Overal waar u vaart: Kwetsbare bruggen…

Het staat nu al vast dat de zomer van 2018 als extreem de boeken in gaat. Ik ga niet proberen deze extremen te noemen, het zijn er vele en het einde is nog niet in zicht. Wat een zomer… Heerlijk voor de vakantiegangers, maar voor de binnenvaart geeft het een hoop kopzorgen en daardoor ook voor een club als BLN-Schuttevaer.

Door Andries de Weerd, Regiocoördinator IJsselmeer en Noord-Holland, 0653-826137
Bleken wij tot voor kort vooral in theorie te praten over extreme droogte en drinkwatertekort en daarbij allerlei scenario’s te bedenken, inmiddels kon iedereen los en het in praktijk brengen. Zo ook de zogenaamde ‘verdringingsreeks’ bij droogte. Wie/wat is het belangrijkste in deze situatie? Scheepvaart staat dan niet op de eerste plaats, maar op een gedeelde vierde plaats met landbouw.
Zout water buiten de deur houden heeft grote prioriteit. Dus beperkt schutten in bijvoorbeeld IJmuiden, Harlingen en op meerdere plaatsen waar zout water binnen kan dringen. Redelijk lijkt mij. Zelfs de Bernhardsluis in Tiel speelt hierbij een belangrijke rol. De kolk werd opengezet en om deze kolk maximaal hiervoor te benutten, werd schepen verboden…!! Nu zijn wij best wel gewend om met een beetje stroom door een engte te varen en gelukkig kon BLN de verantwoordelijken bij RWS hiervan overtuigen. Nuttig dat wij dan korte lijntjes hebben met RWS.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Overal waar u vaart: Kwetsbare bruggen… | Schuttevaer.nl

Overal waar u vaart: Kwetsbare bruggen…

Het staat nu al vast dat de zomer van 2018 als extreem de boeken in gaat. Ik ga niet proberen deze extremen te noemen, het zijn er vele en het einde is nog niet in zicht. Wat een zomer… Heerlijk voor de vakantiegangers, maar voor de binnenvaart geeft het een hoop kopzorgen en daardoor ook voor een club als BLN-Schuttevaer.

Door Andries de Weerd, Regiocoördinator IJsselmeer en Noord-Holland, 0653-826137
Bleken wij tot voor kort vooral in theorie te praten over extreme droogte en drinkwatertekort en daarbij allerlei scenario’s te bedenken, inmiddels kon iedereen los en het in praktijk brengen. Zo ook de zogenaamde ‘verdringingsreeks’ bij droogte. Wie/wat is het belangrijkste in deze situatie? Scheepvaart staat dan niet op de eerste plaats, maar op een gedeelde vierde plaats met landbouw.
Zout water buiten de deur houden heeft grote prioriteit. Dus beperkt schutten in bijvoorbeeld IJmuiden, Harlingen en op meerdere plaatsen waar zout water binnen kan dringen. Redelijk lijkt mij. Zelfs de Bernhardsluis in Tiel speelt hierbij een belangrijke rol. De kolk werd opengezet en om deze kolk maximaal hiervoor te benutten, werd schepen verboden…!! Nu zijn wij best wel gewend om met een beetje stroom door een engte te varen en gelukkig kon BLN de verantwoordelijken bij RWS hiervan overtuigen. Nuttig dat wij dan korte lijntjes hebben met RWS.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer