Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Antwerpen stevent af op zesde recordjaar op rij

ANTWERPEN

De haven van Antwerpen stevent af op het zesde jaarrecord op rij. De eerste negen maanden van 2018 werd 177.026.550 ton goederen overgeslagen. Dat is 6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de containeroverslag liet een sterke groei zien. Er werd 8.333.523 teu behandeld (+6,8%).

1 / 1
Het Deurganckdok in Antwerpen. (Foto Adri van de Wege)

Het Deurganckdok in Antwerpen. (Foto Adri van de Wege)

Alle vaargebieden noteerden volgens Havenbedrijf Antwerpen groei, zowel in de aan- als afvoer. Uitzondering is de export naar Midden-Amerika, die licht is gedaald. De overslag voor het grootste vaargebied, Europa, groeide met 12,4% het sterkst. De overslag op Noord-Amerika nam 8,2% toe. Op Azië was er een groei van 2,2%. De aanvoer uit China is ongeveer gelijk gebleven, terwijl de afvoer 6,7% lager lag. Door de Chinese importban van oud papier en plastic-afval daalde de export van volle containers naar China en worden meer lege containers afgevoerd.

Investeringsgolf
Volgens CEO Jacques Vandermeiren van Havenbedrijf Antwerpen is 2018 nu al een topjaar voor Antwerpen. ‘Niet alleen vanwege de recordcijfers, maar ook door de investeringsgolf van de afgelopen maanden. De beslissing van toonaangevende spelers in de chemische industrie, waaronder Borealis, Ineos, Nippon, Sea-Mol en Oiltanking/AGT, om te kiezen voor Antwerpen, bevestigt én bestendigt onze sterke aantrekkingskracht als grootste chemische cluster in Europa.'

Havenwethouder Marc Van Peel: ‘Een duurzame groei van onze haven is slechts mogelijk indien we ervoor zorgen dat deze bereikbaar blijft. Samen met de havengemeenschap nemen wij daarin onze verantwoordelijkheid. De recente uitbreiding van de Waterbusdiensten is een mooi voorbeeld van een structurele oplossing voor de mobiliteitsuitdaging. Op het vlak van goederenverkeer ambiëren we tegen 2030 een modal shift met een daling van het wegvervoer en verhoging van spoorvervoer en binnenvaart.'

Breakbulk
De totale breakbulk-overslag vertoonde na een lange periode van daling de eerste tekenen van herstel. De totale RoRo-lading groeide met 5,6% naar 3.960.845 ton. Het aantal verscheepte personenwagens groeide de eerste negen maanden met 4,1%, terwijl het aantal vrachtwagens en overig zwaar rollend materieel toenam met 2,6%.

Waar het conventioneel stukgoed na zes maanden nog een verlies van 6,5% liet zien in vergelijking met 2017, werd in het derde kwartaal een lichte stijging genoteerd. Daardoor wordt het verlies op jaarbasis beperkt tot 2,7%. Reden hiervoor is een herstel in de aanvoer van ijzer en staal. Met name de aanvoer van staal uit China groeide sterk in het derde kwartaal, terwijl de aanvoer van staal uit Turkije en India daalde.

De export van ijzer en staal steeg met 4,9%. Opmerkelijk is hier de exportstijging van 8% naar de Verenigde Staten. De totale overslag van ijzer en staal groeide 1,9%.

Massagoed
Het vloeibaar massagoed liet een toename zien van 5,7% naar 57.652.877 ton. De aanvoer steeg met 9,1%. De afvoer groeide met 0,5%, wat volgens Havenbedrijf Antwerpen een aanzienlijke inhaalbeweging is ten opzichte van de daling van 12,2% in het eerste kwartaal.

De overslag van ruwe aardolie nam af met 7,1%, terwijl de overslag van aardoliederivaten (+6%) en chemicaliën (+10,1%) de vloeibare bulk opstuwden.

De overslag van droge bulk groeide met 1% ten opzichte dezelfde periode in 2017. Dit is vooral te danken aan de grotere overslag van meststoffen (+11,2%), zand en grind (+23,9%) en kolen (+3,3%), want de overige trafieken (ertsen, kaoline, granen en schroot) nemen momenteel af.

Zeeschepen
De voorbije negen maanden deden 10.901 (+1,9%) zeeschepen Antwerpen aan. De bruto tonnenmaat van die schepen steeg 2,3% tot 314.200.283 bt. (PN)

 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook