Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Afschaffing Duitse kanaalrechten definitief: binnenvaart 45 miljoen euro goedkoper

DUISBURG

Op bijna alle Duitse vaarwegen worden de kanaalrechten vanaf 1 januari 2019 alsnog afgeschaft. Dat is donderdag 8 november besloten in de begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag. Voor de binnenvaart en haar klanten loopt de kostenbesparing op tot zo'n 45 miljoen euro per jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • J.C Hagens

    Ben het eens met deze stellingname, kijk naar Belgie daar gebeurt weinig tot niets aan de sluizen en kanalen, voer laatst naar Bree, wat een ondiep zooitje, Damwand geslagen en daar stenen en zand tegenaan in de vaarweg.
    Over Duitsland is genoeg te zeggen, de heffing was hard nodig om nieuwe sluizen te bouwen op het Wesel Datteln Kanaal, en het nodige onderhoud, mooie vaarweg naar Berlijn, maar het stopt bij het Teltow kanaal.
    Men had de subsidie van de trein terug moeten draaien.

  • Piet Bennik

    Goedemorgen,

    Ik denk niet dat wij zoveel goedkoper worden, de kosten worden alleen verlegd van de opdrachtgever naar de schipper.
    Waarom??

    Havens en kades worden geprivatiseerd naar gemeentes ed.

    De schipper gaat zo meteen gewoon havengeld uit eigen zak betalen.
    En die zelfde schipper berekend dat nu net weer niet door, maar accepteert net weer een paar kwartjes vracht minder. Dus uiteindelijk heeft hij minder netto omzet.

    Meer lading?

    Dat is een zoethoudertje.

    Wie neemt dus wie in de maling.

    Fijn weekend verder.

Lees ook