Nieuwe Franse mobiliteitswet niet verrassend voor binnenvaart

Geen grote verrassingen voor de binnenvaart, in het afgelopen week gepresenteerde Franse mobiliteitswetsvoorstel. De nieuwe wet is dan ook hoofdzakelijk bedoeld om het personenvervoer te verbeteren, vernieuwen en vergroenen, bijvoorbeeld door het gebruik van fiets, openbaar vervoer en deelauto’s te stimuleren.

Daarnaast wordt volgens de mobiliteitswet bestaande infrastructuur opgeknapt en moet ook het goederenvervoer milieuvriendelijker worden. Voor de binnenvaart vertaalt zich dit hoofdzakelijk in een formalisering van al eerder aangekondigde maatregelen, zoals een verdubbeling van het vaarwegenbudget en de regionalisering van het Seine-Nordproject.
Als opleveringsdatum van het nieuwe kanaal wordt 2023-2027 genoemd. Op de vraag hoe de lokale overheden de financiering van dit project sluitend moeten krijgen, geeft de nieuwe wet geen antwoord. Ook de financiering van andere maatregelen is onduidelijk, aangezien er geen heffing voor vrachtwagens komt en verhoging van de belasting op fossiele brandstoffen momenteel zeer omstreden is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe Franse mobiliteitswet niet verrassend voor binnenvaart | Schuttevaer.nl

Nieuwe Franse mobiliteitswet niet verrassend voor binnenvaart

Geen grote verrassingen voor de binnenvaart, in het afgelopen week gepresenteerde Franse mobiliteitswetsvoorstel. De nieuwe wet is dan ook hoofdzakelijk bedoeld om het personenvervoer te verbeteren, vernieuwen en vergroenen, bijvoorbeeld door het gebruik van fiets, openbaar vervoer en deelauto’s te stimuleren.

Daarnaast wordt volgens de mobiliteitswet bestaande infrastructuur opgeknapt en moet ook het goederenvervoer milieuvriendelijker worden. Voor de binnenvaart vertaalt zich dit hoofdzakelijk in een formalisering van al eerder aangekondigde maatregelen, zoals een verdubbeling van het vaarwegenbudget en de regionalisering van het Seine-Nordproject.
Als opleveringsdatum van het nieuwe kanaal wordt 2023-2027 genoemd. Op de vraag hoe de lokale overheden de financiering van dit project sluitend moeten krijgen, geeft de nieuwe wet geen antwoord. Ook de financiering van andere maatregelen is onduidelijk, aangezien er geen heffing voor vrachtwagens komt en verhoging van de belasting op fossiele brandstoffen momenteel zeer omstreden is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer