Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Nieuwe sluis Eefde in storing, stremming voorbij

Eefde

De stremming van sluis Eefde – sinds maandagavond 20 april rond 22.15 uur,  de dag waarop de nieuwe kolk officieel werd vrijgegeven – werd dinsdagmiddag rond half 2 opgeheven. Een kapotte sensor blokkeerde het hydraulische systeem van de sluisdeuren.

1 / 3
Na de stremming van 15 uur is het motorschip Sueno uit Werkendam dinsdag als eerste in de nieuwe kolk van Eefde naar boven geschut. (Foto Sander Wels)

Na de stremming van 15 uur is het motorschip Sueno uit Werkendam dinsdag als eerste in de nieuwe kolk van Eefde naar boven geschut. (Foto Sander Wels)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (9)
  • Henri.Derksen

    Is een defecte sensor tijdelijk niet electrisch te overbruggen met een personeelslid ter plaatse die via een portofoon een seintje krijgt van de sluismeester?, zodat er tenminste doorgeschut kan worden, tot er een nieuwe sensor beschikbaar is. Dat had toch 14 uur oponthoud gescheeld.
    Het dak van de bovendrempel is vrij lang, dus die had wel iets korter gekunt voor meer nuttige inwendige schutlengte. Wellicht kan dat alsnog?
    Dat de software van IVS-Next slechts 110 meter aan kan, hoeft de sluismeester er toch niet van te weerhouden om een 70 meter en een 50 meter schip samen te schutten? Het past er fysiek immers wel in.
    De oude kolk is zelfs 133 meter inwendig, dus waarom dan de nieuwe niet 136 meter gemaakt?
    Voor het landschap maakt dat echt niet uit, zoals als “vals” argument genoemd werd.
    En inderdaad lage rivierafvoeren gaan echt een probleem worden.
    Een spaarbekken of hevel systeem met de oude kolk zou te kwetsbaar zijn. Raar, want in Maasbracht kan het wel.
    Straks mag je alleen nog opschutten als je zelf het water uit het benedenpand oppompt de kolk in. En afschutten alleen als je het water uit de kolk naar het bovenpand terugpompt. Zie je dat al voor je, gaat natuurlijk “supersnel” ;-).
    Hopelijk vlot de renovatie van de oude kolk straks goed.
    Iedereen sterkte ermee, nautische groet van Henri.

  • William de Wijs

    In Frankrijk zijn er alleen maar problemen met dit soort deuren, eindeloze processen met de aannemers, kortom gestremde sluizen. Dit soort deur is een hobby van ingenieurs – op papier klopt het (en dat is het enige wat telt op de dag van vandaag). Maar in de praktijk is het hopeloos. Wacht uw tijd af en we zien het resultaat. Misschien valt het mee, alleen kinderziektes….

  • W.R. Blom

    Als technici 15 uur nodig hebben om een storing van een sensor op te lossen, kan er serieus getwijfeld worden aan de kundigheid van de technici en hun trouble shooting capaciteiten.

  • W.R. Blom

    “het is een reguliere storing” volgens de woordvoerder van Rijkswaterstaat. Mogen we daaruit concluderen, dat deze storing regelmatig zal voorkomen en het als het als normaal wordt beschouwd?

  • Mario Noldes

    Als ze eens begonnen met een sluis die het gewoon doet;-)

    G. M. Noldes

  • A. le Cessie

    voor mij hadden ze die sluis 80 meter mogen maken.

  • William de Wijs

    Ik vind het ook wel wat vreemd dat ze die sluis geen 140 meter hebben gemaakt, enfin dat er 135-meters door kunnen. Lijkt mij logisch en niet veel duurder.

  • A. le Cessie

    Mooi zo’n nieuwe sluis. Maar niet zo mooi en betrouwbaar als de oude sluis. Wat hadden die sluismeesters vroeger een mooi leven daar. Ze onderhielden alles keurig netjes, een lust voor het oog.
    Dan de politici en de media, hoe kun je zulke onzin verkondigen. Grotere schepen kunnen het Twentekanaal nu op. Nou 110 x 11.40 mocht al met diepgangsbeperkingen.
    135 mtr. is definitief van de baan. Als je als burger zulke onzin uitslaat word je opgesloten. Maar als je het goede netwerk hebt word je minister.

  • H.A. Hoogeveen

    En nu als de wiede weerga snel de maximum schutlengte omhoog. De sluis is 125m , maar het programma van de sluismeester kan niet meer dan 110m verwerken. Dus combinaties met kleine schepen kunnen niet gemaakt worden. Wat inhoudt dat een kempenaar soms alleen in de sluis ligt.
    Ik lees nergens iets over de pompcapaciteit dat die opgevoerd is. Dus ik vraag me af hoe dat gaat als we met laag water en 2 sluizen gaan schutten. 2018 moest er al een noodpakket bij gesteld om het kanaal op peil te houden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook