Afschaffing Duitse kanaalrechten definitief: binnenvaart 45 miljoen euro goedkoper

Op bijna alle Duitse vaarwegen worden de kanaalrechten vanaf 1 januari 2019 alsnog afgeschaft. Dat is donderdag 8 november besloten in de begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag. Voor de binnenvaart en haar klanten loopt de kostenbesparing op tot zo’n 45 miljoen euro per jaar.

‘De heffing voor het bevaren van rivieren en kanalen in Duitsland is geschiedenis’, meldt brancheorganisatie Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) triomfantelijk en opgetogen. De afschaffing geldt voor alle vaarwegen met uitzondering van het Nord-Ostsee-kanaal en de Moezel. Maar verder is het volgens BDB na de jaarwisseling ‘vollständig und ersatzlos’ afgelopen met de kanaalgelden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Afschaffing Duitse kanaalrechten definitief: binnenvaart 45 miljoen euro goedkoper | Schuttevaer.nl

Afschaffing Duitse kanaalrechten definitief: binnenvaart 45 miljoen euro goedkoper

Op bijna alle Duitse vaarwegen worden de kanaalrechten vanaf 1 januari 2019 alsnog afgeschaft. Dat is donderdag 8 november besloten in de begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag. Voor de binnenvaart en haar klanten loopt de kostenbesparing op tot zo’n 45 miljoen euro per jaar.

‘De heffing voor het bevaren van rivieren en kanalen in Duitsland is geschiedenis’, meldt brancheorganisatie Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) triomfantelijk en opgetogen. De afschaffing geldt voor alle vaarwegen met uitzondering van het Nord-Ostsee-kanaal en de Moezel. Maar verder is het volgens BDB na de jaarwisseling ‘vollständig und ersatzlos’ afgelopen met de kanaalgelden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer