Royerssluis Antwerpen dicht

De voor de binnenvaart belangrijke Royerssluis in Antwerpen is vanaf donderdag 15 februari tenminste twee maanden buiten gebruik vanwege wegwerkzaamheden voor het fietsverkeer rond de sluis. Schippers vrezen dat de sluis nooit meer opengaat. De Belgische binnenvaartvoorman Pierre Verberght roept op tot actie.

Royerssluis Antwerpen dicht
  • ‘Schippers moeten samen definitieve sluiting voorkomen’

  • ‘Voldoende capaciteit bij andere sluiscomplexen’

Door Justin Gleissner en Patrick Naaraat
Een voorstel van de binnenvaartsector om voor de duur van de werkzaamheden tijdens de spitsuren spertijden voor de binnenvaart in te voeren, werd niet in aanmerking genomen. Heropening voor de beroepsvaart van de Kattendijksluis wordt evenmin overwogen.

De vrees dat de Royerssluis in zijn huidige vorm nooit meer open zal gaan is volgens Verberght meer dan gerechtvaardigd. Er wordt al tientallen jaren gesproken over vernieuwing van het kunstwerk uit 1907, maar het komt er niet van. Het voortdurende uitstel heeft er in de jongste jaren toe geleid dat de begroting van de geplande verruiming en modernisering niet meer kan worden gehaald en meer geld nodig is.

Alternatieven

De kolk verbindt de Antwerpse Kanaaldokken en het Albertkanaal met de Schelde en wordt met name gebruikt door de binnenvaartschepen in de Noord-Zuidvaart van en naar de Bovenschelde en richting de Dender en Brussel. Antwerpen stelt dat er voldoende alternatieven zijn. De binnenvaart kan gebruik maken van het Kruisschans-complex (Boudewijn- en Van Cauwelaertsluis) en de Berendrecht- en Zandvlietsluizen. Dat betekent omvaren voor veel schepen, bovendien wijst de binnenvaart op congestie bij deze sluizencomplexen.

Volgens de stad zou echter het vertrek van containerrederij MSC van het Delwaidedok naar het Deurganckdok op de linker Scheldeoever zorgen voor aanzienlijk minder drukte bij de zeesluizen, zodat er ruimte vrijkomt om meer binnenvaartschepen te schutten.
De binnenvaart in Antwerpen was vorig jaar goed voor 102,3 miljoen ton met 59.268 binnenschepen. Daarvan zou ongeveer een derde gebruikmaken van de ‘Royers’.

Behoefte aantonen

De Belgische binnenvaartorganisaties hebben in een brief aangedrongen op het openhouden van de sluis. Ook verschillende individuele binnenvaartondernemers deden dit verzoek en riepen collega’s op hetzelfde te doen. Verberght doet een ander voorstel. ‘Schippers moeten massaal bij binnenkomst in Antwerpen vragen of de Royerssluis wordt bediend. Die verzoeken worden genoteerd. Als op die manier duidelijk wordt dat er veel behoefte is aan de Royerssluis, is het waarschijnlijker dat die terug opengaat.’

Havenbedrijf Antwerpen meldt dat de komende maanden nader zal worden gekeken naar de toekomst van de Royerssluis en dat daarbij verschillende partijen worden betrokken. Verberght is niet gerust op de uitkomst. Hij vreest dat al te gemakkelijk zal worden besloten het budget voor de geplande nieuwe sluis te gebruiken voor ‘andere leuke dingen’.

Werkzaamheden

Van de weg af gezien vormt de Royerssluis een obstakel met te smalle fietspaden en gevaarlijke kruisingen met het autoverkeer. Bij de aangekondigde wegwerkzaamheden wordt de fietsinfrastructuur op en rondom de Royerssluis verbeterd. Er komen nieuwe asfaltlagen en nieuwe markeringen en er wordt een verbinding aangelegd tussen de Lefebvrebrug en de Letlandstraat. Het kruispunt Lefebvrebrug-Siberiastraat krijgt bijkomende verkeerslichten voor fietsers om de oversteek veiliger te maken. Zowel op de Royersbrug als op de Lefebvrebrug krijgen fietsers een apart rijvak.

Er wordt overigens wel rekening gehouden met een Royerssluis in functie. Dan wordt alle verkeer over dezelfde, gesloten sluisdeur geleid. Fietsers krijgen wel een apart rijvak.

Royerssluis Antwerpen dicht | Schuttevaer.nl

Royerssluis Antwerpen dicht

De voor de binnenvaart belangrijke Royerssluis in Antwerpen is vanaf donderdag 15 februari tenminste twee maanden buiten gebruik vanwege wegwerkzaamheden voor het fietsverkeer rond de sluis. Schippers vrezen dat de sluis nooit meer opengaat. De Belgische binnenvaartvoorman Pierre Verberght roept op tot actie.

Royerssluis Antwerpen dicht
  • ‘Schippers moeten samen definitieve sluiting voorkomen’

  • ‘Voldoende capaciteit bij andere sluiscomplexen’

Door Justin Gleissner en Patrick Naaraat
Een voorstel van de binnenvaartsector om voor de duur van de werkzaamheden tijdens de spitsuren spertijden voor de binnenvaart in te voeren, werd niet in aanmerking genomen. Heropening voor de beroepsvaart van de Kattendijksluis wordt evenmin overwogen.

De vrees dat de Royerssluis in zijn huidige vorm nooit meer open zal gaan is volgens Verberght meer dan gerechtvaardigd. Er wordt al tientallen jaren gesproken over vernieuwing van het kunstwerk uit 1907, maar het komt er niet van. Het voortdurende uitstel heeft er in de jongste jaren toe geleid dat de begroting van de geplande verruiming en modernisering niet meer kan worden gehaald en meer geld nodig is.

Alternatieven

De kolk verbindt de Antwerpse Kanaaldokken en het Albertkanaal met de Schelde en wordt met name gebruikt door de binnenvaartschepen in de Noord-Zuidvaart van en naar de Bovenschelde en richting de Dender en Brussel. Antwerpen stelt dat er voldoende alternatieven zijn. De binnenvaart kan gebruik maken van het Kruisschans-complex (Boudewijn- en Van Cauwelaertsluis) en de Berendrecht- en Zandvlietsluizen. Dat betekent omvaren voor veel schepen, bovendien wijst de binnenvaart op congestie bij deze sluizencomplexen.

Volgens de stad zou echter het vertrek van containerrederij MSC van het Delwaidedok naar het Deurganckdok op de linker Scheldeoever zorgen voor aanzienlijk minder drukte bij de zeesluizen, zodat er ruimte vrijkomt om meer binnenvaartschepen te schutten.
De binnenvaart in Antwerpen was vorig jaar goed voor 102,3 miljoen ton met 59.268 binnenschepen. Daarvan zou ongeveer een derde gebruikmaken van de ‘Royers’.

Behoefte aantonen

De Belgische binnenvaartorganisaties hebben in een brief aangedrongen op het openhouden van de sluis. Ook verschillende individuele binnenvaartondernemers deden dit verzoek en riepen collega’s op hetzelfde te doen. Verberght doet een ander voorstel. ‘Schippers moeten massaal bij binnenkomst in Antwerpen vragen of de Royerssluis wordt bediend. Die verzoeken worden genoteerd. Als op die manier duidelijk wordt dat er veel behoefte is aan de Royerssluis, is het waarschijnlijker dat die terug opengaat.’

Havenbedrijf Antwerpen meldt dat de komende maanden nader zal worden gekeken naar de toekomst van de Royerssluis en dat daarbij verschillende partijen worden betrokken. Verberght is niet gerust op de uitkomst. Hij vreest dat al te gemakkelijk zal worden besloten het budget voor de geplande nieuwe sluis te gebruiken voor ‘andere leuke dingen’.

Werkzaamheden

Van de weg af gezien vormt de Royerssluis een obstakel met te smalle fietspaden en gevaarlijke kruisingen met het autoverkeer. Bij de aangekondigde wegwerkzaamheden wordt de fietsinfrastructuur op en rondom de Royerssluis verbeterd. Er komen nieuwe asfaltlagen en nieuwe markeringen en er wordt een verbinding aangelegd tussen de Lefebvrebrug en de Letlandstraat. Het kruispunt Lefebvrebrug-Siberiastraat krijgt bijkomende verkeerslichten voor fietsers om de oversteek veiliger te maken. Zowel op de Royersbrug als op de Lefebvrebrug krijgen fietsers een apart rijvak.

Er wordt overigens wel rekening gehouden met een Royerssluis in functie. Dan wordt alle verkeer over dezelfde, gesloten sluisdeur geleid. Fietsers krijgen wel een apart rijvak.