Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Minister Van Nieuwenhuizen: ‘Twentse ambitie werkt'

EEFDE

‘Het meest in het oog springt de ambitie. De ambitie om Twente de derde grootste binnenhaven van Nederland te maken. Dé logistieke hotspot boven de rivieren.' Dat compliment aan de regio gaf minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maandag 5 februari in Eefde bij de officiële start van werkzaamheden aan de Twentekanalen.

1 / 3
Voor de officiële start van de werkzaamheden aan de Twentekanalen dromden de genodigden samen op het uitkijkpunt bij de bouwplaats waar al volop wordt gewerkt aan de tweede kolk voor sluis Eefde. (Foto Dirk van der Meulen)

Voor de officiële start van de werkzaamheden aan de Twentekanalen dromden de genodigden samen op het uitkijkpunt bij de bouwplaats waar al volop wordt gewerkt aan de tweede kolk voor sluis Eefde. (Foto Dirk van der Meulen)

  • ‘Kolossen met 3000 ton over verdiepte Twentekanalen'

  • Twentsche Kabelfabriek hapt toe met nieuwe fabriek in Lochem

Door Dirk van der Meulen
Naast de tweede kolk voor sluis Eefde, worden de komende jaren vier bruggen versterkt en krijgen de sluizen in Hengelo en Delden een opknapbeurt. Daar achteraan komt nog de kanaalverruiming, die door een mislukte aanbesteding vertraging opliep. De aanpak van de Twentekanalen is onderdeel van de forse verjongings- en vernieuwingsopgave die minister Van Nieuwenhuizen in januari al presenteerde.

‘Als de kanalen straks zijn verdiept - want dat gaan we nog steeds doen! - varen hier kolossen met 3000 ton lading', zei minister Van Nieuwenhuizen. ‘Per schip halen we dan een stoet van 120 vrachtwagens van de weg. Daar doen we het voor: een beter bereikbaar Twente, een sterkere concurrentiepositie, meer werkgelegenheid en meer economische groei.'

De aantrekkingskracht van een betrouwbare vaarweg heeft zich al bewezen, stelde de minister vast. ‘We moeten nog beginnen, maar het eerste bedrijf heeft al toegehapt. Lochem heeft een nieuwe fabriek mogen verwelkomen van de Twentsche Kabelfabriek. Elektriciteitskabels die direct op een schip kunnen worden geladen richting de windmolens op de Noordzee. Prachtig!'

Complimenteus
Al voor haar komst naar Huis de Voorst, vlakbij de sluis, waren hoofdingenieur-directeur Nelly Kalfs van Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Overijssels gedeputeerde Bert Boerman en voorzitter André Pluijmers van Port of Twente al net zo complimenteus als de minister. Naar elkaar, maar ook naar Anne-Ruth Scheijgrond (Container Terminal Twente), die bij het vallen van de Eefder sluisdeur in 2012 als regiovertegenwoordiger van Koninklijke BLN-Schuttevaer namens de ingesloten schippers op het Twentekanaal aandrong op een gezamenlijke oplossing. Toen dat bovendien een versnelling voor aanleg van de tweede sluiskolk opleverde, werd dat het begin van een brede samenwerking in de regio.

Samenwerking vasthouden
‘We hebben Eefde op de kaart gekregen, het is nu een voorbeeld van hoe we als Rijkswaterstaat in de toekomst zouden willen werken', zei RWS-directeur Kalfs. Het startschot was voor haar ook ‘een toast op de samenwerking'.

Gedeputeerde Boerman schetste hoe de binnenvaart, de binnenhavens en de logistieke sector in Overijssel winnen aan betekenis. Hij zei blij te zijn met verruiming van het Twentekanaal als volgende stap. Boerman: ‘En die samenwerking moeten we vasthouden in het belang van een sterke en aantrekkelijke regio.'

Voor André Pluijmers van Port of Twente is Eefde letterlijk een toegangspoort. ‘De sluisstremming in 2012 mag dan een miljoen hebben gekost, uiteindelijk was het ook een zegening. Het belang van de sluis voor het Twentse achterland werd voor iedereen op slag hartstikke duidelijk.'

De samenwerking van de afgelopen zes jaar noemde hij uniek voor Nederland. ‘Bedrijven bouwen nu al aan hun logistieke ruimte voor later, als de capaciteit van het kanaal nog verder wordt vergroot. Een beetje vertraging mag, het is absoluut geen afstel.'

Pluijmers vond de komende verruiming ook een eerbetoon aan de mannen, zoals zijn opa, die in de jaren ‘30 van de vorige eeuw het kanaal hebben gegraven.

Afgeladen
De aanpak zorgt ervoor dat over enkele jaren afgeladen klasse Va-schepen kunnen varen op de Twentekanalen. Ook brengen de aanpassingen betere bereikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorstroming, en kortere wachttijden voor schepen. Een betrouwbare vaarweg is onontbeerlijk voor een beter bereikbaar Twente, een sterkere concurrentiepositie, meer werkgelegenheid en meer economische groei.

Schipper Rein Schut (mcs Martinique), die met zijn vrouw Fiona Oomen regiocoördinator is voor Koninklijke BLN-Schuttevaer in Oost-Nederland, bevestigde het belang van betrouwbaarheid. Maar die moet voor hem kloppen aan het begin én het eind van elke reis. ‘Nu loopt het vast in de containerafhandeling in Rotterdam.' Overijssels gedeputeerde Boerman voer al eens een reis mee: ‘Dat levert niet een paar uur vertraging op, het gaat zomaar over 7 tot 10 dagen! Je kunt het hier prachtig voor elkaar hebben, als het aan de andere kant niet werkt...' Boerman riep alle Rotterdamse betrokkenen op tot een snelle oplossing.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook