Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Rijn loopt bijna leeg

KAUB

Slecht nieuws voor wie hoopt op hogere waterstanden in de Rijn: het einde is nog niet in zicht. Integendeel zelfs. Volgens voorspellingen van de Duitse website Pegeldeutschland.de gaat het peil de komende week nog tientallen centimeters zakken. De onafhankelijke waterstandvoorspellers Alphons van Winden en Andreas Wagner zeggen dat meerdere laagterecords op het punt staan te worden gebroken.

1 / 1
Het koppelverband Sjouwer (190 x 11,45 meter) op 16 oktober ‘afgeladen' met slechts 51 containers (circa 1000 ton) in de afvaart net onder Mannheim. (Foto Scheepvaartbedrijf Semmy)

Het koppelverband Sjouwer (190 x 11,45 meter) op 16 oktober ‘afgeladen' met slechts 51 containers (circa 1000 ton) in de afvaart net onder Mannheim. (Foto Scheepvaartbedrijf Semmy)

  • Binnenvaart zet alles in om klanten te blijven bedienen

  • Schepen moeten 75% laadvermogen inleveren 

Door Bart Oosterveld
De Pegel Kaub, de belangrijkste Rijnpegel voor het afgeladen voor de Boven-Rijn, daalt eind deze week naar 0,37 centimeter, twee centimeter boven het laagterecord uit september 2003. Schepen die dieper steken dan 1,30 meter zijn dan uitgevaren op de Boven-Rijn. ‘En dat zijn bijna alle schepen van 110 x 11,40 meter en groter', zegt een bevrachter. ‘Grotere schepen durven soms ook al helemaal niet meer naar de Boven-Rijn, omdat ze bang zijn dat ze er niet meer weg komen.'
Schepen nemen nu gemiddeld nog 25% van hun laadcapaciteit aan lading mee.

De vrachtprijs per ton, met laagwatertoeslag of als blokvracht, is om die reden fors gestegen en stijgt nog verder. Er wordt momenteel grofweg ruim drie keer zoveel betaald als bij een normale waterstand. De omloopsnelheid is ook aanzienlijk gestegen, omdat minder tonnen hoeven te worden geladen en gelost.

Niet alleen de Boven-Rijn staat laag, Millingen-Loevestein (minst gepeilde diepte, MGD) stond 16 oktober op 1,80 meter en de IJssel bij Eefde op 1,65 meter. Ook de Ruhr staat bijzonder laag. ‘Normaal staat daar een halve tot een hele meter meer dan in Kaub, dat scheelt nu nog maar 30 centimeter.'

Het werk hoopt zich volgens de bevrachter snel op. ‘Er ligt al een miljoen ton graan in Vlissingen en alle duwbakken in Rotterdam zitten vol. Wij proberen uit alle macht de productie in het achterland en de ovens aan de gang te houden, maar het wordt wel steeds moeilijker. We maken ook gebruik van gebroken vervoer. Bijvoorbeeld per schip over de Maas, die nog goed op diepte is, naar Luik. Van daaruit ligt het achterland dichterbij en kan de lading per vrachtwagen verder.'

Record na record
Op de Rijn springt onder meer de situatie in Lobith/Emmerich in het oog. Maandag 15 oktober kwam het peil in Lobith onder de 6,80 meter, een ‘all time low'. Volgens de Nederlandse landschapsecoloog Alphons van Winden, die de website Waterpeilen.nl bijhoudt, blijft het daar niet bij. ‘In de nacht van zaterdag op zondag zakte de waterstand bij Lobith onder de 6,82 en verbrak daarmee het laagterecord. Dit record stond trouwens pas één week. De stand is inmiddels al gedaald tot NAP+6,80 meter, twee centimeter onder het vorige record. De komende week tot 10 dagen verwacht ik dat de stand nog wel 20 tot 25 centimeter verder kan zakken. En als de neerslag nog langer uitblijft, misschien zelfs wel tot een zeer lage NAP+6,50', aldus Van Winden. Ter vergelijking: begin dit jaar stond het peil tijdens de golf van hoogwater die toen langskwam nog op 16,54 meter, 10 meter hoger dus.

Zijn collega Andreas Wagner van de Duitse website Pegeldeutschland.de rekent vanuit de Pegelstanden. De stand van Pegel Emmerich was maandag 15 oktober gezakt tot 0,26 meter. Dat was twee centimeter lager dan de NNW, de historisch laagst bekende Pegelstand uit 2003, die toen op 0,28 stond. Nog alarmerender is zijn voorspelling dat de stand vanaf begin deze week nog wel 40 centimeter lager zou kunnen worden. Hij voorziet Pegelstanden voor Emmerich van 0,25 tot -0,15 (minus dus).

Debiet
Wat zeker somber stemt is, dat het debiet bij Lobith sinds de laatste week van september opnieuw sterk is afgenomen. Op 27 september lag die nog ruim boven de 1000 kuub per seconde. Begin deze week gaf de waterinformatiedienst van Rijkswaterstaat iets meer dan 800 kuub per seconde aan, in een sterk dalende trend. Het debiet in Duisburg lag maandag aan het einde van de middag zelfs al op 769 kuub.

De weersvooruitzichten geven de komende week geen tot nauwelijks neerslag aan in het stroomgebied van de Rijn. In de lange-termijnverwachting valt er pas volgende week dinsdag 24 oktober wat regen in Duitsland. En dan gaat het maar om enkele millimeters.

Wagner van Pegeldeutschland.de, die al 20 jaar voorspellingen publiceert, voorziet dan ook verdere en spectaculaire dalingen. Van Worms tot Duisburg, overal staat het water al op de laagste stand van het jaar. De komende 10 dagen wordt dat alleen maar erger, is zijn voorspelling. Dan worden op een groot deel van de Rijn alle records gebroken. Niet alleen in Emmerich, maar ook in Worms, Koblenz, Keulen, Düsseldorf en Duisburg. Het water zal dagelijks zakken, zegt Wagner, en dus telkens nieuwe diepterecords breken. Wagner voorziet een kentering rond 24 oktober. Maar de Pegelstanden kunnen dan op meerdere plaatsen 20 tot 25 centimeter onder de laagste waarden ooit zijn gedaald.

Reacties (9)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • j Teunisse

    Mieke, Daar gaat een een generaties durende juridisch spectacel aan vooraf Kijk naar de Donau

  • A. le Cessie

    Misschien niet de juiste schepen gebouwd voor de Rijn. Met hoogwater met 4000
    ton te berg. Meestal zakken de vrachtprijzen dan tot onaanvaardbare waarden.
    Met laagwater moet de verlader zo.n schip 4 keer betalen. Maar nu zijn we zo goed als uitgevaren. Gelukkig zijn er nog aardig wat verlengde dortmunders, die houden het nog wel even vol. Al met al is de binnenvaart een onberekenbare transport
    modus geworden. Maar we hebben wel het geluk dat ze de Maas verdiept hebben. Ha Ha.
    Heeft ook bijna niets gekost.
    Goede vaart of moet ik zeggen rit, allemaal!!

  • Henri Derksen

    Zijn er nog vlakke Neckar scheepjes met een geldige CvO Rijn dan?
    voorzover niet al voortijdig gesloopt vanwege onzinnig strenge CCR eisen.
    Zodra je stuwen en sluizen wilt, zakt de waterstand beneden de meest stroomafwaarts gelegen stuw nog meer. Bovendien dat jaren voor het gereed is.
    De vaargeul (tijdelijk) versmallen zou ook helpen, maar is ook niet zo makkelijk met weer andere effecten die de hoogwaterafvoer te veel belemmeren.
    Oude zand- en grind-gaten als buffervat gaan gebruiken is wellicht makkelijker te realiseren?
    Echter in alle gevallen doen milieugroepen moeilijk.
    De steeds uitgestelde Donau kanalisatie is daarvan een triest bewijs.
    Ergens is het wel eens goed dat dit gebeurt, want dan realiseert men dat men veel meer afhankelijk is van scheepvaart dan men denkt. De aanvoer van bouwstoffen stagneert reeds. Hier is echt veel meer langere termijn studie voor nodig, want dit gaat beslist vaker voorkomen. Meer vrachtwagens en treinen zijn ook geen oplossing vanwege files, chauffeurstekorten en trillingen / scheuren in gebouwen.
    Sterkte voor wie er veel hinder van heeft, en wijsheid voor de plannenmakers.
    Nautische groet van Henri.

  • C. Ridderhof

    Zijn die oudere schepen van leeg 1mt diepgang, en die bij 1.25 cm nog kunnen varen
    toch nog niet zo gek!!

  • C. Ridderhof

    Eerst nadenken, dan een verstandig mening delen

  • a.o stienstra

    Ja die hoogwaterkeringen gaan vast zorgen dat het pegel kaub niet verder zakt ...

  • B.J. Vocking

    Bouwen? er zijn toch al hoogwaterkeringen, die kunnen wel een aantal uren per dag dicht. Dat scheelt toch heel wat liters waterafvoer lijkt mij.

  • Sjaak van Wijk

    Tja Mieke,
    Het liefst op afstand bediend natuurlijk, en zeker met een serieuze planningstool !!!!

  • mieke Kuipers

    Oplossing: Sluizen bouwen. Ruim de laden maar op waar die plannen liggen.

Lees ook