Nieuwe verbinding van Seine met zeehaven Le Havre krijgt EU-steun

Le Havre krijgt 25 miljoen euro subsidie voor de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de Seine en de zeehaven Port 2000. Dat heeft de Europese Commissie afgelopen week besloten. Hierdoor kunnen binnenvaartschepen in de toekomst onder alle weersomstandigheden de containerhaven bedienen.

Momenteel kan dat alleen via maritiem vaarwater, waarvoor allerlei eisen en beperkingen gelden, of via overslag over de wal. Hierdoor wordt in le Havre nu slechts zo’n 9 procent van alle containers door de binnenvaart vervoerd. De aanleg van een beschutte doorsteek tussen de binnen- en zeehaven kost in totaal 125 miljoen euro en wordt medegefinancierd door regio, staat en haven. Volgens de president van de Regio Normandië kunnen de werkzaamheden dankzij deze Europese subsidie in 2021 starten en in 2023 gereed zijn. Volgens de oorspronkelijke plannen had er al in 2006 een directe verbinding voor de binnenvaart moeten zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe verbinding van Seine met zeehaven Le Havre krijgt EU-steun | Schuttevaer.nl

Nieuwe verbinding van Seine met zeehaven Le Havre krijgt EU-steun

Le Havre krijgt 25 miljoen euro subsidie voor de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de Seine en de zeehaven Port 2000. Dat heeft de Europese Commissie afgelopen week besloten. Hierdoor kunnen binnenvaartschepen in de toekomst onder alle weersomstandigheden de containerhaven bedienen.

Momenteel kan dat alleen via maritiem vaarwater, waarvoor allerlei eisen en beperkingen gelden, of via overslag over de wal. Hierdoor wordt in le Havre nu slechts zo’n 9 procent van alle containers door de binnenvaart vervoerd. De aanleg van een beschutte doorsteek tussen de binnen- en zeehaven kost in totaal 125 miljoen euro en wordt medegefinancierd door regio, staat en haven. Volgens de president van de Regio Normandië kunnen de werkzaamheden dankzij deze Europese subsidie in 2021 starten en in 2023 gereed zijn. Volgens de oorspronkelijke plannen had er al in 2006 een directe verbinding voor de binnenvaart moeten zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer