Prinses Beatrix opent derde kolk Beatrixsluis

Prinses Beatrix opent op 6 februari de derde kolk van de naar haar vernoemde Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein.De sluis ligt in het Lekkanaal, dat door de aanleg van de derde kolk een veel grotere capaciteit krijgt.

Prinses Beatrix opent derde kolk Beatrixsluis

Jaarlijks passeren er ongeveer 50.000 schepen. De scheepvaart kampt nu soms met lange wachttijden. De openstelling van de derde kolk maakt daar naar verwachting een eind aan. De bouw heeft 2,5 jaar geduurd. Het Lekkanaal is de belangrijkste rechtstreekse vaarweg tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam.

De nieuwe kolk is 276 meter en 25 meter breed. De afmetingen van de nieuwe kolk zijn gebaseerd op het gelijktijdig kunnen schutten van twee schepen van 135 meter. De twee bestaande kolken zijn 225 meter lang en achttien meter breed.

Het budget voor de bouw van de derde kolk bedraagt 216 miljoen euro. De bouw is uitgevoerd door het consortium Sas van Vreeswijk, met daarin de Belgische aannemers Jan de Nul en Besix en het Nederlandse Heijmans.

Prinses Beatrix opent derde kolk Beatrixsluis | Schuttevaer.nl

Prinses Beatrix opent derde kolk Beatrixsluis

Prinses Beatrix opent op 6 februari de derde kolk van de naar haar vernoemde Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein.De sluis ligt in het Lekkanaal, dat door de aanleg van de derde kolk een veel grotere capaciteit krijgt.

Prinses Beatrix opent derde kolk Beatrixsluis

Jaarlijks passeren er ongeveer 50.000 schepen. De scheepvaart kampt nu soms met lange wachttijden. De openstelling van de derde kolk maakt daar naar verwachting een eind aan. De bouw heeft 2,5 jaar geduurd. Het Lekkanaal is de belangrijkste rechtstreekse vaarweg tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam.

De nieuwe kolk is 276 meter en 25 meter breed. De afmetingen van de nieuwe kolk zijn gebaseerd op het gelijktijdig kunnen schutten van twee schepen van 135 meter. De twee bestaande kolken zijn 225 meter lang en achttien meter breed.

Het budget voor de bouw van de derde kolk bedraagt 216 miljoen euro. De bouw is uitgevoerd door het consortium Sas van Vreeswijk, met daarin de Belgische aannemers Jan de Nul en Besix en het Nederlandse Heijmans.