Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Overal waar u vaart: Mensenwerk over en weer

DORDRECHT

Een aantal jaren geleden is ingezet op ‘bediening op afstand’ van sluizen en bruggen en dat is sindsdien op steeds meer vaarwegen gerealiseerd. Hoog tijd eens een inventarisatie te maken van zaken die goed gaan, maar ook die minder goed gaan en verbeterd zouden kunnen worden.

Door Joop van Belle
Regiocoördinator Noord- en West-Brabant

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • Hein Danser

    Het valt mij op, dat bij brugbediening op afstand. De ene brugwachter je precies in de gaten houd en de brug zonder aanroep VHF voor je bedient. En andere keer, kan je bij elke brug , om een opening vragen.
    Wat ik wel altijd een stom antwoord vind: ja even wachten, want er is verkeer. Ik zeg dan, –wanneer je de knop niet induwt, blijft er verkeer komen.–
    Bij een spoorweg overgang, zit helemaal geen mannetje, trein komt er aan, rijd door een sensor en de lichten knipperen, bomen gaan dicht en de trein dendert over de weg!! —Waarom wordt er dan bij ons zo vaak, moeilijk gedaan, bij dikke mist en op de camera slecht het verkeer te zien is?? Verkeer krijgt toch een rood licht, als extra nog een boom naar beneden en wanneer hij of zij dan NIET stoppen, kan je toch de brugwachter NIET de schuld geven?? Ik heb nog nooit gehoord, dat bij dikke mist, het treinverkeer stil is gelegd, omdat de spoorweg overgangen onveilig zouden zijn!!
    Het zou misschien wel handig zijn, voor de brugwachters, om op een scherm een soort tijdbalk te hebben, waar de schepen zijn. Zodat ze eigenlijk al van te voeren kunnen zien, ik moet die en die brug, als eerste bedienen voor dat schip! Op het Kielerkanaal hebben ze zoiets al jaren!
    En voor de sluiswachter een app gekoppeld aan het IVS aanbodlijst, Bij huidige snelheid zijn de schepen xxx om zo laat voorhaven sluis.

  • G.M. Noldes

    Quote: Een bedienaar vindt een storing net zo vervelend als een schipper die ermee wordt geconfronteerd.
    Alleen gaat die op zijn/haar gewone tijd naar huis en mag/ moet de schipper de verloren tijd inhalen. Met daarbij de opmerking van de ILT (de schipper moet zijn reis beter leren plannen) hier in de krant in het achterhoofd.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook