Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Het is hier knap waardeloos’

Herbrum

‘En, hoe is het op de Duitse kanalen’, is de openingsvraag aan Piet en Adri Romijn op een grauwe novembermorgen aan boord van de Alm, onderweg met een lading stalen balken van Peine naar Drachten. ‘Knap waardeloos’, is de eerste korte reactie, die vervolgens breed wordt uitgediept. Uitdiepen is aan het eind van het traject dat Schuttevaer meevaart het laatste punt dat wordt besproken.

1 / 2
'Het si hier knap waardeloos'

'Het si hier knap waardeloos'

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • Jim Grooten

    Tankers ombouwen?Er worden toch met subsidies nieuwe Watertrucks en Zulu,s met stuurhut met campingbed gebouwd ?Genoeg gesubsidieerde capaciteit wordt er bijgebouwd.Daar was BLN toch niet op tegen ?
    Vroeger zat iedereen lachen om een spits met woonstuurhut ,de oude tijden herleven weer.

  • Hein Danser

    Ik heb gehoord, dat ze op de op de Ems een stomme fout gemaakt hebben, kwa baggeren. Doordat de Meijerwerf, niet wilde verhuizen, hebben ze de Ems op veel te veel diepte gebaggerd, door de kleilaag heen. Daaronder zit veen, wat ongeveer dezelfde SG heeft als water. Doordat de vloed veel sterker is als de Ebstroom. Komt er bij elke vloed gewoon slib mee tot Herbrum. Dus dat los je niet op, door een beetje baggeren. Voor elk uitgaand zeeschip vanaf Meijer werf, wordt er weer gebaggerd, tot Papenburg. ??
    En dan komt het volgende probleem. De Grünen hebben in Brd VEEL te veel macht. Dus de Ems moet een Tij rivier blijven. Anders had er misschien allang een sluis gelegen in Gandersum. En misschien had door geen st*mm* groenen de Elbe havens ook normaal bereikbaar geweest. Met sluizen op de boven Elbe Maar die gasten……vul maar in.

  • J.C Hagens

    Meneer Romijn heeft helemaal gelijk, tussen Hebrum en Emden is het geen zeewater maar een baggersloot, alles ter meerdere furore van de Scheepswerf in Papenburg, waar de Emms maar voor uitgebaggerd blijft en aldus het slib steeds terug komt.
    Bij laagwater van de Rijn, gaan er vele Schepen via Hebrum, deze sluis is hier niet op berekend, de kleine sluis ligt vol met bagger, wat als de grote sluis in panne valt, wat gebeurd er met de Schepen die niet rechtsomkeert kunnen maken, met een beetje pech blijven die bij opkomend water in de prut steken en vervullen.
    Bij het wegvaren van Delfzijl is ook niets geregeld, ja er mogen een X aantal Schepen door, met het gevolg dat ieder te vroeg vertrekt, anders mag je een Tij overslaan, en moet je ook te vroeg anders zit je er weer niet bij of kan je bij te veel Schepen bij Hebrum, Papenburg in.
    Bij Anderten gaan ze de Brug boven de Sluis repareren en is de Sluis gesperd, een half jaar later wanneer de brug klaar is gaan ze de Sluis repareren.
    Dan Sulfeld de oude sluis is na een aanvaringsschade nog buiten bedrijf.
    Een deel van de liegstelle van Lohnde Kmr 149 MLK is buiten bedrijf
    waarom komen er geen nieuwe Bolders, en is het land ontgonnen en staan er paaltjes, misschien ook huizen en straks zeuren over die lastige Schepen.
    Dus Meneer en Mevrouw Romijn houden het nog kort en netjes.
    Misschien worden de Centen verkeerd besteed aan prestige projecten zoals de Weser die geschikt moet worden gemaakt voor 135 MTR Schepen er varen er zoveel daar en de klanten vragen er ook naar, de Kolen zijn uit de ban Veevoer zijn meest kleinere partijen en de laad/losplaatsen zijn er niet geschikt voor.
    Je kan je Centen maar een keer uitgeven, dus denk er goed over na, en WSA u is een service bedrijf voor de klanten van de Scheepvaartondernemingen u bent er voor ons en wij niet voor U.

  • C. Ridderhof

    Niet zo negatief meneer Romijn,

    Alle sluizen WDK kanaal zijn in bedrijf, gisteren in 71/2 uur van Datteln naar friedichsfeld.
    En in de grote sluizen mee je met z’n 2en , Festmachers staan op de sluizen.
    Is niet het aller ideaalste, maar beter als een poosje terug.
    Dus soms gaat er ook iets goed.:-)
    Allemaal goede feestdagen toegewenst

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook