De opgave in Noord-Holland, met een voorlopige vervangingswaarde van zo’n één miljard euro, kenmerkt zich door de grote hoeveelheid kunstwerken die de komende jaren gerenoveerd of vervangen worden en de vele waterwerken die hier onderdeel van uitmaken. Veel bruggen, tunnels, viaducten en sluizen stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Sinds die tijd is het verkeer enorm toegenomen en zijn vrachtwagens een stuk zwaarder geworden.
Megaklus
Van Nieuwenhuizen: ‘Een megaklus van Texel tot Amsterdam en van IJmuiden tot aan Hoorn. 23 projecten in één provincie waar alle partners samen hun schouders onder zetten. Zodat Noord-Holland door deze opknapbeurt ook in de toekomst goed bereikbaar blijft over de weg en het water.’
De planning van de renovatie en vervanging ligt nog niet vast, de meest urgente kunstwerken worden als eerste aangepakt. Dit zijn het Sluizencomplex bij IJmuiden, de veerverbinding tussen Texel en Den Helder, de Prins Willem Alexandersluis bij Schellingwoude en de Schellingwouderbrug. De opgave in Noord-Holland kent een voorlopige vervangingswaarde van zo’n één miljard euro. Het vernieuwen van zoveel infrastructuur, terwijl deze volop wordt gebruikt, vraagt van Rijkswaterstaat om een doordachte aanpak.