Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Schippers blazen tegen afmeerverbod Keulen

KEULEN

De omwonenden van de Rheinauhafen in Keulen kunnen de komende tijd hun lol op. In de meer dan 2000 leden tellende besloten Facebook-groep ‘Binnenschiffer-Liegeplatze in Köln' is opgeroepen de scheepshoorn te blazen bij elke passage. Dit als luid protest tegen een afmeerverbod ter plaatse. BLN-Schuttevaer staat vierkant achter het protest.

1 / 1
Bewoners van de appartementen aan de kade van de Rheinauhafen hebben hun zin gekregen en hoeven vooralsnog geen binnenvaartschepen meer voor hun deur te dulden. (Archieffoto Marja de Vet)

Bewoners van de appartementen aan de kade van de Rheinauhafen hebben hun zin gekregen en hoeven vooralsnog geen binnenvaartschepen meer voor hun deur te dulden. (Archieffoto Marja de Vet)

  • Rijnvaart woedend op omwonenden Rheinauhafen

  • ‘Kade te zwak voor moderne schepen'  

Door Marja de Vet
Dit verbod werd 6 februari van kracht over een lengte van 1,4 kilometer tussen het Sportmuseum en de autoafzetplaats aan de Südbrücke.
Aan de oproep de scheepshoorn in te zetten werd meteen gehoor gegeven. En de autoriteiten reageerden al even snel. Dinsdag waren al meerdere boetes van 35 euro uitgedeeld vanwege het verstoren van de stadsrust. Maar dat hebben de woedende schippers er kennelijk wel voor over.

Houdkracht
Binnenvaartschepen mogen niet meer voor ploegwissel of overnachting afmeren aan de oude kademuur langs de Rheinauhafen omdat dat te gevaarlijk zou zijn. Volgens de beheerder van de kademuur, Häfen und Güterverkehr Köln AG (HGK), kan de oude kade de trekkracht van de trossen van afmerende schepen niet meer aan. Daarom heeft de HGK vorige week de ringen en bolders verwijderd.

Volgens woordvoerder Christian Lorenz van HGK hebben zich tijdens het hoge water in december en januari twee incidenten voorgedaan in de Agrippinahaven, waarbij ringen met basaltblokken en al uit de muur zijn getrokken. Volgens de HGK dateren de kademuren uit de 19e eeuw en zijn de bolders berekend op een belasting van 50 kilonewton, terwijl de huidige grote schepen een houdkracht van 300 kilonewton nodig hebben.

Tomaten en eieren
De protesterende schippers denken dat de staat van de kade een drogreden is. Al langere tijd is bekend dat een aantal bewoners van dure appartementen (de zogenoemde Kraanhuizen) aan de kade, geen schepen voor hun deur willen hebben. Franz Corneth, directeur van de Rheinauhafen-Verwaltungsgesellschaft, bevestigde in 2010 dat er 10 tot 15 bewoners zijn die de schepen niet accepteren, hoewel ze wisten dat er schepen lagen toen ze hun huis kochten. Er is van alles geprobeerd deze groep op andere gedachten te brengen, maar dat is niet gelukt. Schippers zouden worden uitgescholden als ze voor de huizen afmeren. De situatie escaleerde dusdanig dat het Verwaltungsgesellschaft bewakers liet patrouilleren. ‘Die zagen dat eieren en tomaten naar de schepen werden gegooid, maar ze konden de daders niet vinden', zei Corneth in de Kölner Stadt-Anzeiger.
De klagers zeggen enorm veel hinder te ondervinden van afmerende en vertrekkende schepen en draaiende generatoren. Niet alle schepen zouden gebruik maken van de gratis walstroomvoorziening ter plaatse.

Wie was eerder?
De actievoerders van de Facebookgroep vinden de klachten sterk overdreven. Het kost nu eenmaal wat tijd om de walstroom aan te sluiten. Al was het maar omdat de kasten afgesloten zijn en telkens een sleutel moet worden opgehaald, voordat ergens een stekker in kan. En aan- en afmeren is nu eenmaal onvermijdelijk, maar gaat niet gepaard met overdreven veel lawaai, volgens de schippers. En, niet onbelangrijk, de schepen waren er veel eerder dan de huizen.

Voor Facebookgroep-beheerder en schipper Christian Niemann is de maat vol. De binnenvaart kan de kade absoluut niet missen en een schippersactie voor heropening is in zijn ogen onvermijdelijk. Er wordt nog een naam en een bestuur gezocht voor de nieuwe actiegroep. Niemann roept ook Nederlandse schippers op voor het bestuur.

Actie
Ook het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) Köln is onaangenaam verrast door de maatregel en gaat samen met de Duitse bonden BDB, BDS en Erstu en met de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer actie ondernemen. Eerste plan is om afmeerpalen voor de kade te slaan. Dat zou de WSA eventueel zonder toestemming van de stad kunnen doen. Woensdag 14 februari beraadt de WSA zich op verdere actie. Dat lijkt voorlopig de beste oplossing als opknappen van de kademuren niet mogelijk is. Volgens de HGK is het namelijk moeilijk de verankeringen in de muren aan de moderne scheepvaart aan te passen, vanwege de bebouwing en de achter de kademuur liggende parkeergarage.
Er ligt overigens ook al een plan voor het slaan van palen voor de Deutzer Werft aan de overkant van de Rheinauhafen.

‘Laat hoorn loeien'
Voorzitter Erik Schulz van de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer reisde vorige week meteen af naar Keulen om poolshoogte te nemen. Hij sprak met het HGK en met WSA Köln en wees ze erop dat deze ligplaatsen echt niet kunnen worden gemist. BLN-Schuttevaer staat vierkant achter de actie van Niemann. ‘Dit moet Duitsland organiseren', zegt Schultz. ‘Wij willen graag samen met Niemann actie voeren, ik heb al contact met hem gehad. Ik zeg ook tegen onze Nederlandse schippers: laat die hoorn ter hoogte van de kaai loeien, het liefst ‘s nachts en ga pal voor de appartementen liggen, zet het luik open en laat het aggregaat draaien. Als die bewoners ons pesten, kunnen wij ook terugpesten, toch? En die boetes van 35 euro, laat die allemaal maar in één zitting voorkomen, eens kijken wat de rechter daarmee doet.'

Schultz gaat ook namens alle Nederlandse binnenvaartorganisaties deze week nog een brief schrijven naar de HGK en de Stadtdirektor om officieel beklag te doen. ‘Of het wat uithaalt betwijfel ik. Het is denk ik: dankjewel, twee gaatjes erin en in de map. Het is heel moeilijk, als binnenvaart zijn we maar een kleine speler in de Duitse politiek. Ik ga in elk geval deze week ook nog met Torsten Stuntz van BdS om tafel. Het heeft onze volle aandacht.'

Spudpalen
Voorlopig mogen schepen alleen nog in de rivier voor anker gaan of hun spudpalen gebruiken. Dat is echter voor de meeste schippers geen optie vanwege de golfslag en de angst om overvaren te worden. De 11 op de kademuur gebouwde laadzuilen voor walstroom zijn niet meer bereikbaar.

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • A. le Cessie

    Dat de schepen te groot en te zwaar worden daar kun je begrip voor opbrengen.
    Deze kade,s net zo als veel sluizen en andere kunstwerken, zijn niet ontworpen
    voor deze schepen met soms 8000 ton laadvermogen. Maar maak dan een berekening wat wel verantwoord is. Dan kunnen er in ieder geval de minder zwaardere schepen nog afmeren.

  • G. Klos

    Dan had ik er met 56 meter toch nog prima kunnen liggen? De walstroom werkte trouwens altijd goed met een enkel sms-je. Palen slaan is prachtig, maar het is wel prettig als je er ook nog af kan.

Lees ook