Weyts kiest voor tweede zeesluis Zeebrugge en extra containercapaciteit Antwerpen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts diende het ontwerp van een voorkeursbesluit in voor een tweede zeesluis in de haven van Zeebrugge, een investering van circa 1 miljard euro. Een tweede voorontwerp van voorkeursbesluit betreft de creatie van extra containercapaciteit in de haven van Antwerpen, voor ook circa 1 miljard euro.

‘Het gaat om investeringen die de groei van de havens verzekeren, meer jobs creëren, maar een zo beperkt mogelijke impact hebben op de omgeving van de havens’, aldus de minister. Weyts wijst erop dat deze regering 33% meer investeerde in mobiliteit: in concrete cijfers 9,7 miljard euro in de periode 2014-2019 tegenover 7,3 miljard euro in de periode 2009-2014. Hij herinnert er daarbij aan dat in 2017 de schop in de grond ging voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen; een nieuwe voordeur voor de haven van Gent, met een investering van eveneens 1 miljard euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Weyts kiest voor tweede zeesluis Zeebrugge en extra containercapaciteit Antwerpen | Schuttevaer.nl

Weyts kiest voor tweede zeesluis Zeebrugge en extra containercapaciteit Antwerpen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts diende het ontwerp van een voorkeursbesluit in voor een tweede zeesluis in de haven van Zeebrugge, een investering van circa 1 miljard euro. Een tweede voorontwerp van voorkeursbesluit betreft de creatie van extra containercapaciteit in de haven van Antwerpen, voor ook circa 1 miljard euro.

‘Het gaat om investeringen die de groei van de havens verzekeren, meer jobs creëren, maar een zo beperkt mogelijke impact hebben op de omgeving van de havens’, aldus de minister. Weyts wijst erop dat deze regering 33% meer investeerde in mobiliteit: in concrete cijfers 9,7 miljard euro in de periode 2014-2019 tegenover 7,3 miljard euro in de periode 2009-2014. Hij herinnert er daarbij aan dat in 2017 de schop in de grond ging voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen; een nieuwe voordeur voor de haven van Gent, met een investering van eveneens 1 miljard euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer