‘Bulgarije moet Donau snel baggeren’

Bulgarije moet nu eindelijk eens onderhoudsbaggerwerk aan de Donau laten uitvoeren. Dat vindt ProDanube International (PDI), een internationaal bedrijvennetwerk dat een betere infrastructuur van de Donau bepleit.

Verkeersminister Ivaylo Moskovski van Bulgarije beloofde op internationale bijeenkomsten in 2012 in Luxemburg, in 2014 in Brussel en in 2016 in Rotterdam met de andere Donaulanden dat hij de vaargeul van de Donau zou gaan onderhouden, maar hij houdt zich volgens PDI niet aan zijn woord. Sinds 2011 wordt de vaart op de Bulgaarse Donau al belemmerd door ondieptes bij laagwater. De ondieptes bevinden zich tussen Donaukilometer 569 en 567 (Milka-eiland), tussen 457 en 455 (Brashlyan-eiland) en bij 407 en 405 (Popina). Ze zijn ontstaan omdat er geen regulier onderhoud aan de rivier plaatsvindt. Bij laagwater zakt de waterstand onder de 1,80 meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Bulgarije moet Donau snel baggeren’ | Schuttevaer.nl

‘Bulgarije moet Donau snel baggeren’

Bulgarije moet nu eindelijk eens onderhoudsbaggerwerk aan de Donau laten uitvoeren. Dat vindt ProDanube International (PDI), een internationaal bedrijvennetwerk dat een betere infrastructuur van de Donau bepleit.

Verkeersminister Ivaylo Moskovski van Bulgarije beloofde op internationale bijeenkomsten in 2012 in Luxemburg, in 2014 in Brussel en in 2016 in Rotterdam met de andere Donaulanden dat hij de vaargeul van de Donau zou gaan onderhouden, maar hij houdt zich volgens PDI niet aan zijn woord. Sinds 2011 wordt de vaart op de Bulgaarse Donau al belemmerd door ondieptes bij laagwater. De ondieptes bevinden zich tussen Donaukilometer 569 en 567 (Milka-eiland), tussen 457 en 455 (Brashlyan-eiland) en bij 407 en 405 (Popina). Ze zijn ontstaan omdat er geen regulier onderhoud aan de rivier plaatsvindt. Bij laagwater zakt de waterstand onder de 1,80 meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer