Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Dubbele doorvaarten en recreatieroutes onder de Moerdijkbruggen

DORDRECHT

Rijkswaterstaat gaat de doorvaartroutes voor het passeren van de Moerdijkbruggen aanpassen. Belangrijkste verandering is dat per richting twee doorvaartopeningen voor de beroepsvaart worden aangewezen in plaats van één.

1 / 1
De voorgestelde nieuwe doorvaarten met bebording onder de Moerdijkbruggen zijn nog niet definitief. Verwacht dat de nieuwe situatie aan het begin van het nieuwe recreatievaarseizoen zal ingaan. (Illustratie Rijkswaterstaat)

De voorgestelde nieuwe doorvaarten met bebording onder de Moerdijkbruggen zijn nog niet definitief. Verwacht dat de nieuwe situatie aan het begin van het nieuwe recreatievaarseizoen zal ingaan. (Illustratie Rijkswaterstaat)

In principe kon de scheepvaart die de Moerdijkbruggen wilde passeren al van alle openingen gebruik maken. Maar in de praktijk wordt zelden van de aanbevolen doorgang afgeweken. Een van de redenen is dat schippers met weinig plaatselijke bekendheid het liefst kiezen voor de meest zekere route. Door de aanpassing van de doorvaarten krijgt de brug daarom in feite een verdubbeling van de capaciteit.

De extra 'rijstroken' worden net als de oude doorvaarten aangeduid met twee gele ruiten en aan de achterkant borden BPR A.1 (invaart verboden). Let op: de situatie 's avonds en 's nachts blijft ongewijzigd: alleen de oude doorvaarten hebben lichten (dubbel geel/rood). Ook worden er bij de twee extra openingen geen radarreflectoren aangebracht.

Schuttevaer De Amer
De wijziging is tot stand gekomen in overleg tussen Rijkswaterstaat, afdeling De Amer van Koninklijke BLN-Schuttevaer en het Loodswezen. De loodsen zijn er bij betrokken omdat ze op de route van en naar de Moerdijk te maken hebben met kruisend binnenvaartverkeer dat onder de Moerdijkbruggen uit komt.

Afdeling De Amer dacht mee namens de binnenvaart. Volgens secretaris Jos Leijten zorgt de gewijzigde indeling ervoor dat er meer ruimte komt voor schepen die elkaar bij de brug ontmoeten. Wel moeten schippers er rekening mee houden dat de twee nieuwe aangegeven openingen ongeveer een halve meter minder doorvaarthoogte hebben dan die naast de middenpijlers, zegt hij.

Voorkeurroute recreatievaart
Behalve voor de beroepsvaart gaat er ook voor de recreatievaart iets veranderen. In de nieuwe situatie worden er voorkeurroutes voor de recreatievaart aangegeven. De twee buitenste openingen aan zowel de noord- als de zuidzijde van het Hollands Diep worden met borden aangewezen voor jachten. Het gaat hier om adviesroutes, niet om een verplichting. Jachten die bij voorbeeld vanwege hun masthoogte niet onder de lage openingen door kunnen mogen ook door de meer naar het midden gelegen hogere openingen varen. 'Maar we denken dat de meesten jachten de aanbevolen routes zullen volgen,' zegt Leijten. Doel van de laatste maatregel is een betere scheiding tussen de beroepsvaart en de recreatie.

Alle veranderingen gelden zowel voor de twee naast elkaar gelegen spoorbruggen als de brug van de autosnelweg A16. De ingangsdatum is nog niet exact bekend. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat gaat de nieuwe situatie waarschijnlijk in rond de start van het nieuwe seizoen voor de recreatievaart. De getoonde tekening is nog niet definitief. (BO)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.