Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Geen beweging in Giessenbrug

Rotterdam

De Giessenbrug over de Schie bij Rotterdam Overschie gaat al sinds 25 januari 2017 niet meer open voor de scheepvaart. Ondanks protesten van Koninklijke BLN-Schuttevaer blijft de situatie zoals ze is. De flexibiliteit van schippers helpt ook niet, waarschuwt werfdirecteur Frans Bocxe. ‘Door ons aanpassingsvermogen snijden wij onszelf in de vingers.'

1 / 1
De Giessenbrug over de Schie bij Rotterdam gaat al bijna twee jaar niet meer open en heeft slechts een doorvaarthoogte van 5,40 meter. Dat maakt vervoer per schip naar bestemmingen achter de brug een stuk minder aantrekkelijk. (Foto wikimedia)

De Giessenbrug over de Schie bij Rotterdam gaat al bijna twee jaar niet meer open en heeft slechts een doorvaarthoogte van 5,40 meter. Dat maakt vervoer per schip naar bestemmingen achter de brug een stuk minder aantrekkelijk. (Foto wikimedia)

  • Binnenvaart past zich aan of mijdt de Schie

  • Geen schot in vervroegde renovatie brugsignalering

Door Dick den Braber
‘De signalering boven de weg leek weggebruikers niet tijdig te waarschuwen voor de brugopening', geeft persvoorlichter Michel de Vos van Rijkswaterstaat als verklaring van de afsluiting. De problemen vragen om renovatie van het brugsignaleringssysteem, stelt hij. Die staat gepland in 2026.

Dat duurt wel erg lang, vandaar dat Rijkswaterstaat met de provincie Zuid-Holland overlegt over alternatieven om de brug met een doorvaarthoogte van 5,40 meter toch eerder weer te kunnen bedienen, meldt De Vos. Volgens BLN-Schuttevaer zit er echter geen schot in de zaak. ‘Ik word er intussen wel een beetje flauw van', reageert Leny van Toorenburg, beleidsadviseur Nautisch Technisch & Infra bij BLN-Schuttevaer. ‘In het voorjaar hebben we met de provincie en Rijkswaterstaat rond de tafel gezeten. De uitkomst leek hoopvol. In september zou Rijkswaterstaat meer kunnen zeggen. Nu is het november en zijn ze er nog mee bezig.'

Onacceptabel, vindt de beleidsadviseur. ‘De binnenvaart is flexibel. Maar het kost een schipper uren om extra te ballasten om onder die brug door te komen. Hierdoor lijden zo'n 1000 schepen jaarlijks een economische schade van bij elkaar een kwart miljoen euro.'

Boze tongen
Namens de schippers verzocht BLN-Schuttevaer om schadevergoeding. Van Toorenburg: ‘Daar heeft Rijkswaterstaat geen gehoor aan gegeven.'

Boze tongen beweren dat de verkeersdruk op de snelweg A20 een rol speelt bij de traagheid van Rijkswaterstaat. De permanent gesloten brug zou het wegverkeer ontlasten. Van Toorenburg: ‘Dat zou je kunnen denken, maar dat kan niemand hardmaken. Ik ga er vooralsnog niet vanuit.'

Ook De Vos van Rijkswaterstaat ontkent een relatie tussen de stremming en de verkeersdrukte.

Intussen belemmert de situatie de vaart op de Schie behoorlijk, vindt Van Toorenburg. ‘Ook de provincie Zuid-Holland zal dit spijtig vinden', vermoedt ze. De provincie investeert juist behoorlijk in de vaarweg, met de bochtafsnijding in de Schie bij Overschie. ‘Die is nu, na bijna 30 jaar plannen maken, bijna klaar. Aangezien de Giessenbrug de totale doorvaarthoogte van de Schie bepaalt, degradeert de stremming de scheepsklasse van CEMT-klasse III naar CEMT-klasse II.'

Lastig
‘Die gestremde brug is een probleem', vindt ook Gerbrand de Groot, schipper van het beunschip Kortenoord. Hij vaart al 24 jaar over de Schie. Vooral zijn zandhandel in de Spaanse Polder ondervindt hinder. ‘Schepen die bij ons lossen moeten ballastwater innemen om terug te kunnen. Dat kan niet bij elk schip, dus bij het bestellen van een schip moeten we daar wel erg in hebben. Als zo'n schipper niet kan ballasten, gaat voor hem de reis niet door.'

Ook zijn buurman, sloopaannemer Oranje, heeft er last van, vertelt uitvoerder André Lodder. Maar hij ziet de kwestie niet als onoverkomelijk. ‘De bedrijfsvoering lijdt er niet echt schade door. Maar handig is anders.'

Een vergelijkbare houding heeft schippersechtpaar Ton en Louise Hoeve van het mbs Maasstad. Zij varen al zeker 30 jaar over de Schie. ‘We vinden het lastig', geeft Louise toe. Ton: ‘Het achterruim moet helemaal vol water en als we er onderdoor zijn moet het er weer uit.'

Het scheelde dat ze al een ballastpomp hadden. ‘Sommige schippers hebben speciaal een pomp erin gezet om eronderdoor te komen. Dat kost toch wel paar duizend euro.'

Bang
Scheepswerf Bocxe in Delft loopt door de situatie al twee jaar lang klanten mis, zegt mededirecteur Frans Bocxe jr. ‘De opleidingsschepen van het STC in Rotterdam kwamen altijd bij mij voor onderhoud; nu niet meer. Ze kunnen niet onder die brug door.'

Hetzelfde geldt voor schepen zonder ballastpomp en vaartuigen met staande mast. Bocxe: ‘Drie jaar terug lag hier de tweemaster Balder, een zeillogger uit Vlaardingen, voor een complete refit. Een klus van acht, negen ton. Als ze nu die klus hadden willen uitzetten, weet ik niet of ze mij ook voor een aanbestedingsronde hadden uitgenodigd.'

Hoeveel orders hij werkelijk misloopt, durft Bocxe niet te zeggen. ‘Als mensen al van de stremming afweten, bellen ze mij niet.'

Veel vertrouwen in een oplossing heeft hij niet. Zelfs niet na 2026, als Rijkswaterstaat het systeem moet hebben vernieuwd. ‘Ik ben ontzettend bang dat hetzelfde gebeurt als bij de brug A44 over de Oude Rijn bij Leiden.' De provincie vergrendelde die drie jaar geleden op verzoek van Rijkswaterstaat, in verband met de slechte technische staat. ‘In eerste instantie tijdelijk, maar later besloot de provincie de brug permanent vast te zetten: er was nog amper behoefte aan opening.'

Provincie
Voor de Giessenbrug gaat dit niet op, stelt provincie-woordvoerder Hanneke Derksen desgevraagd. ‘Na de renovatie blijft die beweegbaar.'

Bocxe is niet overtuigd: ‘Schippers klagen nauwelijks, ze passen zich aan. Als over drie, vier jaar blijkt dat er al jaren amper aanvragen voor brugopeningen zijn, kan Rijkswaterstaat alsnog besluiten er een vaste brug van te maken. Door te roeien met de riemen die we hebben, snijden wij ons als varende sector in de vingers.'

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook