Verruiming Twentekanalen anderhalf jaar vertraagd

De mislukte aanbesteding van de verruiming van de Twentekanalen naar klasse 5A zorgt dat het werk niet in 2020 maar tenminste anderhalf jaar later klaar is. De gunning moet opnieuw laat Rijkswaterstaat weten, omdat er voor de aannemers teveel onzekerheden zijn over het beheersten van het grondwater.

Verruiming Twentekanalen anderhalf jaar vertraagd

De Twentekanalen worden tussen Delden en Enschede en de zijtak tot Almelo verdiept tot 2,80 meter. De damwanden worden aangepakt en de wachtplaatsen bij de sluis Hengelo worden uitgebreid, zodat aan beide kanten plaats is voor klasse 5A-schepen. Voor het project werd 76 miljoen euro uitgetrokken.
Teleurstelling
Port of Twente, de hotspot-organisatie van havengebonden bedrijven in de regio, reageert teleurgesteld. ‘Dit betreuren wij natuurlijk zeer, gezien het belang van verruimde Twentekanalen voor de bereikbaarheid over water en de noodzaak om de wegen te ontlasten. We hebben er de afgelopen jaren hard aan gewerkt’, zegt woordvoerder Anne-Ruth Scheijgrond.
‘Dat Rijkswaterstaat en de aannemer er nu niet uitkomen is een grote teleurstelling. Verruimen betekent dat schepen met een grotere afmeting en diepgang op de Twente-kanalen kunnen varen, wat het vervoer over water financieel nog interessanter zal maken en bedrijven eerder zal doen besluiten gebruik te maken van de binnenvaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Verruiming Twentekanalen anderhalf jaar vertraagd | Schuttevaer.nl

Verruiming Twentekanalen anderhalf jaar vertraagd

De mislukte aanbesteding van de verruiming van de Twentekanalen naar klasse 5A zorgt dat het werk niet in 2020 maar tenminste anderhalf jaar later klaar is. De gunning moet opnieuw laat Rijkswaterstaat weten, omdat er voor de aannemers teveel onzekerheden zijn over het beheersten van het grondwater.

Verruiming Twentekanalen anderhalf jaar vertraagd

De Twentekanalen worden tussen Delden en Enschede en de zijtak tot Almelo verdiept tot 2,80 meter. De damwanden worden aangepakt en de wachtplaatsen bij de sluis Hengelo worden uitgebreid, zodat aan beide kanten plaats is voor klasse 5A-schepen. Voor het project werd 76 miljoen euro uitgetrokken.
Teleurstelling
Port of Twente, de hotspot-organisatie van havengebonden bedrijven in de regio, reageert teleurgesteld. ‘Dit betreuren wij natuurlijk zeer, gezien het belang van verruimde Twentekanalen voor de bereikbaarheid over water en de noodzaak om de wegen te ontlasten. We hebben er de afgelopen jaren hard aan gewerkt’, zegt woordvoerder Anne-Ruth Scheijgrond.
‘Dat Rijkswaterstaat en de aannemer er nu niet uitkomen is een grote teleurstelling. Verruimen betekent dat schepen met een grotere afmeting en diepgang op de Twente-kanalen kunnen varen, wat het vervoer over water financieel nog interessanter zal maken en bedrijven eerder zal doen besluiten gebruik te maken van de binnenvaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer