Haven Amsterdam wil groeiambities waarmaken met verzelfstandiging

Havenbedrijf Amsterdam wil per 1 januari verzelfstandigen. Directeur Dertje Meijer benadrukt dat het niet om privatisering gaat, maar om een overgang naar een overheids-NV, waarvan Amsterdam 100% aandeelhouder wordt.

Dertje Meijer

Door Tessa Heerschop
De Amsterdamse haven heeft grote groeiambities. ‘We zijn de vierde haven van Europa en willen die positie behouden. Binnen een gemeentelijke dienst gaat de besluitvorming vrij traag. Als bedrijf zouden we sneller kunnen schakelen’, zegt Meijer tijdens een rondvaart door de haven. Wat ook meespeelt is de mogelijke samenwerking met andere partijen, zoals andere havens en bedrijven. Een voorbeeld daarvan is een mogelijk overslagpunt in Flevoland. ‘Als we als gemeentelijke dienst een terrein kopen, dan wordt Amsterdam deels eigenaar van Flevoland. Dat ligt gevoelig. Als we een bedrijf worden, gaat die koop een stuk makkelijker.’ De Amsterdamse gemeenteraad beslist in september of oktober over de verzelfstandiging, volgens Meijer staat vrijwel vast dat deze wordt goedgekeurd.
Sluis
De haven wil dat het marktaandeel van de binnenvaart in Amsterdam groeit naar 53% in 2020, nu ligt dat rond de 40%. De containeroverslag moet verdrievoudigen en tenminste 45% moet over water worden vervoerd. Dat zou dan gaan om zo’n 1 miljoen teu per jaar. ‘Om deze ambities waar te maken, moet de zeesluis in IJmuiden worden vervangen, zodat grotere containerschepen Amsterdam kunnen bereiken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Haven Amsterdam wil groeiambities waarmaken met verzelfstandiging | Schuttevaer.nl

Haven Amsterdam wil groeiambities waarmaken met verzelfstandiging

Havenbedrijf Amsterdam wil per 1 januari verzelfstandigen. Directeur Dertje Meijer benadrukt dat het niet om privatisering gaat, maar om een overgang naar een overheids-NV, waarvan Amsterdam 100% aandeelhouder wordt.

Dertje Meijer

Door Tessa Heerschop
De Amsterdamse haven heeft grote groeiambities. ‘We zijn de vierde haven van Europa en willen die positie behouden. Binnen een gemeentelijke dienst gaat de besluitvorming vrij traag. Als bedrijf zouden we sneller kunnen schakelen’, zegt Meijer tijdens een rondvaart door de haven. Wat ook meespeelt is de mogelijke samenwerking met andere partijen, zoals andere havens en bedrijven. Een voorbeeld daarvan is een mogelijk overslagpunt in Flevoland. ‘Als we als gemeentelijke dienst een terrein kopen, dan wordt Amsterdam deels eigenaar van Flevoland. Dat ligt gevoelig. Als we een bedrijf worden, gaat die koop een stuk makkelijker.’ De Amsterdamse gemeenteraad beslist in september of oktober over de verzelfstandiging, volgens Meijer staat vrijwel vast dat deze wordt goedgekeurd.
Sluis
De haven wil dat het marktaandeel van de binnenvaart in Amsterdam groeit naar 53% in 2020, nu ligt dat rond de 40%. De containeroverslag moet verdrievoudigen en tenminste 45% moet over water worden vervoerd. Dat zou dan gaan om zo’n 1 miljoen teu per jaar. ‘Om deze ambities waar te maken, moet de zeesluis in IJmuiden worden vervangen, zodat grotere containerschepen Amsterdam kunnen bereiken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer