplaatst, zoals bij het rechtstreeks op elkaar stapelen.
SMS heeft via dochtermaatschappij Amova al ervaring met het op deze wijze opslaan van rollen staal van 50 ton, die tot 50 meter hoog worden gestapeld.
Martin Aufschläger van SMS Engineering: ‘Het gaat in Dubai om een proefproject met een constructie voor in eerste instantie 1250 containers. Maar er bestaan plannen om systemen te bouwen die plek bieden aan 50.000 containers. Het vervoer van containers neemt nog steeds toe en havenuitbreidingen zijn duur, áls de grond ervoor al beschikbaar is.’
Gevraagd naar waarom 11-hoog zegt Aufschläger: ‘Dat heeft te maken met de sterkte van de fundering en de staalconstructie.’

Ruimtewinst
DP World en SMS claimen dat bij de overslag een tijdwinst van 30% kan worden bereikt en op een hectare tweeënhalf tot drie keer zoveel containers kunnen worden opgeslagen. ‘De voertuigen waarmee de containers tussen de rekken worden vervoerd kunnen een container afzetten en op de terugweg een container meenemen naar een schip of vrachtwagen. En het is duidelijk dat de ruimtewinst groot is als je ziet dat op de meeste terminals de containers vijf tot zes hoog worden gestapeld’, alsdus Aufschläger.
Doordat het laden en lossen van schepen sneller kan gebeuren, neemt ook de benuttingsgraad van de kade toe, of is minder kadelengte nodig, zo zeggen DP World en SMS.
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook