Demkabocht wordt verbreed

De Demkabocht in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht wordt verbreed. De voorbereidende werkzaamheden beginnen binnenkort, te beginnen met de kap van 21 bomen op de oever en onderzoek naar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog.

Demkabocht wordt verbreed

De Demkabocht is een beruchte engte in het kanaal. De bocht is onoverzichtelijk en voor grote schepen aan de krappe kant. Die combinatie levert een veiligheidsrisico op. Rijkswaterstaat wil de bocht nu over een lengte van 600 meter maximaal 11 meter verbreden.

De aanpak van het kanaal heeft ook te maken met de nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR). Hierin schetst het Rijk ambities voor Nederland in 2040. Nederland moet concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig zijn. Om dit te bereiken moet het roer in het ruimtelijk en mobiliteitsbeleid om. Een degelijk vaarwegennet wordt als nationaal belang erkend en moet ook worden versterkt. ‘Het goed functioneren van het vaarwegennet draagt bij aan een goede infrastructuur en daarmee aan het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland’, staat in de visie. Twee relevante essentiële onderdelen uit de SVIR zijn dat het aantal ernstige ongevallen op de binnenwateren in 2020 permanent moet zijn gedaald en binnenvaartschepen op hoofdvaarwegen niet langer dan 30 minuten wachttijd hebben bij sluizen. Daarom wordt even verderop bij Nieuwegein bijvoorbeeld ook de Prinses Beatrixsluis voorzien van een extra kolk.

Vervuild terrein

De bochtverruiming heeft nogal wat voeten in aarde, omdat de grond naast het kanaal in het verleden is vervuild is door Tata Steel met onder meer nikkel. Het bedrijf zal de grond saneren en de kosten op zich nemen. Ook Koninklijke Demka Staalfabrieken was hier gevestigd, waarnaar het terrein en de bocht zijn vernoemd. Dit bedrijf werd in 1983 gesloten.
Verder wordt op basis van verschillende krantenartikelen, meldingen en vorige ruimingen verwacht dat er nog mijnen, munitie en handgranaten in het gebied liggen.
Na de bochtverruiming legt de gemeente Utrecht op de oever een nieuw park met een fietspad langs het water aan. Ook komt er volgens het bestemmingsplan een ‘strandtent’ met horeca. Het is niet bekend wanneer het kanaal wordt opgeleverd, maar het gaat zeker nog jaren duren.

Cijfers

Op het Amsterdam-Rijnkanaal, ter hoogte van de Demkabocht, varen bijna 80.000 schepen per jaar. Het gemiddelde laadvermogen van de schepen is tussen 2008 en 2014 toegenomen van 1885 ton naar 2271 ton. Het totale vervoerde gewicht is in deze periode van bijna 60.000.000 ton gestegen naar bijna 70.000.000 ton. (TH)

Demkabocht wordt verbreed | Schuttevaer.nl

Demkabocht wordt verbreed

De Demkabocht in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht wordt verbreed. De voorbereidende werkzaamheden beginnen binnenkort, te beginnen met de kap van 21 bomen op de oever en onderzoek naar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog.

Demkabocht wordt verbreed

De Demkabocht is een beruchte engte in het kanaal. De bocht is onoverzichtelijk en voor grote schepen aan de krappe kant. Die combinatie levert een veiligheidsrisico op. Rijkswaterstaat wil de bocht nu over een lengte van 600 meter maximaal 11 meter verbreden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer