Puntenplan in strijd tegen congestie containervaart

Havenbedrijf Rotterdam, het bedrijfsleven en de belangenverenigingen in de containerbinnenvaart hebben een lijst met punten opgesteld om de containerbinnenvaart in het Rotterdamse havengebied te verbeteren.

De afspraken werden vorige week gemaakt tijdens een overleg met alle ketenpartijen. Havenbedrijf Rotterdam nam het initiatief voor de bijeenkomst. Een van de uitkomsten is dat nieuwe marktinitiatieven, het delen van data en de structurele planning van overleg over de binnenvaart moeten worden verbeterd. Want de laatste jaren hebben ontwikkelingen op mondiaal niveau een sterke impact gehad op de containerketen. Zo hebben onder meer schaalvergroting en fusies in de zeevaart gezorgd voor meer pieken in het volume van containers. Een ander punt is volgens verladersorganisatie Evofenedex dat de afstemming tussen de partijen in de keten lastiger is geworden, doordat klanten veeleisender zijn geworden wat betreft leveringen. Dat zorgt voor meer druk op de containerterminals. Dat vertaalt zich automatisch door naar de containerbinnenvaart, waar pieken ontstaan in de af- en aanvoer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Puntenplan in strijd tegen congestie containervaart | Schuttevaer.nl

Puntenplan in strijd tegen congestie containervaart

Havenbedrijf Rotterdam, het bedrijfsleven en de belangenverenigingen in de containerbinnenvaart hebben een lijst met punten opgesteld om de containerbinnenvaart in het Rotterdamse havengebied te verbeteren.

De afspraken werden vorige week gemaakt tijdens een overleg met alle ketenpartijen. Havenbedrijf Rotterdam nam het initiatief voor de bijeenkomst. Een van de uitkomsten is dat nieuwe marktinitiatieven, het delen van data en de structurele planning van overleg over de binnenvaart moeten worden verbeterd. Want de laatste jaren hebben ontwikkelingen op mondiaal niveau een sterke impact gehad op de containerketen. Zo hebben onder meer schaalvergroting en fusies in de zeevaart gezorgd voor meer pieken in het volume van containers. Een ander punt is volgens verladersorganisatie Evofenedex dat de afstemming tussen de partijen in de keten lastiger is geworden, doordat klanten veeleisender zijn geworden wat betreft leveringen. Dat zorgt voor meer druk op de containerterminals. Dat vertaalt zich automatisch door naar de containerbinnenvaart, waar pieken ontstaan in de af- en aanvoer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer