Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Student wijst Rijnvaart als grote vervuiler aan

DUISBURG

De binnenvaart zorgt ervoor dat de NOx-uitstoot in steden langs de Rijn veel te hoog blijft. Zelfs als dieselauto's uit de binnenstad worden geweerd. Dat is de conclusie van een masterscriptie van natuurkundestudent Lennart Korsten aan de universiteit van Duisburg-Essen. In Duitsland, waar veel wordt gediscussieerd over het dieselverbod, doet deze studie veel stof opwaaien.

  • ‘Dieselauto's weren uit Duitse steden op deze manier is zinloos'

  • BDB: ‘Conclusies in scriptie pure onzin'

Korstens begeleider, hoogleraar Michael Schreckenberg, geeft aan dat de scriptie als uitgangspunt voor meer studie kan dienen en daarom interessant is. Het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) verwijt de professor een publiciteitsstunt en noemt de conclusies ‘pure onzin'.

Korsten onderzocht gegevens van het Gas- und Wärme-Instituts in Essen uit 2015. Hij wilde weten hoe de NOx-uitstoot in de binnensteden er in 2030 uit zou zien, als er geen dieselpersonenauto's meer in de binnensteden mogen rijden. Zijn conclusie: als alle dieselpersonenauto's in de steden langs Ruhr en Rijn worden vervangen door benzineauto's, is de NOx-uitstoot langs de Ruhr in 2030 voldoende gedaald, maar langs de Rijn niet. In Keulen, Düsseldorf en Bonn, maar ook in kleinere steden als Xanten en Wesseling, blijft de NOx-uitstoot te hoog. Oorzaak is de NOx-uitstoot van de Rijnvaart.

Schreckenberg stelt zich nu vragen als: ‘Hoe moet de binnenvaart de NOx-uitstoot terugdringen?' en ‘Zijn de dieselverboden in de steden wel te rechtvaardigen als het doel niet kan worden bereikt?'.

Onterecht
Het BDB verwijt de professor populisme. De dieselverboden in de binnensteden worden door veel Duitsers gehaat en nu is de binnenvaart ineens de zondebok. En dat op basis van een onjuiste weergave van de werkelijkheid, vindt het BDB. Dat stelt onder meer dat in de binnenstad van Düsseldorf slechts 7% van de NOx-uitstoot is terug te voeren naar schepen en 40% afkomstig is van personenauto's. Ook wordt in het onderzoek van Korsten alleen gesproken over personenauto's, terwijl ook veel vrachtverkeer de binnensteden vervuilt. Bovendien wordt de uitstoot van treinen en bussen niet genoemd. Verder vraagt het BDB zich af hoe het zit met industrieën en verwarming van gebouwen, die eveneens NOx uitstoten. Daarbij vraagt het BDB zich af van welke binnenvaart-emissies de student uitgaat en of hij wel weet dat de binnenvaart momenteel massaal overstapt op milieuvriendelijker motoren. Het BDB verwijt de student kortom dat hij helemaal niet weet wat de NOx-uitstoot van de binnenvaart is en desondanks de sector als grootste vervuiler aanwijst.

Vandaag, donderdag 12 april, is Schreckenberg gastspreker in de Düsseldorfer Landtag over dit onderwerp. Korsten is niet van de partij. ‘Hij wist dat zijn scriptie ophef zou veroorzaken, maar is toch verrast door de grote aandacht', zegt Schreckenberg op de website rp-online. ‘Zelfs minister-president Armin Laschet heeft de scriptie aangevraagd.'

Reacties (5)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • H.W. Storm

    Wat dacht je van de uitbreiding van het vliegverkeer meneer de student uw scriptie is onvolledig,punt uit

  • j Teunisse

    Wie een beetje verder kijkt , stelt vast dat er tegenwoordig veel minder schepen varen, dan 20 jaar geleden. Daarnaast zijn in veel gebouwen in Duitsland nog olie gestookte verwarmings installaties. Zeker in het landelijke gebied en daar waar tuinbouw kassen staan. Populisme is menigeen niet vreemd

  • Hein Danser

    Die student heeft al toegegeven, dat over de uitstoot binnenvaart niet veel te vinden is, Dus heeft hij maar een beetje gegokt?? Heel veel schepen hebben veel meer vermogen dan ze nodig hebben, ga je dan van dat ( veel) vermogen uit. Klopt de werkelijk uitstoot ook niet, net zoals met de aannamen in de binnenvaart grafieken. Op de weg is de uitstoot in werkelijkheid veel meer als in de folders. bij de binnenvaart is de uitstoot in de folder juist meer, als in de werkelijkheid! door ons vaarprofiel.

  • M. Smitsman

    In Duitsland, waar veel wordt gediscussieerd over het dieselverbod, doet deze studie veel stof opwaaien.

    Stoppen met die discussie.... scheelt een hoop fijnstoflobby ;)

  • Henk Eleveld

    Wat een onzin.!!

Lees ook