Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Afschaffing Duitse kanaalrechten definitief: binnenvaart 45 miljoen euro goedkoper

DUISBURG

Op bijna alle Duitse vaarwegen worden de kanaalrechten vanaf 1 januari 2019 alsnog afgeschaft. Dat is donderdag 8 november besloten in de begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag. Voor de binnenvaart en haar klanten loopt de kostenbesparing op tot zo'n 45 miljoen euro per jaar.

‘De heffing voor het bevaren van rivieren en kanalen in Duitsland is geschiedenis', meldt brancheorganisatie Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) triomfantelijk en opgetogen. De afschaffing geldt voor alle vaarwegen met uitzondering van het Nord-Ostsee-kanaal en de Moezel. Maar verder is het volgens BDB na de jaarwisseling ‘vollständig und ersatzlos' afgelopen met de kanaalgelden.

BDB-president Martin Staats spreekt zijn dank uit aan de regeringsfracties in de Bondsdag voor het ‘voorbeeldige besluit, dat inhoudelijk consequent en logisch is'. Het BDB heeft er schouder-aan-schouder met de verladende industrie naartoe gewerkt, dat de kanaalrechten het veld moesten ruimen nadat ook het goederenvervoer per spoor een forse korting had gekregen op de trajectheffingen.

Kostenvrij varen
‘Met het kostenvrij maken van de vaarwegen wordt de binnenvaart aantrekkelijker voor handel en industrie', zegt Staats. ‘Hiermee wordt een belangrijke basis gelegd voor het overhevelen van vervoer naar de milieuvriendelijke binnenvaart.' Hij verwacht dat de maatregel niet alleen meer lading in het schip brengt, maar ook zal zorgen voor meer werkgelegenheid in scheepvaart en havenoverslag.

In het coalitieverdrag van de Duitse Bondsregering was de opheffing van de kanaalgelden al meteen toegezegd door verkeersminister Andreas Scheuer, maar zijn collega-minister van financiën dreigde er nog een stokje voor te steken. Die wilde de afschaffing van 45 miljoen euro aan gemiste heffingen in de staatsbegroting gecompenseerd zien. Daarmee leek de binnenvaart de boot te missen. Maar bij de opening van de beurs STL Kalkar zei Reinhard Klingen, hoofd vaarwegen en scheepvaart van het verkeersministerie, dat een parlementaire meerderheid uiteindelijk voor de afschaffing van de kanaalrechten zou beslissen. (DvdM)

 

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • J.C Hagens

    Ben het eens met deze stellingname, kijk naar Belgie daar gebeurt weinig tot niets aan de sluizen en kanalen, voer laatst naar Bree, wat een ondiep zooitje, Damwand geslagen en daar stenen en zand tegenaan in de vaarweg.
    Over Duitsland is genoeg te zeggen, de heffing was hard nodig om nieuwe sluizen te bouwen op het Wesel Datteln Kanaal, en het nodige onderhoud, mooie vaarweg naar Berlijn, maar het stopt bij het Teltow kanaal.
    Men had de subsidie van de trein terug moeten draaien.

  • Piet Bennik

    Goedemorgen,

    Ik denk niet dat wij zoveel goedkoper worden, de kosten worden alleen verlegd van de opdrachtgever naar de schipper.
    Waarom??

    Havens en kades worden geprivatiseerd naar gemeentes ed.

    De schipper gaat zo meteen gewoon havengeld uit eigen zak betalen.
    En die zelfde schipper berekend dat nu net weer niet door, maar accepteert net weer een paar kwartjes vracht minder. Dus uiteindelijk heeft hij minder netto omzet.

    Meer lading?

    Dat is een zoethoudertje.

    Wie neemt dus wie in de maling.

    Fijn weekend verder.

Lees ook