Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Ongeloof over bolderverbod sluizen Wesel-Dattelnkanaal

DUISBURG-MEIDERICH [update]

‘Je zult maar zeven, acht meter omhoog moeten met een lijn om je middel. Dat is levensgevaarlijk. Je krijgt je schip nooit goed vast als een lijn acht meter omhoog loopt. Oh, ze gaan ervan uit dat schepen los in de kolk liggen. Hoeveel kunnen er dan nog in, eentje?' Zo maar enkele reacties van schippers op de mededeling van het WSA dat de haalkommen in de grote sluiskolken in het Wesel-Dattelnkanaal (WDK) niet meer mogen worden gebruikt.

1 / 1
Sinds 2010 is bekend dat de haalkommen in de grote kolken van het WDK niet sterk genoeg zijn. Het is verboden erop af te stoppen, maar aangezien volgens het WSA bijna niemand zich daaraan houdt, mogen ze nu helemaal niet meer worden gebruikt. (Archieffoto Henriette Driesen-Joanknecht)

Sinds 2010 is bekend dat de haalkommen in de grote kolken van het WDK niet sterk genoeg zijn. Het is verboden erop af te stoppen, maar aangezien volgens het WSA bijna niemand zich daaraan houdt, mogen ze nu helemaal niet meer worden gebruikt. (Archieffoto Henriette Driesen-Joanknecht)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • G Broer

    Het WSA moet zich schamen er komt toch vaartrechten binnen die potjes hadden allang vervangen moeten worden de schepen worden steeds groter het is op dat hele WDK altijd wat als er een sluis gestremd is kennen ze toch die potjes vernieuwen wat zijn dat voor ingenieurs daar moest een straf op staan wij moeten ons materiaal toch ook in orde hebben

  • A. Van Hoek

    Deutsche punkligheid onderhoud van de sluizen ? Collega s houd er rekening mee hoe is het onderhoud van de trappen in de muur van de sluizen ? Wie draagt nu de verantwoording tijdens het schutten ? Wie het weet mag het zeggen !!!

  • P Hoornstra

    wat is afstoppen ? volgens mij haalt iedereen de gang eruit met de schroef en zet vervolgens een touw vast. Ben benieuwd naar de praktijk komt de sluismeester een touwtje aan pakken zoals in Wijnegem ik denk het niet. Het schip op de schroef houden is de enige optie maar dit is weer verboden. Ik weet niet of men ons kan verplichten om bij de sluis op te klimmen in Friedrichsfeld en Dorsten is dit een hele hoogte en is alleen bedoeld als vluchtweg. BLN Schuttevaer doe je best !!!!

  • J.C Hagens

    In 1970 mag je er met 185X11,40X2,80 varen, en in 2010 komt men er al achter, na 40 jaar, dat de Bolders te zwak zijn, voorts gaat men tijdens het reguliere onderhoud de Bolders niet vervangen, maar moddert men maar wat aan, met alle risicos van dien.
    Nu mag je plotsklaps niet meer op de Bolders afmeren en gaat het schutten langzamer, wat dit allemaal voor financiele gevolgen voor de scheepvaart heeft, vergeet men bij de WSA.
    Naar mijn mening moet men zeker in de Kleine Sluizen geen Motorschepen breder dan 10,50 en dieper dan 2,60 schutten, tenzij de Grote sluis in onderhoud is.
    Naar mijn mening is dit kanaal niet geschikt voor de eenheden die er varen, en met de kracht die men moet draaien om een normale snelheid te halen, het kanaal is te smal en op sommige strecken te ondiep.
    Hoe staat het overigens met de bolders op de wachtplaatsen of aanmeer plaatsen, zijn deze getest op sterkte van een koppelverband en dan wel als er een schip langskomt.
    Beseft men in Duitsland wel dat de Scheepvaart niet alleen geld kost, maar ook opbrengt, wat te denken van de arbeidsplaatsen bij de laad en losplaatsen, de Scheepswerven, de Toeleveranciers en de bedrijven die het Kanaal moeten onderhouden en de sluizen (voor zo ver dat dit gebeurd).
    Tenslotte betalen onze klanten Kanaalgeld, daar mag wel wat tegenover staan
    en niet alleen maar die eeuwige bezuinigingen, en dat men personeel heeft, dan huur je personeel in dat noeten wij ook anders liggen we stil of krijgen een bekeuring, of staat de Staat boven de Wet.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.