La Blanca met vier lagen naar Born

Het containerschip La Blanca (4809 ton) is vrijdag als eerste schip met vier lagen containers via Nijmegen over de Maasroute naar Born gevaren. Dat verliep zonder problemen.

MCS La Blanca

De La Blanca heeft met 135 x 15 meter de grootste toegelaten scheepsafmetingen op het traject. Het schip vaart in een geregelde containerlijndienst op Born. Tot nu toe nam het op drie lagen zo’n 247 TEU mee, donderdag werden in Rotterdam 265 TEU geladen. De vierde laag was daarmee nog niet helemaal vol.
Het schip werd deels geballast en profiteerde van het met 15 cm verlaagde kanaalpeil. Het noordelijk deel van het traject, tussen Nijmegen en Heumen, was voor de La Blanca het meest kritische stuk. Maar de doorvaarthoogte gaf nergens problemen.
Om vierlaags containervaart tot Born mogelijk te maken heeft Rijkswaterstaat de afgelopen jaren de sluis bij Weurt aangepast en drie bruggen over het Maas/Waal-kanaal bij Nijmegen verhoogd (Dukenburgsebrug met 38 cm, de Hatertsebrug met 28 cm en de Graafsebrug met 35 cm), evenals de bruggen over het Julianakanaal bij Echt en Roosteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

La Blanca met vier lagen naar Born | Schuttevaer.nl

La Blanca met vier lagen naar Born

Het containerschip La Blanca (4809 ton) is vrijdag als eerste schip met vier lagen containers via Nijmegen over de Maasroute naar Born gevaren. Dat verliep zonder problemen.

MCS La Blanca

De La Blanca heeft met 135 x 15 meter de grootste toegelaten scheepsafmetingen op het traject. Het schip vaart in een geregelde containerlijndienst op Born. Tot nu toe nam het op drie lagen zo’n 247 TEU mee, donderdag werden in Rotterdam 265 TEU geladen. De vierde laag was daarmee nog niet helemaal vol.
Het schip werd deels geballast en profiteerde van het met 15 cm verlaagde kanaalpeil. Het noordelijk deel van het traject, tussen Nijmegen en Heumen, was voor de La Blanca het meest kritische stuk. Maar de doorvaarthoogte gaf nergens problemen.
Om vierlaags containervaart tot Born mogelijk te maken heeft Rijkswaterstaat de afgelopen jaren de sluis bij Weurt aangepast en drie bruggen over het Maas/Waal-kanaal bij Nijmegen verhoogd (Dukenburgsebrug met 38 cm, de Hatertsebrug met 28 cm en de Graafsebrug met 35 cm), evenals de bruggen over het Julianakanaal bij Echt en Roosteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer