Vertraging Seine-Nord

Het Seine-Nordproject ligt nog steeds stil. De Franse premier moet groen licht geven voor de ‘competitieve dialoog’ tussen Bouygues en Vinci, de twee consortia die zich hebben gemeld voor de aanleg en exploitatie van dit nieuwe kanaal tussen het Seine- en Scheldebekken.

Deze dialoogfase duurt 18 maanden, pas daarna kunnen de werkzaamheden beginnen. De financiering van de op 4,2 miljard euro geraamde verbinding Seine-Nord is echter nog steeds niet helemaal rond. Naar aanleiding van vragen van verontruste Kamerleden heeft minister van Transport, Nathalie Kosciusko-Morizet, meegedeeld dat de financiering voor 97% rond is. Er wordt nog onderhandeld met het bestuur van Ile-de-France over een bijdrage van 75 miljoen euro. Ook zou de Europese Commissie haar bijdrage van 330 miljoen euro binnenkort moeten bevestigen. Die bijdrage loopt echter gevaar doordat het project zo is vertraagd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vertraging Seine-Nord | Schuttevaer.nl

Vertraging Seine-Nord

Het Seine-Nordproject ligt nog steeds stil. De Franse premier moet groen licht geven voor de ‘competitieve dialoog’ tussen Bouygues en Vinci, de twee consortia die zich hebben gemeld voor de aanleg en exploitatie van dit nieuwe kanaal tussen het Seine- en Scheldebekken.

Deze dialoogfase duurt 18 maanden, pas daarna kunnen de werkzaamheden beginnen. De financiering van de op 4,2 miljard euro geraamde verbinding Seine-Nord is echter nog steeds niet helemaal rond. Naar aanleiding van vragen van verontruste Kamerleden heeft minister van Transport, Nathalie Kosciusko-Morizet, meegedeeld dat de financiering voor 97% rond is. Er wordt nog onderhandeld met het bestuur van Ile-de-France over een bijdrage van 75 miljoen euro. Ook zou de Europese Commissie haar bijdrage van 330 miljoen euro binnenkort moeten bevestigen. Die bijdrage loopt echter gevaar doordat het project zo is vertraagd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer