‘High cubes geen nieuwe norm voor brughoogte’

Het grootschalig ophogen van bruggen en viaducten boven de huidige SVIR-waarden, om zo het vervoer van high cube containers in drie of vier lagen mogelijk te maken, kost veel meer dan het maatschappelijk oplevert. Minister Van Nieuwenhuizen is dan ook niet van plan haar beleid daarop aan te passen. Zij vindt dat de binnenvaart zich maar moet blijven inzetten voor een betere benutting en belading van containerschepen door logistieke samenwerking en innovaties in scheepsontwerpen.

Bij het beladen van schepen in de containerbinnenvaart blijft, ondanks de oprukkende high cubes, de brughoogte van 9,10 meter maatgevend. (Archieffoto Kloosterboer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘High cubes geen nieuwe norm voor brughoogte’ | Schuttevaer.nl

‘High cubes geen nieuwe norm voor brughoogte’

Het grootschalig ophogen van bruggen en viaducten boven de huidige SVIR-waarden, om zo het vervoer van high cube containers in drie of vier lagen mogelijk te maken, kost veel meer dan het maatschappelijk oplevert. Minister Van Nieuwenhuizen is dan ook niet van plan haar beleid daarop aan te passen. Zij vindt dat de binnenvaart zich maar moet blijven inzetten voor een betere benutting en belading van containerschepen door logistieke samenwerking en innovaties in scheepsontwerpen.

Bij het beladen van schepen in de containerbinnenvaart blijft, ondanks de oprukkende high cubes, de brughoogte van 9,10 meter maatgevend. (Archieffoto Kloosterboer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer