Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Hamburgse havenbedrijven bang voor komst Chinezen

HAMBURG

De ondernemingsraden van diverse Hamburgse havenbedrijven zich zorgen over de Chinese plannen voor een geautomatiseerde containerterminal in het Hamburgse havengebied Steinwerder Süd.

Gebeurt dat niet op korte termijn, dan gaan de havenarbeiders ‘de straat op', zo liet voorzitter Norbert Paulsen van de ondernemingsraad  van Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) deze week weten.

De werknemersvertegenwoordigers willen niet dat het gebied tot een pure containerterminal wordt omgevormd door een concern bestaande uit de Chinese bedrijven kranenbouwer ZPMC en het mega internet-handelsbedrijf Alibaba. Hun plan voor de bouw van een volledig geautomatiseerde containerterminal haalde de eerste plaats in een door Havenbedrijf Hamburg (HPA) uitgeschreven wedstrijd om een nieuwe bestemming en inrichting voor het gebied te bepalen. De havenbedrijven, waaronder ook containerbedrijf Eurogate, willen echter een inrichting die meer multifunctioneel is. In hun visie gaat het plan van de Chinezen veel arbeidsplaatsen kosten en verwordt Hamburg tot een ‘een pure containersluis'.

Niet nodig
Steinwerder Süd ligt centraal in het Hamburgse havengebied en is al een tijdlang onderwerp van gesprek als het gaat om een grootschalige herinrichting. In 2017 schreef HPA de wedstrijd uit en sprak een voorkeur uit voor het plan van ZPMC en Alibaba. Op de tweede plaats staat het plan van terminalexploitant C. Steinweg met een plan voor een multifunctionele terminal, in hoofdzaak bedoeld voor shortsea-overslag.

De verzamelde ondernemingsraden vrezen dat de keuze voor het Chinese plan al vaststaat. Die terminal zou op den duur alle Chinese lading naar zich toe kunnen trekken waardoor, zo wordt gezegd, zeker 400 banen op andere terminals verdwijnen. ‘Hamburg heeft geen nieuwe containerterminal nodig nu de bestaande terminals nog voldoende overcapaciteit hebben. Dat blijkt wel uit de cijfers over de afgelopen jaren', zo laten ze weten.

Protectionisme
Een woordvoerster namens de senaat vindt dat de ondernemingsraden voor hun beurt spreken. ‘Het is opmerkelijk dat de ondernemingsraden al weten wat er gaat gebeuren, terwijl wij als senaat dat nog niet eens weten. Er wordt door ons samen met HPA nog steeds aan de plannen gewerkt.'

De houding van bestaande terminalexploitanten lijkt op protectionisme, zo klinkt het vanuit de politiek. De bedrijven zouden geen nieuwe spelers willen toelaten.

Intussen zegt de senaat nog steeds te zoeken naar nieuwe varianten om de stagnerende ontwikkeling rond de havens te stimuleren. Hamburg leed ook afgelopen jaar weer een fors omzetverlies, vooral in de containersector. Voor een groot deel wordt dat overigens geweten aan het niet voldoende op breedte en diepte zijn van de vaargeul in de Elbe.

Voor Steinwerder wordt gedacht aan zogenaamde ‘dedicated terminals' die zijn voorbehouden aan bedrijven die de terminals ook financieren. Die situatie bestaat in Hamburg nog niet, anders dan in omliggende havens in de regio. ZPMC/Alibaba zou aan die opzet willen voldoen. (WdN)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook