Duitsland volhardt in degradatie vaarwegennet

De protesten tegen de plannen van de Duitse regering om te bezuinigen op vaarwegen hebben tot nu toe geen enkel effect gehad. Verkeersminister Ramsauer blijft erbij dat in de toekomst vaarwegen waarover jaarlijks minder dan 500.000 ton wordt vervoerd niet meer worden gerenoveerd of zelfs niet meer worden onderhouden. Goed onderhoud is voortaan voorbehouden aan de Duitse hoofdvaarwegen.

Duitse vaarwegen

BDB en Schuttevaer willen kans grijpen bij ontvangst minister Ramsauer

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Sorry dat het niet duidelijk is
    De binnenvaart heeft al duidelijk laten zien dat ze niet de krachten kunnen(en of willen) bundelen om aan een overheid duidelijk te maken dat met die beslissingen die ze willen gaan nemen ZOWEL het economisch als de veiligheidsaspecten in het geding zullen komen…..

    Maar iets van tegengas willen geven is er niet bij Het wordt gelaten uitzonderingen daar gelaten over hen heen komen

    Kijk naar dat afvalgebeuren Als je iets te lang onder de losplek blijft liggen krijg je nog een hele bijbel vol met woorden over je heen dat je de boel ophoudt Dus dat doe je ook niet al te vaak meer Toch te zot Terwijl het al 2 jaar in werking is….

    Een voorbeeld naar schaalvergroting diepgang op de zijrivieren en kanalen en in het noorden van NL
    Is er nu zoveel werk extra gekomen…..Maar er wordt wel meer uitgaven voor de overheid gecreerd voor het onderhoud

    Er is in mijn beleving een hele simpele oplossing om werk voor ONS zelf te creeren en voor hen te besparen
    Dat is dat er werkelijk naar de Vaartijdenwet en regelgeving wordt gekeken en daar naar op wordt gecontroleerd
    Ik ben stellig ervan overtuigd dat er werk van komt omdat simpel er een andere omloopsnelheid van komt En daarbij krijgen we een bestaan die veel gezonder is dan hoe het nu gaat

    En nu we normaal worden beloond voor het verzette werk zie je op geen enkel forum meer hoe we eventueel iets in werking kunnen zetten als de “klat” er weer in komt Want die komt er Daar ben ik van overtuigd….

    Nee we gaan het over de beloning van personeel hebben Oneerlijke concurentie en uitbuiting enz
    Wie schoon van zonde is werpt de steen
    De beloning voor het personeel staat in geen verhouding tov wat acceptabel is
    Ik zal wel een pot teer over me heen krijgen Maar het is toch te zot voor woorden wat er voor een matroos zonder papieren wordt betaald Maar ze worden gewoon weg gekaapt terwijl je langszij lig….
    En er zou genoeg personeel te krijgen zijn Maar waar dan Ja tegen bedragen die ik zelf niet eens verdien en krijg
    En al zouden de matrozen onder betaald worden is het net als bij de schippers …Zij nemen toch zelf dat werk aan en zouden toch aan henzelf te danken hebben dat ze onder betaald zouden worden Daar ben je zelf nog altijd bij
    Voel je als slaaf ben je zelf zo vrij om weg te gaan Wordt je onder betaald ben je zelf vrij om te gaan
    En dat is dus ook zo met de schippers vindt je dat je te weinig krijg voor je reis moet je hem niet doen
    Maar schijnbaar zijn we drukker om naar een ander te kijken en vergeten we naar onszelf te kijken Want als 1-ling kunnen we niet de staat van de binnenvaart te bepalen dat doen we met zijn allen
    Dus waarom dan niet samen zoeken naar een acceptabele oplossing dat we het altijd goed hebben….
    Maar schijnbaar ben ik te simpel

    want nu het beter is dan zijn de mensen ook weer niet tevreden met hun werkje die ze goed door de afgelopen periode hebben geholpen en willen ze weer ergens anders varen waar het “beter” betaald
    en springen ze ook weer weg… op weg om even te denken dat het ergens anders beter zou zijn
    En zo gaat en zal het ook gaan met vrijwillige samenwerkingsverbanden

    Kan nog uitgebreider uit leggen Maar aangezien het verleden heeft bewezen dat samenwerken op vrijwillige basis zonder verplichtingen niet zal gaan werken
    Zal ik helaas genoodzaakt zijn dat ik verder zal moeten kabbelen en voor mijn eigen bestwil het aan hen zal moeten overlaten die er wel in staat voor zullen zijn om iets voor elkaar te krijgen waar ik dan net als het grootste gros mee zal gaan profiteren …………of niet…..

    Nee we moeten eens af van de korte termijn gedachten maar eens verder willen denken

    Als iemand mij eens uit wil leggen wat hier fout aan is

    Geplaatst door: Maria op
  • @Maria,

    Lees alstublieft uw eigen tekst, herschrijf die tekst daarna, en wellicht begrijp ik dan wat u zegt!!
    Meestal lukt dat wel, maar vandaag ff niet.
    Ik wil je graag begrijpen, dus het is opbouwende kritiek!
    Groet.

    Geplaatst door: Hans op
  • Herstel. IK bedoel met 3000 ton en dan 18km mogen varen.

    Geplaatst door: bv op
  • Daar zit wel een kern van waarheid in.Maar de overheid laat toch zelf toe dat er te grote schepen op te kleine vaarwaters mogen varen.
    En onze organisaties stimuleren dit ook maar al te graag. Er is niemand die hier met een bepaalde visie toezicht op heeft of dit allemaal wel zonodig is.

    Zie ook b.v. het Winshoterdiep of Heerenveen. Nog maar enkele jaren geleden kreeg een schipper nog grote problemen om dat zijn schip een paar decimeter langer was dan de voorgeschreven 80m. Nu varen we er met 110 bij 11,40, terwijl er niets aan het vaarwater is verandert.
    Gevolg oevers zakken in en er ontstaan verondiepingen. Oplossingen: extra snelheidsbeperkingen en eenrichtings verkeer en daar moeten we het dan mee doen. Ook de rest van de vloot.

    Vraagt er b.v. niemand zich af of we wel langer met schepen groter dan 110m door Friesland heen moeten
    Is dit echt wel nodig? Volgens mij kunnen we de komende honderd jaar iedere klant daar met schepen tot 110 meter perfekt bedienen.
    Maar nu varen we wel proef met koppelverbanden, maar voor wie? En wat zijn straks de gevolgen.

    Is het b.v. ook nodig met 3000 ton door het ARK te mogen varen. De gevolgen daarvan zien we ook al steeds meer.Ik begrijp daar totaal niks van.

    Geplaatst door: bv op
  • en zo is het We varen met te grote schepen met teveel pk’s die al stationair ver boven een schip die daar al al eerder veel eerder mocht varen ……en daar zonder dat daar veel aanpassingen voor gedaan zijn we heen mogen varen
    Maar veel laten we zelf over ons heen aan het laten komen
    We varen nog steeds naar die Moezel waar een familie bedrijf niet eens zijn familie kan onderhouden
    We varen met te grote schepen naar het kanaal waar je leeg nog dieper uit komt
    we varen naar plekken waar geen palen meer staan om af te meren om te laden of lossen laten we de sputpalen zakken met alle (uiteindelijke) gevolgen OOK voor hen van dien
    Veel heeft ook te maken met mentaliteit….
    Kijk maar naar de uitspraken …”ik draai maar stationair” Draai nog geen halve kracht” en ga zo maar door
    Uitleg
    Het zal voor het grootste gros van die contineu vaarders een worst wezen of er wel/geen normale ligplaatsen zijn
    Maar dat is met alles zo
    Als we zelf ons “gezonde” verstand niet gaan gebruiken komen we in een vaarwater terecht als dat van Frankrijk Het GROTE verschil is dat we dan lekker verplicht worden om stil te moeten liggen als het tijd is
    Want kijk met die laagwater Er gebeuren zoveel onnodige situatie’s die “bijna” ongelukken
    Dat als er eens mensen van de wal naar zullen zitten te kijken en dat een goed zouden bekijken en er zitten hoge pieten per ongeluk mee te kijken wat denk je dat er dan zal gebeuren
    Wij zijn nl al een aangesproken over bepaalde situatie’s….
    En eerlijk gezegd kan je het niet eens ontkennen wat die mensen van de wal suggereren…
    EN nu vraag ik me af wie gaat er nog stil liggen Juist dat kan niet meer Want zoals vannacht….wordt je gewoon door je ankers getrokken…
    En er iets van zeggen doen we maar niet want je krijgt een antwoordt…van een persoon als Remi… (alleen op de wereld)
    Maar goed de binnenvaart is niet in staat om ….
    Dus gebeurd het allemaal gelaten…..
    en die ook gepaard gaat met de uitspraak….we zien het wel
    Dus we zullen het wel zien

    Geplaatst door: Maria op
  • Als de vaarwegen niet meer worden bijgehouden en reparatie’s uitblijven . Waar gaat dan het geld heen wat we als binnenvaart betalen om op de kanalen te mogen varen ?

    Verder is het bij iedereen bekent als je op de weg veel vrachtauto’s laat rijden die te zwaar beladen zijn dat de wegen hier niet voor gemaakt zijn en kapot gaan . Met het
    Vaarwegennet is dat niet anders ! Je kan het op veel vaarwegen zien dat het achteruit gaat
    En dat komt gewoon door de VEEL TE GROTE SCHEPEN ! Je komt een grote binnenvaarder ( cq zeeboot ) tegen op het Amsterdamrijnkanaal en je valt als het ware in een gat van één meter diep en bij het achterschip mag je er weer uit tijgeren ! Het is niet
    Normaal en al helemaal niet veilig ! Maar ach wat maakt het uit ! Groot is goedkoop en dan is de rest bijzaak .

    R68

    Geplaatst door: R68 op
  • Welja gaat zo door, het Mittalandkanaal gaat zienderogen achteruit. Het is toendetijd verbreed op schepen van 86×9.50 daar is de meergelegenheid op gebasseerd. Wat zien we nu 110 en koppelverbanden, leggen aan op hydro lieren en trekken net zolang tot de overstort werk. Daar zijn die palen niet op bestand. Ik zie regelmatig dat er studpalen worden gebruikt, u moet wel weten dat hier en ook op andere kanalen matten liggen als bodem bescherming, ik hoef u niet te vertellen wat er op den duur van die matten over blijft.Maarja het zal wel weer een bestuurder zijn die alleen het water uit de kraan ken.

    Geplaatst door: johan d op
  • Ik vraag me af, is hij nu zelf op het idee gekomen, om op deze manier te bezuinigen op de vaarwegen, of is hem dat ingefluisterd door Weg?? Spoor?? Er is nu al regelmatig onderhoud achterstand aan de kunstwerken. Of het duurt lang voordat er iets gerepareerd is. Over de ligplaatsen op de Rijn tussen Bazel en Emmerich die ons belooft is praten we niet eens.
    Misschien toch wel recht op de man vragen, wat hij met deze maatregel denkt te bereiken?
    Veel sterkte gewenst aan onze vertegenwoordigers, dat ze die meneer op andere gedachten kunnen krijgen.

    Geplaatst door: subaru rijder op

Reageer

Duitsland volhardt in degradatie vaarwegennet | Schuttevaer.nl

Duitsland volhardt in degradatie vaarwegennet

De protesten tegen de plannen van de Duitse regering om te bezuinigen op vaarwegen hebben tot nu toe geen enkel effect gehad. Verkeersminister Ramsauer blijft erbij dat in de toekomst vaarwegen waarover jaarlijks minder dan 500.000 ton wordt vervoerd niet meer worden gerenoveerd of zelfs niet meer worden onderhouden. Goed onderhoud is voortaan voorbehouden aan de Duitse hoofdvaarwegen.

Duitse vaarwegen

BDB en Schuttevaer willen kans grijpen bij ontvangst minister Ramsauer

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Sorry dat het niet duidelijk is
    De binnenvaart heeft al duidelijk laten zien dat ze niet de krachten kunnen(en of willen) bundelen om aan een overheid duidelijk te maken dat met die beslissingen die ze willen gaan nemen ZOWEL het economisch als de veiligheidsaspecten in het geding zullen komen…..

    Maar iets van tegengas willen geven is er niet bij Het wordt gelaten uitzonderingen daar gelaten over hen heen komen

    Kijk naar dat afvalgebeuren Als je iets te lang onder de losplek blijft liggen krijg je nog een hele bijbel vol met woorden over je heen dat je de boel ophoudt Dus dat doe je ook niet al te vaak meer Toch te zot Terwijl het al 2 jaar in werking is….

    Een voorbeeld naar schaalvergroting diepgang op de zijrivieren en kanalen en in het noorden van NL
    Is er nu zoveel werk extra gekomen…..Maar er wordt wel meer uitgaven voor de overheid gecreerd voor het onderhoud

    Er is in mijn beleving een hele simpele oplossing om werk voor ONS zelf te creeren en voor hen te besparen
    Dat is dat er werkelijk naar de Vaartijdenwet en regelgeving wordt gekeken en daar naar op wordt gecontroleerd
    Ik ben stellig ervan overtuigd dat er werk van komt omdat simpel er een andere omloopsnelheid van komt En daarbij krijgen we een bestaan die veel gezonder is dan hoe het nu gaat

    En nu we normaal worden beloond voor het verzette werk zie je op geen enkel forum meer hoe we eventueel iets in werking kunnen zetten als de “klat” er weer in komt Want die komt er Daar ben ik van overtuigd….

    Nee we gaan het over de beloning van personeel hebben Oneerlijke concurentie en uitbuiting enz
    Wie schoon van zonde is werpt de steen
    De beloning voor het personeel staat in geen verhouding tov wat acceptabel is
    Ik zal wel een pot teer over me heen krijgen Maar het is toch te zot voor woorden wat er voor een matroos zonder papieren wordt betaald Maar ze worden gewoon weg gekaapt terwijl je langszij lig….
    En er zou genoeg personeel te krijgen zijn Maar waar dan Ja tegen bedragen die ik zelf niet eens verdien en krijg
    En al zouden de matrozen onder betaald worden is het net als bij de schippers …Zij nemen toch zelf dat werk aan en zouden toch aan henzelf te danken hebben dat ze onder betaald zouden worden Daar ben je zelf nog altijd bij
    Voel je als slaaf ben je zelf zo vrij om weg te gaan Wordt je onder betaald ben je zelf vrij om te gaan
    En dat is dus ook zo met de schippers vindt je dat je te weinig krijg voor je reis moet je hem niet doen
    Maar schijnbaar zijn we drukker om naar een ander te kijken en vergeten we naar onszelf te kijken Want als 1-ling kunnen we niet de staat van de binnenvaart te bepalen dat doen we met zijn allen
    Dus waarom dan niet samen zoeken naar een acceptabele oplossing dat we het altijd goed hebben….
    Maar schijnbaar ben ik te simpel

    want nu het beter is dan zijn de mensen ook weer niet tevreden met hun werkje die ze goed door de afgelopen periode hebben geholpen en willen ze weer ergens anders varen waar het “beter” betaald
    en springen ze ook weer weg… op weg om even te denken dat het ergens anders beter zou zijn
    En zo gaat en zal het ook gaan met vrijwillige samenwerkingsverbanden

    Kan nog uitgebreider uit leggen Maar aangezien het verleden heeft bewezen dat samenwerken op vrijwillige basis zonder verplichtingen niet zal gaan werken
    Zal ik helaas genoodzaakt zijn dat ik verder zal moeten kabbelen en voor mijn eigen bestwil het aan hen zal moeten overlaten die er wel in staat voor zullen zijn om iets voor elkaar te krijgen waar ik dan net als het grootste gros mee zal gaan profiteren …………of niet…..

    Nee we moeten eens af van de korte termijn gedachten maar eens verder willen denken

    Als iemand mij eens uit wil leggen wat hier fout aan is

    Geplaatst door: Maria op
  • @Maria,

    Lees alstublieft uw eigen tekst, herschrijf die tekst daarna, en wellicht begrijp ik dan wat u zegt!!
    Meestal lukt dat wel, maar vandaag ff niet.
    Ik wil je graag begrijpen, dus het is opbouwende kritiek!
    Groet.

    Geplaatst door: Hans op
  • Herstel. IK bedoel met 3000 ton en dan 18km mogen varen.

    Geplaatst door: bv op
  • Daar zit wel een kern van waarheid in.Maar de overheid laat toch zelf toe dat er te grote schepen op te kleine vaarwaters mogen varen.
    En onze organisaties stimuleren dit ook maar al te graag. Er is niemand die hier met een bepaalde visie toezicht op heeft of dit allemaal wel zonodig is.

    Zie ook b.v. het Winshoterdiep of Heerenveen. Nog maar enkele jaren geleden kreeg een schipper nog grote problemen om dat zijn schip een paar decimeter langer was dan de voorgeschreven 80m. Nu varen we er met 110 bij 11,40, terwijl er niets aan het vaarwater is verandert.
    Gevolg oevers zakken in en er ontstaan verondiepingen. Oplossingen: extra snelheidsbeperkingen en eenrichtings verkeer en daar moeten we het dan mee doen. Ook de rest van de vloot.

    Vraagt er b.v. niemand zich af of we wel langer met schepen groter dan 110m door Friesland heen moeten
    Is dit echt wel nodig? Volgens mij kunnen we de komende honderd jaar iedere klant daar met schepen tot 110 meter perfekt bedienen.
    Maar nu varen we wel proef met koppelverbanden, maar voor wie? En wat zijn straks de gevolgen.

    Is het b.v. ook nodig met 3000 ton door het ARK te mogen varen. De gevolgen daarvan zien we ook al steeds meer.Ik begrijp daar totaal niks van.

    Geplaatst door: bv op
  • en zo is het We varen met te grote schepen met teveel pk’s die al stationair ver boven een schip die daar al al eerder veel eerder mocht varen ……en daar zonder dat daar veel aanpassingen voor gedaan zijn we heen mogen varen
    Maar veel laten we zelf over ons heen aan het laten komen
    We varen nog steeds naar die Moezel waar een familie bedrijf niet eens zijn familie kan onderhouden
    We varen met te grote schepen naar het kanaal waar je leeg nog dieper uit komt
    we varen naar plekken waar geen palen meer staan om af te meren om te laden of lossen laten we de sputpalen zakken met alle (uiteindelijke) gevolgen OOK voor hen van dien
    Veel heeft ook te maken met mentaliteit….
    Kijk maar naar de uitspraken …”ik draai maar stationair” Draai nog geen halve kracht” en ga zo maar door
    Uitleg
    Het zal voor het grootste gros van die contineu vaarders een worst wezen of er wel/geen normale ligplaatsen zijn
    Maar dat is met alles zo
    Als we zelf ons “gezonde” verstand niet gaan gebruiken komen we in een vaarwater terecht als dat van Frankrijk Het GROTE verschil is dat we dan lekker verplicht worden om stil te moeten liggen als het tijd is
    Want kijk met die laagwater Er gebeuren zoveel onnodige situatie’s die “bijna” ongelukken
    Dat als er eens mensen van de wal naar zullen zitten te kijken en dat een goed zouden bekijken en er zitten hoge pieten per ongeluk mee te kijken wat denk je dat er dan zal gebeuren
    Wij zijn nl al een aangesproken over bepaalde situatie’s….
    En eerlijk gezegd kan je het niet eens ontkennen wat die mensen van de wal suggereren…
    EN nu vraag ik me af wie gaat er nog stil liggen Juist dat kan niet meer Want zoals vannacht….wordt je gewoon door je ankers getrokken…
    En er iets van zeggen doen we maar niet want je krijgt een antwoordt…van een persoon als Remi… (alleen op de wereld)
    Maar goed de binnenvaart is niet in staat om ….
    Dus gebeurd het allemaal gelaten…..
    en die ook gepaard gaat met de uitspraak….we zien het wel
    Dus we zullen het wel zien

    Geplaatst door: Maria op
  • Als de vaarwegen niet meer worden bijgehouden en reparatie’s uitblijven . Waar gaat dan het geld heen wat we als binnenvaart betalen om op de kanalen te mogen varen ?

    Verder is het bij iedereen bekent als je op de weg veel vrachtauto’s laat rijden die te zwaar beladen zijn dat de wegen hier niet voor gemaakt zijn en kapot gaan . Met het
    Vaarwegennet is dat niet anders ! Je kan het op veel vaarwegen zien dat het achteruit gaat
    En dat komt gewoon door de VEEL TE GROTE SCHEPEN ! Je komt een grote binnenvaarder ( cq zeeboot ) tegen op het Amsterdamrijnkanaal en je valt als het ware in een gat van één meter diep en bij het achterschip mag je er weer uit tijgeren ! Het is niet
    Normaal en al helemaal niet veilig ! Maar ach wat maakt het uit ! Groot is goedkoop en dan is de rest bijzaak .

    R68

    Geplaatst door: R68 op
  • Welja gaat zo door, het Mittalandkanaal gaat zienderogen achteruit. Het is toendetijd verbreed op schepen van 86×9.50 daar is de meergelegenheid op gebasseerd. Wat zien we nu 110 en koppelverbanden, leggen aan op hydro lieren en trekken net zolang tot de overstort werk. Daar zijn die palen niet op bestand. Ik zie regelmatig dat er studpalen worden gebruikt, u moet wel weten dat hier en ook op andere kanalen matten liggen als bodem bescherming, ik hoef u niet te vertellen wat er op den duur van die matten over blijft.Maarja het zal wel weer een bestuurder zijn die alleen het water uit de kraan ken.

    Geplaatst door: johan d op
  • Ik vraag me af, is hij nu zelf op het idee gekomen, om op deze manier te bezuinigen op de vaarwegen, of is hem dat ingefluisterd door Weg?? Spoor?? Er is nu al regelmatig onderhoud achterstand aan de kunstwerken. Of het duurt lang voordat er iets gerepareerd is. Over de ligplaatsen op de Rijn tussen Bazel en Emmerich die ons belooft is praten we niet eens.
    Misschien toch wel recht op de man vragen, wat hij met deze maatregel denkt te bereiken?
    Veel sterkte gewenst aan onze vertegenwoordigers, dat ze die meneer op andere gedachten kunnen krijgen.

    Geplaatst door: subaru rijder op

Reageer