Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Rijn loopt bijna leeg

KAUB

Slecht nieuws voor wie hoopt op hogere waterstanden in de Rijn: het einde is nog niet in zicht. Integendeel zelfs. Volgens voorspellingen van de Duitse website Pegeldeutschland.de gaat het peil de komende week nog tientallen centimeters zakken. De onafhankelijke waterstandvoorspellers Alphons van Winden en Andreas Wagner zeggen dat meerdere laagterecords op het punt staan te worden gebroken.

1 / 1
Het koppelverband Sjouwer (190 x 11,45 meter) op 16 oktober ‘afgeladen' met slechts 51 containers (circa 1000 ton) in de afvaart net onder Mannheim. (Foto Scheepvaartbedrijf Semmy)

Het koppelverband Sjouwer (190 x 11,45 meter) op 16 oktober ‘afgeladen' met slechts 51 containers (circa 1000 ton) in de afvaart net onder Mannheim. (Foto Scheepvaartbedrijf Semmy)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (9)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • j Teunisse

    Mieke, Daar gaat een een generaties durende juridisch spectacel aan vooraf Kijk naar de Donau

  • A. le Cessie

    Misschien niet de juiste schepen gebouwd voor de Rijn. Met hoogwater met 4000
    ton te berg. Meestal zakken de vrachtprijzen dan tot onaanvaardbare waarden.
    Met laagwater moet de verlader zo.n schip 4 keer betalen. Maar nu zijn we zo goed als uitgevaren. Gelukkig zijn er nog aardig wat verlengde dortmunders, die houden het nog wel even vol. Al met al is de binnenvaart een onberekenbare transport
    modus geworden. Maar we hebben wel het geluk dat ze de Maas verdiept hebben. Ha Ha.
    Heeft ook bijna niets gekost.
    Goede vaart of moet ik zeggen rit, allemaal!!

  • Henri Derksen

    Zijn er nog vlakke Neckar scheepjes met een geldige CvO Rijn dan?
    voorzover niet al voortijdig gesloopt vanwege onzinnig strenge CCR eisen.
    Zodra je stuwen en sluizen wilt, zakt de waterstand beneden de meest stroomafwaarts gelegen stuw nog meer. Bovendien dat jaren voor het gereed is.
    De vaargeul (tijdelijk) versmallen zou ook helpen, maar is ook niet zo makkelijk met weer andere effecten die de hoogwaterafvoer te veel belemmeren.
    Oude zand- en grind-gaten als buffervat gaan gebruiken is wellicht makkelijker te realiseren?
    Echter in alle gevallen doen milieugroepen moeilijk.
    De steeds uitgestelde Donau kanalisatie is daarvan een triest bewijs.
    Ergens is het wel eens goed dat dit gebeurt, want dan realiseert men dat men veel meer afhankelijk is van scheepvaart dan men denkt. De aanvoer van bouwstoffen stagneert reeds. Hier is echt veel meer langere termijn studie voor nodig, want dit gaat beslist vaker voorkomen. Meer vrachtwagens en treinen zijn ook geen oplossing vanwege files, chauffeurstekorten en trillingen / scheuren in gebouwen.
    Sterkte voor wie er veel hinder van heeft, en wijsheid voor de plannenmakers.
    Nautische groet van Henri.

  • C. Ridderhof

    Zijn die oudere schepen van leeg 1mt diepgang, en die bij 1.25 cm nog kunnen varen
    toch nog niet zo gek!!

  • C. Ridderhof

    Eerst nadenken, dan een verstandig mening delen

  • a.o stienstra

    Ja die hoogwaterkeringen gaan vast zorgen dat het pegel kaub niet verder zakt ...

  • B.J. Vocking

    Bouwen? er zijn toch al hoogwaterkeringen, die kunnen wel een aantal uren per dag dicht. Dat scheelt toch heel wat liters waterafvoer lijkt mij.

  • Sjaak van Wijk

    Tja Mieke,
    Het liefst op afstand bediend natuurlijk, en zeker met een serieuze planningstool !!!!

  • mieke Kuipers

    Oplossing: Sluizen bouwen. Ruim de laden maar op waar die plannen liggen.

Lees ook