Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

OPINIE: Duitse infrastructuur glijdt af naar niveau ontwikkelingslanden

Datteln

Onder binnenschippers staat WDK vaak voor ‘Wesel-Drama-Kanaal'. Bedoeld is de 60 kilometer lange verbinding tussen de Rijn bij Wesel en de Dortmund-Ems-Kanaal ter hoogte van Datteln. De vaarweg werd in 1930 in gebruik genomen en dat is te zien. Decennia van systematisch verval heeft een nieuwe dieptepunt bereikt. De haalkommen in de grote sluiskolken mogen niet meer worden gebruikt. Het gevolg: aanzienlijke vertragingen en risico's voor de binnenvaart. Houdt u daar de komende jaren maar rekening mee.

1 / 7
Vastmakers van de Vereinigte Bootsleute in Hamburg demonstreren hun werk op de sluis van Dorsten. De assistentie is als noodmaatregel effectief, maar ook deze oplossing is niet snel te realiseren. (Foto Axel Götze-Rohen)

Vastmakers van de Vereinigte Bootsleute in Hamburg demonstreren hun werk op de sluis van Dorsten. De assistentie is als noodmaatregel effectief, maar ook deze oplossing is niet snel te realiseren. (Foto Axel Götze-Rohen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • J.C Hagens

    Hoelang de kleine van Flaesheim na een aanvaring van een deur er uit heeft gelegen zijn we alweer vergeten, net als de kleine van Friedrichsfeld een eeuwigheid heeft geduurd, Datteln ligt er ook al meer als een jaar uit.
    Misschien zouden we alleen tussen 06.00 en 22.00 uur vastmakers nodig hebben, en is het voor de sluis van Flaesheim niet nodig daar deze 4.00 mtr schut Overigens lijkt mij een man per sluis voldoende, en is dit zeker geen hooggekwalificeerd werk, misschien zijn er wel lieden van de bosbouw, die de WSA in kunnen zetten.
    Of de voormalige sluismeesters van het D.E.K. en de Weser.
    En € 47 miljoen subsidie naar het spoor en geen geld voor behoorlijke sluizen.
    Vraag mij af waar Brussel blijft, of durven ze de Duitse staat er niet op aan te spreken, of zal onze bedrijfstak toch minder belangrijk zijn als we denken.
    Ook de grote Duitse ondernemingen hoor ik niet zoals Agravis, Kali und Salz de Kolencentrales, Rhenus,BP,haven Marl en de diverse Havens en Kamers van Koophandel in Duitsland.

  • S. van der Hoeff

    Een werp lijntje met haak naar beneden gooien werkt veel beter alleen lus inhaken .

  • Christian Hilger

    Dit is geen poging dit is marktbescherming voor de train. En het ist te zien hoeveel waar het leven van een schipper en zijn gezin voor de wsa is. Anders hebben zij op tijd de afmetingen van de schepem beperkt of nieuwe sluisen gebouwd.

Lees ook