Rijn krijgt bovenleidingen voor elektrisch vervoer

Een aantal partijen in de Duitse Rijnvaart is bezig met de ontwikkeling van een systeem om elektrisch aangedreven schepen varend van stroom te voorzien. Gesproken wordt over bovenleidingen boven de rivier.

  • Trolley Electrification System is range extender voor Rijnvaart

Het idee is afgekeken van de trolleybussen in Arnhem en recenter ook in bijvoorbeeld Rome en andere wereldsteden. Volgens de initiatiefnemers is elektrisch varen op accu’s in de binnenvaart over langere afstanden een onhaalbare zaak. Zeker voor het vervoer van de zeehavens naar de Boven-Rijn vice versa is de opslagcapaciteit onvoldoende.

Om dit probleem het hoofd te bieden wil Duitsland een experiment met het ‘Trolley Electrification System’ (TES). Met de techniek van bovenleidingen is veel ervaring in de spoorwegsector. Er kan gebruik worden gemaakt van bestaande technieken.

Het eerste testtracé dat wordt overwogen is gelegen aan de linker Rijnoever tussen Duisburg en Keulen. Voor deze locatie is gekozen omdat dit het eerste deel van de Rijn is waar de grote duwstellen niet meer in de weg varen en er dus ruimte is. Het gaat om een traject van 10 kilometer.

Schepen die een tandje terugnemen, terwijl ze verbonden zijn met TES, hebben het voordeel dat ze langer hun accu’s kunnen opladen. De minimumsnelheid wordt twee kilometer per uur. Oplopen is uiteraard niet mogelijk. Het voorste schip bepaalt daarom de snelheid.

Een punt van onderzoek is nog de plaatsing van de afneemarmen op het schip. In verband met het aanhaken op de bovenleiding lijkt plaatsing op het voordek de beste keuze. (BO)

Rijn krijgt bovenleidingen voor elektrisch vervoer | Schuttevaer.nl

Rijn krijgt bovenleidingen voor elektrisch vervoer

Een aantal partijen in de Duitse Rijnvaart is bezig met de ontwikkeling van een systeem om elektrisch aangedreven schepen varend van stroom te voorzien. Gesproken wordt over bovenleidingen boven de rivier.

  • Trolley Electrification System is range extender voor Rijnvaart

Het idee is afgekeken van de trolleybussen in Arnhem en recenter ook in bijvoorbeeld Rome en andere wereldsteden. Volgens de initiatiefnemers is elektrisch varen op accu’s in de binnenvaart over langere afstanden een onhaalbare zaak. Zeker voor het vervoer van de zeehavens naar de Boven-Rijn vice versa is de opslagcapaciteit onvoldoende.

Om dit probleem het hoofd te bieden wil Duitsland een experiment met het ‘Trolley Electrification System’ (TES). Met de techniek van bovenleidingen is veel ervaring in de spoorwegsector. Er kan gebruik worden gemaakt van bestaande technieken.

Het eerste testtracé dat wordt overwogen is gelegen aan de linker Rijnoever tussen Duisburg en Keulen. Voor deze locatie is gekozen omdat dit het eerste deel van de Rijn is waar de grote duwstellen niet meer in de weg varen en er dus ruimte is. Het gaat om een traject van 10 kilometer.

Schepen die een tandje terugnemen, terwijl ze verbonden zijn met TES, hebben het voordeel dat ze langer hun accu’s kunnen opladen. De minimumsnelheid wordt twee kilometer per uur. Oplopen is uiteraard niet mogelijk. Het voorste schip bepaalt daarom de snelheid.

Een punt van onderzoek is nog de plaatsing van de afneemarmen op het schip. In verband met het aanhaken op de bovenleiding lijkt plaatsing op het voordek de beste keuze. (BO)