Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Schippers Wesel-Dattelnkanaal zijn stremmingen meer dan beu

Duisburg

De vele onverwachte stremmingen tijdens de renovatie van de sluizen op het Wesel-Dattelnkanaal (WDK) kosten de regelmatige gebruikers van het kanaal tienduizenden euro's omzet per jaar. Dat blijkt bij navraag onder Nederlandse binnenvaartschippers. Er wordt al standaard rekening gehouden met een halve dag extra vaartijd.

1 / 1
Sluis Dorsten. Deze staat voor dit jaar op het renovatieprogramma voor het Wesel-Dattelnkanaal. De sluis wordt onder meer geschikt gemaakt voor eenmansbediening. Momenteel wordt gewerkt aan sluis Datteln. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Sluis Dorsten. Deze staat voor dit jaar op het renovatieprogramma voor het Wesel-Dattelnkanaal. De sluis wordt onder meer geschikt gemaakt voor eenmansbediening. Momenteel wordt gewerkt aan sluis Datteln. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • G.M. Noldes

    Frankrijk staat al jaren eenzaam aan de top wat betreft onbetrouwbare vaarwegen, maar de rest van Europa is een ware inhaalslag begonnen.
    Waalwijk is ook in 1 keer korter geworden, met de tot religie verheven afstands bediening is ook vaak wat mis, en het schutten duurt omwille van de "veiligheid" ook stukken langer.

    Vooruitgang is de weg naar de ondergang :-)

  • t duivenstein

    de prinses maxima sluis in nederland is toch ook maar 95 meter ook een blunder dat er geen 110 meter door kan .

  • Duo Welbekend

    Het is zeker raadselachtig waarvoor de sluizen niet normaal in bedrijf kunnen,op de Neckar ook meerderheid van sluizen dat er 1 kolk in bedrijf is .
    Elbe Seiten kanaal ook het zelfde ,sluis Uelzen en hebewerk Scharnebeck altijd maar een in bedrijf.Deze zijn aangesloten aan de zeehaven Hamburg,dus er zou toch meer zekerheid geboden moeten worden, vanwege aanlevering door grote zeeschepen .
    Vragen ons af of dit nou een strategie is om de schepen te vertragen dat het spoor meer aandacht of betere concurentie krijg omdat deze daardoor altijd wel vervoerszekerheid kan bieden.
    Het is gewoon schandalig dat dit al decenia lang een probleem is op deze genoemde vaarwegen ,want er wordt genoeg "tol " of op zijn Duits "Maut" betaald door de scheepvaart.

  • j Teunisse

    Goh. wat is het probleem?
    kijk ik naar de boven Rijn moet ik bijkans jaloers worden. Sluis Kembs deur vervangen duurt 18 maanden. Maar dan heb je ook wat. De nuttige bruikbare schutlengte met 2 meter minder ( Franse ingenieur tekent sluis deur verkeerd om in het plan en daar gaat 2 meter., daardoor moet loopbrug op de sluisdeur in plaats van in de hefdeur, wat weer 2 meter minder doorvaart hoogte betekend) en rondje op en af schutten minstens 30 min langer. ( Openen en sluiten van deuren gaat beduidend langzamer dan voorheen )
    Sluis Rhinau geplande 4 maanden onderhoud , werden dik 12 maanden. ( soms denk ik bij ontbrekende aktiviteit op de werken, doordeweeks ) klaverjassen? Bridge ?
    Feit is dat Duitsland zijn zaak laat versloffen. Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom er naast de 220 kolken er in plaats van de kleine kolk geen even lange kolk werd gebouwd. De logica van het Wasserstrassen Neubauamt in Münster i W . was in de 60er jaren en is nu nog steeds raadselachtig.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.