SGP wijst kabinet op knelpunten binnenvaart

DEN HAAG De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) heeft in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) meer aandacht gevraagd voor binnenvaartknelpunten.

Het kabinet trekt twee miljard euro extra uit voor infrastructuur, maar het SGP-Kamerlid Chris Stoffers signaleert nog verschillende onopgeloste knelpunten in de vaarweginfrastructuur. ‘Binnenvaartschippers geven aan dat ze regelmatig achterstallig onderhoud bij sluizen constateren, maar dat meldingen niet serieus worden genomen. Zo zijn bij de sluis bij Weurt regelmatig stremmingen en storingen, terwijl Rijkswaterstaat weinig meer doet dan noodreparaties.’ Stoffers vraagt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om actie op dit punt.

Ook stelt hij dat de schutcapaciteit van de Volkerak- en Kreekraksluizen uitbreiding verdienen om binnenvaartfiles te voorkomen. ‘Dit mag niet op de lange baan worden geschoven.’ Stoffers wil weten of al voorbereidingen worden getroffen voor uitbreiding van de schutcapaciteit.
‘Verder heb ik begrepen dat een viertal bruggen tussen de Kreekraksluizen en Antwerpen te laag zijn voor de huidige containervaart. Schippers kunnen hierdoor niet al hun containercapaciteit benutten. Dit zorgt onder meer voor onnodige CO2-emissie. Heeft de minister dit op haar netvlies staan? Wil zij een MIRT-verkenning starten?’
Ook zou de SGP graag zien dat de Maritieme Servicehaven in Flevoland er snel komt. ‘Rijk en provincie zijn nog steeds in overleg over de pacht of verkoop van Rijksgronden. Het is van belang dat ondernemers en financiers voldoende zekerheden krijgen om investeringen te doen. Erfpacht zou daarvoor onvoldoende zijn. Ik vraag de minister om mee te bewegen en ervoor te zorgen dat de business case niet op losse schroeven blijft staan.’ (PN)

 

SGP wijst kabinet op knelpunten binnenvaart | Schuttevaer.nl

SGP wijst kabinet op knelpunten binnenvaart

DEN HAAG De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) heeft in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) meer aandacht gevraagd voor binnenvaartknelpunten.

Het kabinet trekt twee miljard euro extra uit voor infrastructuur, maar het SGP-Kamerlid Chris Stoffers signaleert nog verschillende onopgeloste knelpunten in de vaarweginfrastructuur. ‘Binnenvaartschippers geven aan dat ze regelmatig achterstallig onderhoud bij sluizen constateren, maar dat meldingen niet serieus worden genomen. Zo zijn bij de sluis bij Weurt regelmatig stremmingen en storingen, terwijl Rijkswaterstaat weinig meer doet dan noodreparaties.’ Stoffers vraagt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om actie op dit punt.

Ook stelt hij dat de schutcapaciteit van de Volkerak- en Kreekraksluizen uitbreiding verdienen om binnenvaartfiles te voorkomen. ‘Dit mag niet op de lange baan worden geschoven.’ Stoffers wil weten of al voorbereidingen worden getroffen voor uitbreiding van de schutcapaciteit.
‘Verder heb ik begrepen dat een viertal bruggen tussen de Kreekraksluizen en Antwerpen te laag zijn voor de huidige containervaart. Schippers kunnen hierdoor niet al hun containercapaciteit benutten. Dit zorgt onder meer voor onnodige CO2-emissie. Heeft de minister dit op haar netvlies staan? Wil zij een MIRT-verkenning starten?’
Ook zou de SGP graag zien dat de Maritieme Servicehaven in Flevoland er snel komt. ‘Rijk en provincie zijn nog steeds in overleg over de pacht of verkoop van Rijksgronden. Het is van belang dat ondernemers en financiers voldoende zekerheden krijgen om investeringen te doen. Erfpacht zou daarvoor onvoldoende zijn. Ik vraag de minister om mee te bewegen en ervoor te zorgen dat de business case niet op losse schroeven blijft staan.’ (PN)