Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Amsterdam meet hoogte schepen op het IJ voor Javabrug

AMSTERDAM [update]

De gemeente Amsterdam zet vaart achter de plannen voor de bouw van een brug over het IJ. Om te beginnen wordt sinds 6 juli de hoogte van schepen op het IJ geregistreerd. De meetopstelling met lasers en een infraroodcamera staat op de kop van het Java-eiland.

1 / 2
Javabrug variant 1 in 3D-perspectief. (Bron: Gemeente Amsterdam)

Javabrug variant 1 in 3D-perspectief. (Bron: Gemeente Amsterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • E. Rem

    Als ik zie dat mijn vrouw nu al bij sommige Zaanbruggen moet lopen om boven te komen, dan weet ik wel zeker dat die IJbrug niet fietsend te nemen is zonder elektrische ondersteuning. Er zal dus een rollend trottoir aan beide zijden gemaakt moeten worden om boven te komen.

  • J. Vellinga

    Heel erg onhandig die fietsbrug daar.
    H.A.L. word vast erg boos, want de grote cruise-schepen komen er per bezoek 2 X langs om rond te gaan bij de vroegere kompaspaal !!!

  • Hein Danser

    Wanneer die stropdassen eens nagedacht hadden, betreft noord-zuid-lijn tunnel. de vluchtroute wat ruimer gemaakt, en had je gelijk een voetgangers/ fietstunnel gehad, Voor een paar centen extra.
    Een goede lift aan beiden zijden van het IJ naar de tunnel toe. Iedereen tevreden.

  • J.C Hagens

    Meneer Gielen, u slaat de spijker op de kop, in de Morgen blijven de bruggen dicht net als in de Middag uren geloof 2 X 2 uur.
    Voorts vraag ik mij af of de Gemeenteraad van Amsterdam een bord voor ze kop heeft, ga maar is net voorbij Zeeburg over de brug Fietsen en deze is nog maar 9 Mtr.
    Deze Brug zal ook geluidsoverlast voor de omwonende geven, en wat denk je van de sport om rommel vanaf een brug te gooien.
    Voorts is een tunnel bij aanschaf misschien wel duurder, maar tijdens het gebruik is ze goedkoper, geen vitale onderdelen, zoals aan een brug die aan slijtage onderhevig zijn en onderhoud c.q storing.
    Waarom is er tijdens de bouw van de N.Z lijn niet gelijk een Voetgangers c.q Fietsers tunnel aangelegen, of zal het gebrek aan Visie zijn.


  • KP Gielen

    Wat kost een ophaalbrug in vergelijking met de nieuwe metrolijn naar Noord?
    Ik heb de historie over deze brug niet gevolgd en snap dus ook niet waarom blijkbaar voor een vaste brug wordt gekozen. Het stikt in Amsterdam van de ophaalbruggen dus waarom ook niet op die locatie? @Femke: aan het werk!!

  • H.A. Hoogeveen

    Hahahaha de Bruine vloot een kleine gasolie vergoeding geven. Laat ze lekker met hun lange mast rondjes varen.

  • Hein Danser

    Wanneer we nu verstandig zijn, doet ieder containerman en grote tankers , de stuurhut helemaal omhoog, zodat veel schepen hoger zijn dan 11 meter boven water,

Lees ook