Tijdens de werkzaamheden wordt de noodstroomvoorziening van de beide bestaande kolken gekoppeld aan het energiesysteem van de 3e kolk. De 1e en de 2e kolk worden vervolgens aan een tijdelijke noodstroomvoorziening gekoppeld. Als de renovatie van beide kolken – voorzien voor de eerste twee kwartalen van 2019 – klaar is, wordt de huidige noodstroomvoorziening weer in gebruik genomen voor alle drie de kolken.
Daarnaast test Sas van Vreeswijk of de energievoorziening van de oostelijke kolk onafhankelijk van de westelijke kolk losgekoppeld kan worden. Het is wenselijk beide zaken voor aanvang van de renovatie te doen om vertraging in de renovatieperiode te voorkomen.
Om optimaal van deze stremming gebruik te maken en de renovatieperiode van 2019 zo kort mogelijk te kunnen houden, plaatst Sas van Vreeswijk daarnaast ook alvast aandrijfkasten en bekabeling in de heftorens. Dit gebeurt via de kraan aan de heftoren. In deze kasten bevinden zich compressoren van de ijsbestrijdingsinstallatie.
Langere wachttijden
Naar verwachting hebben schippers tijdens deze stremming langere wachttijden. Er worden geen extra wachtplaatsen gecreëerd, de overnachtingsplaatsen blijven tijdens de stremming gewoon in gebruik. Als de werkzaamheden eerder klaar zijn, stelt Rijkswaterstaat de oostelijke kolk eerder open voor de scheepvaart. (DvdM / RWS)