Door Michiel Satink
De ‘woonbootkwestie van Zwolle’ begon eind 2014 na een noodlottig ongeval van de bewoner van het voormalige binnenvaartschip Berendina. De man gleed vermoedelijk in het donker in winterse omstandigheden uit, raakte te water en overleed. Het schip, een baggerschuit uit 1925, en ligplaats werden vervolgens gekocht door de Zwolse ondernemer Mark Wessels. De ligplaats werd vanwege nieuwbouw aan de kade echter verplaatst naar de overzijde van het water, achter een appartementencomplex aan de Schuttevaerkade. Op die plek lagen in de winter meestal oude binnenvaartschepen. ‘Het waren gepensioneerde schippers’, weet oud-schipper Ger Veuger. Hij voer zelf jarenlang en genoot van het zicht vanuit zijn appartement op de schepen van zijn voormalige collega’s. Deze schippers moesten wijken voor de ligplaats van de ondernemer. De bewoners vonden het prima dat de Berendina er kwam liggen. Maar de ondernemer stripte het en bouwde er vervolgens zelf een fantasiebouwwerk op, tot afschuw van de bewoners van het appartementencomplex. Ze spanden, met succes zoals het nu lijkt, een rechtszaak aan.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?