Wiebes wil kolenimport Rotterdam niet ontmoedigen

Minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat gaat er bij het Havenbedrijf Rotterdam niet op aandringen om alles in het werk te zetten om de invoer van steenkool te ontmoedigen. De oplossing voor het verminderen van de CO2- uitstoot in de haven zit volgens de minister in het verminderen van het gebruik van kolen, niet in het verleggen van de route naar de eindgebruikers.

Dat verleggen zou volgens Wiebes wel gaan gebeuren als hij de kolenoverslag in Rotterdam zou beperken. ‘Het overgrote deel van de kolenoverslag in de Rotterdamse haven wordt doorgevoerd naar Duitsland en wordt daar gebruikt voor energieopwekking en in de staalindustrie. Het afbouwen van kolenoverslag in Rotterdam zou deze ladingstroom en de daaraan verbonden toegevoegde waarde en werkgelegenheid enkel verplaatsen naar Duitse en Belgische zeehavens. Het beperken van de op- en overslag van kolen in Rotterdam leidt niet tot vermindering van de CO2- uitstoot.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wiebes wil kolenimport Rotterdam niet ontmoedigen | Schuttevaer.nl

Wiebes wil kolenimport Rotterdam niet ontmoedigen

Minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat gaat er bij het Havenbedrijf Rotterdam niet op aandringen om alles in het werk te zetten om de invoer van steenkool te ontmoedigen. De oplossing voor het verminderen van de CO2- uitstoot in de haven zit volgens de minister in het verminderen van het gebruik van kolen, niet in het verleggen van de route naar de eindgebruikers.

Dat verleggen zou volgens Wiebes wel gaan gebeuren als hij de kolenoverslag in Rotterdam zou beperken. ‘Het overgrote deel van de kolenoverslag in de Rotterdamse haven wordt doorgevoerd naar Duitsland en wordt daar gebruikt voor energieopwekking en in de staalindustrie. Het afbouwen van kolenoverslag in Rotterdam zou deze ladingstroom en de daaraan verbonden toegevoegde waarde en werkgelegenheid enkel verplaatsen naar Duitse en Belgische zeehavens. Het beperken van de op- en overslag van kolen in Rotterdam leidt niet tot vermindering van de CO2- uitstoot.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer