Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Seine-Nord: Eerste 110 bij 11,40 door Doornik

DOORNIK

Het containerschip Samarkand is vrijdag 31 januari als eerste schip van 110 x 11,40 meter ooit door de stad Doornik in Wallonië gevaren. Dat markeerde meteen het einde van de eerste fase van modernisering van de Schelde in Doornik als onderdeel van het Europese project Seine-Nord.

1 / 1
Het 110 meter lange containerschip Samarkand vaart probleemloos voorbij het reeds verbrede pand bij de doortocht van de Schelde in het centrum van Doornik. Het schip vervoerde 104 teu in twee lagen, vier breed, van MSC in Antwerpen naar Valenciennes. (Foto SPW Voies Hydrauliques)

Het 110 meter lange containerschip Samarkand vaart probleemloos voorbij het reeds verbrede pand bij de doortocht van de Schelde in het centrum van Doornik. Het schip vervoerde 104 teu in twee lagen, vier breed, van MSC in Antwerpen naar Valenciennes. (Foto SPW Voies Hydrauliques)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(JGL)

Reacties (6)
  • Henri.Derksen

    Hier geldt zeker eenrichtingsverkeer?, want het kanaalprofiel is anders veel te krap voor elkaar ontmoetende grote schepen. Ben benieuwd hoe zich dit op langere termijn gaat ontwikkelen? En bij slecht zicht is het vast ook niet makkelijk varen. Afijn de tijd zal ons leren hoeveel ongevallen dit gaat opleveren.
    Iedereen sterkte en nautische wijsheid in deze. Groet van Henri.

  • A. le Cessie

    Hoe groter hoe goedkoper.
    Je verdient nu net zo veel met een 110 meter als vroeger met
    een kempenaar. Maar ja massa is kassa! Misschien over twintig jaar met 4 bakken naar Parijs?? Leve de schaalvergroting, maar dat geld alleen voor de verladers.!

  • M van der Heide

    Het “karakter” van deze vaarwegen past niet meer bij de steeds ruimer toegestane afmeting van schepen. Schade aan de oevers door zuiging, golfslag en onderspoeling is groot door gebruik van (boeg)schroeven en pk’s. Tel daar achterstallige onderhoud bij op én niet in de laatste plaats het vaargedrag van met name tankers en containerschepen en je hebt alle reden tot bezorgdheid over het bereiken van je losplek in de nabije toekomst.

  • edmond van den abbeele

    das goed voor de bevrachters. dan kunnen ze meer van de particulieren in hun zakken steken. nog een beetje dan kun je het gratis naar daar brengen met de kleine schepen.

  • a.o stienstra

    Er varen al jaren 110 meters daar. Enkel 11.45 kon nog niet en nu wel.

  • DvdM / redactie Schuttevaer

    Scherp! Tekst aangescherpt.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook