Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Investeren in vaarwegen stimuleert economie'

ROTTERDAM

Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), van verladersorganisatie EVO, de waterbouwers en Koninklijke Schuttevaer, vraagt het Rijk tot 2030 een extra bedrag van 0,6 miljard euro voor het wegwerken van 10 capaciteitsknelpunten in het Nederlandse vaarwegnet. De ‘Top 10 Capaciteitsknelpunten' is deze week aangeboden aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Na deze eerste lijst volgen in de loop van het jaar nog knelpuntenlijsten voor vaarwegonderhoud, voor ligplaatsen en voor containervaartknelpunten.

1 / 1
De Top 10 Capaciteitsknelpunten van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV)

De Top 10 Capaciteitsknelpunten van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Marco

    @ Brabander

    Als je éénmaal geladen bent kun je in je ruim niet ballasten, maar je hebt inderdaad beunen in de zij voor of achter.
    en de meeste schepen die daar heen varen gaan dan ook niet met 1,90 varen maar gelijk met 2,10 of meer en houden dus wel de zelfde onderdoorvaart hoogte over. Iets meer meenemen en de prijs naar beneden dat is waarschijnlijk het resultaat.

  • R68

    @ Brabander !
    Volgens mij is het bij jou nog steeds carnaval .
    Als ik jou schrijven lees dan denk ik , die heeft echt een glaasje te veel op .
    Wat een onzin schrijf jij !
    Beste Brabander , als je het hebt over containerschepen ga ik er van uit
    dat je een modern containerschip bedoeld . En die kunnen WEL ballast
    zetten om met lege containers onder lage bruggen door te kruipen ! Deze schepen
    zijn daar namelijk voor gebouwd . Ze kunnen ballast zetten onder de laadvloer en
    in de dubbele zij .

    Limburger R68

  • brabander

    @ marco

    lekkere domme uitspraken

    als eerste een geladen schip kun je over het algemeen niet ballasten i.v.m. lading in het ruim.
    bij een containerschip met lege containers erin, kun je ook geen water in het ruim zetten.
    en zoals jij zegt pijl verhogen naar een diepgang van 2,50 meter betekent een verhoging op sommige trajecten van 60 centimeter, daar enkele brughoogtes nu 5 meter zijn zal dit dus 4,40 meter worden.

    gelieve geen onzin uit te kramen.

  • Marco

    Waterpeil kan gewoon omhoog, als je 2,10 ligt heb je net zoveel onderdoorvaart als vroeger bij diepgan gvan 1,90 en lig je 1,90 moet je ballasten.
    maar kan het niet gelijk 2,30 of 2,50 worden zet tenminste zoden aan de dijk.

  • keesdevries

    De doorvaarthoogte mag niet verminderen. Op delen van het kanaal zul je moeten baggeren en misschien moeten er drempels worden verdiept of andere technische oplossingen worden gevonden. De diepgang moet in ieder geval groter; die is niet meer van deze tijd.

  • brabander

    beste heer de vries.

    dank voor u reactie

    het hele brabantse kanalenstelsel ligt vol met bruggen, waar je ook maar het peil verhoogt,het zal een verlaging van de onderdoorvaarthoogte beteken.
    zegt u me maar als ik het verkeerd zie maar als je onder een brug het waterpeil omhoog brengt zal de doorvaarthoogte toch verminderen?

  • C.J. de Vries

    Onder peilopzet verstaan wij een combinatie van maatregelen waarbij per kanaalpand wordt bekeken hoe tot een hogere vaardiepte kan worden gekomen, zonder de doorvaarthoogte te verminderen. Op die panden waar geen peilopzet mogelijk is zullen er andere ingrepen moeten plaatsvinden. Het doel is een grotere diepgang te bewerkstelligen waar alle schepen baat bij hebben

    C.J. de Vries, Schuttevaer/COV

  • brabander

    peilopzet op de brabantse kanalen is geen optie.
    dit is jaren geleden ook al gedaan op het traject den bosch veghel waardoor de diepgang van 1,90 naar 2,10 meter is gegaan. op diverse trajecten zijn de brughoogten nu maar 5 meter, als je het peil opzet wordt dit alleen maar minder waardoor schepen in de problemen komen met de hoogte en dit de bereikbaarheid dus niet bevorderd.
    ook voor de containervaart is dit geen optie, zei hebben nu al last van de lage bruggen, onderkant van diverse bruggen laat dit duidelijk zien.
    ik zou zeggen, eerst even vragen aan de mensen met kennis van het traject voordat dit soort onzinnige uitspraken de wereld in worden geslingerd.

Lees ook